11 راهکار برای علاقمند کردن کودکان به ورزش و فعالیت های بدنی

ایجاد انگیزه و علاقمندی به ورزش در کودکان اهمیت بسیاری دارد. شام تمام شده است، بجای نشستن پای تلویزیون، در اولین فرصت از خانه خارج شوید. پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید. حلقه پرتاب کنید یا هر بازی که بتوانید انجام دهید. فقط دقت کنید مکالمه را در طول این زمان در جریان نگهدارید. منظور ما صحبت در مورد نمرات یا وظایف روزمره فرزندتان نیست، شما باید در مورد مسائل سرگرم کننده با هم صحبت کنید. موضوع مشترکی را پیدا کنید تا هر دو بخواهید این برنامه جذاب را با هم ادامه دهید.


همچنین بخوانید:

10 ترفند داشتن کلاس درس مفید و پر آرامش که هر معلمی باید آنها را بداند!

 آیا انتقاد والدین از ظاهرشان، اعتماد به نفس و تصویر بدنی کودکان را منفی می کند؟


هدف تان را یک ساعت ورزش در روز بذارید.

بچه ها باید 60 دقیقه در روز فعالیت ورزشی داشته باشند. این زمان باید ترکیبی از فعالیت هایی باشد که:

  • باعث افزایش پمپاژ قلب شود (مانند دویدن و راه رفتن سریع)
  • عضلات را بکار گیرد (مانند push-ups )
  • استخوان ها را تقویت کند (مانند طناب زدن)

نیازی نیست این مدت 60 دقیقه ای ورزش در یک نوبت انجام شود. بچه ها می توانند این زمان را به چند فعالیت در روز تقسیم کنند (تا یک ساعت تکمیل شود). می توانید برای انگیزه و علاقمندی به ورزش در کودکان فعالیت هایی که برای آنها جذاب است را انتخاب کنید. مثلا بعد از مدرسه به یک پیاده روی پر جنب و جوش برای به گردش بردن خواهر / برادر کوچک تر با کالسکه بروید و عصر به بازی در وسایل زمین بازی مشغول شوید.

انگیزه و علاقمندی به ورزش در کودکان

از یک گام شمار استفاده کنید.

بچه ها عاشق ابزار و وسایل هستند (گجت). اگر شما از وسیله یا اپلیکیشنی برای ثبت فعالیت های آنها استفاده کنید، آنها برای بیشتر کردن فعالیت شان تلاش بیشتری می کنند. مثلا اگر قدم های آنها را بلند بشمارید یا تعداد دفعاتی که به دور آب نمای پارک دویده اند در گجت ثبت شود برای آنها جذاب خواهد بود.

به کمک این راهکار می توانید چالش های کوچک تعریف کنید تا در طول روز آنها را به فعالیت تشویق کنید. مثلا با چه سرعتی می توانی 80 قدم برداری؟ چند قدم تا زمین بازی راه هست؟

بعضی بچه ها دوست دارند با شما یا کس دیگری رقابت کنند و بعضی دوست دارند رکورد خودشان را بشکنند، به علاقه آنها بازی کنید!

چند وسیله سرگرم کننده پیدا کنید.

شما برای دعوت خانواده به فعالیت داشتن، نیازی به وسایل خاص و فانتزی ندارید. البته می توانید از وسایلی مثل راکت تنیس یا اسکیت برای کمی الهام بخشیدن برای گذراندن زمان مشترک با فرزندتان استفاده کنید، اما راه حل های ساده تری نیز وجود دارد. مثلا شما می توانید با یک حلقه یا طناب که در انباری وجود دارد، روزهایی که کسل هستید و هیچ وسیله بهتری وجود ندارد، فرزندتان را به بازی های قدیمی و جذاب مشغول کنید.


همچنین بخوانید: 5 راهکار ساده برای سرگرم کردن کودکان


انگیزه و علاقمندی به ورزش در کودکان

موقعیت را مشخص کنید.

ساده بنظر می رسد، اما گاهی تنها نیاز هست که شما محل مناسب را انتخاب کنید. مثلا برای انگیزه و علاقمندی به ورزش در کودکان فرزندتان را به زمین بازی، زمین بسکتبال یا هر بخش جذابی در پارک ببرید و یا با تعدادی از دوستانتان به دریاچه یا جای دیگری برای داشتن پیک نیک بروید.

در محل مناسب، موقعیت و یا حضور بچه های دیگر می تواند باعث تشویق فرزندتان به داشتن فعالیت برای بازی با باقی بجه ها شود.

به دنبال کلاس های مختلف باشید.

کلاس های مختلف مانند یوگا، رقص، ورزش های مختلف مثل تنیس و … می توانند یکی از بهترین راه ها برای تشویق بچه ها برای علاقمند شدن به فعالیت باشد.

بعضی کلاس ها را یک جلسه رایگان بروید تا به فرزندتان اجازه بدهید از میان کلاس ها انتخاب کند. بعد از آن می توانید کلاسی که فرزندتان دوست دارد را ثبت نام کنید، به این شکل هم به انتخاب فرزندتان احترام گذاشته اید و هم پول تان را به بهترین شکل خرج کرده اید.


همچنین با ۱۰ فایده یوگا برای کودکان آشنا شوید!


بازی های ویدیویی کنید.

این بخش می تواند هم برای شما و هم برای فرزند شما بسیار جذاب باشد. شاید این پیشنهاد چندان مناسب بنظر نرسد، اما تکنولوژی پیشرفت کرده است! از سیستم های بازی مانند Kinect یا Wii که سنسور حرکتی دارند استفاده کنید.

بازی های بسیاری تولید شده که حرکات فیتنس، یوگا، رقص و ورزش های مختلف دارد، شما می توانید بازی مورد علاقه مشترک تان را تهیه کنید. اما محدود کردن زمان کار با صفحه مانیتور یا تلویزیون باید پابرجا باشد، این بازی ها می تواند به عنوان تشویق گاهی استفاده شوند.

بچه هایی که بازی های ویدیویی پر تحرک می کنند تا 200 درصد انرژی بیشتری از آنهایی که بازی های ویدیویی نشسته انجام می دهند می سوزانند.

ورزش را سرگرم کننده کنید.

دست فرزند/ فرزندهایتان را بگیرید و بر روی برگ های خشک بپرید. روی لبه بلند پیاده رو راه بروید و از زمان مشترک و فعالیت بدنی تان لذت ببرید. نیازی نیست به فرزندتان نگاه کنید و بگویید “وقت تمرین شده”!

تفریح و سرگرمی بخشی از زندگی هر روز شما است، برای آن می توانید ایده های مختلف داشته باشید ولی آن را یک موضوع اجباری نبینید. بازی کردن نقش افراد مختلف، دزد یا فروشنده یا یک دونده، ساختن آدم برفی یا پیاده روی تا مدرسه یک تفریح است نه یک اجبار برای والدین یا فرزندان.

انگیزه و علاقمندی به ورزش در کودکان

چند تشویق کننده تعیین کنید.

اگر فرزندتان مستقیما به ورزش تشویق نمی شود، تسلیم نشوید. به دنبال راه دیگری باشید. مثلاً به آنها کمک کنید فعالیت های غیر رقابتی مثل پیاده روی یا قایقرانی را امتحان کنند.


همچنین بخوانید: اثرات منفی کتک زدن کودکان و ۳ راهکار برای جلوگیری از آن


در واقع راه حل این هست که شما عنصر جذاب در ورزش برای فرزندتان را پیدا کنید. ورزش و فعالیت های مختلف را امتحان کنید تا علاقه آنها را کشف کنید. شاید خود آنها نیز چندان با فعالیت های مختلف آشنا نیستند و شما بتوانید آنها را علاقمند کنید. گاهی با تجربه یک موضوع جدید شما می توانید بهترین فعالیت مشترک تان را پیدا کنید.

انگیزه و علاقمندی به ورزش در کودکان

علاقه خودتان را پیدا کنید.

در قدم اول شما به عنوان والدین و تشویق کننده بچه ها نیاز دارید که علاقه خودتان را بشناسید. چون اگر شما ورزش کنید به تشویق آنها برای داشتن فعالیت کمک می کنید. مانند هر کار دیگری، الگوی اصلی بچه ها، والدین آنها هستتند. اگر آنها فعال بودن ، لذت بردن از ورزش و سرگرم کننده بودن آن برای شما را ببینند، به اینکار علاقمند می شوند.

پس وظیفه شما در ابتدا پیدا کردن فعالیتی است که واقعا از آن لذت می برید. گام دوم به اشتراک گذاشتن آن فعالیت، لذتی که تجربه می کنید و صحبت کردن و انجام دو نفره یا چند نفره آن است. اگر شما هم مثل فرزندتان چندان فعالیت نداشته اید ایرادی ندارد، با هم شروع کنید.

راه های پنهانی داشته باشید.

برای مثال زمانی که برای خرید به پاساژ می روید، گاهی به جای استفاده از آسانسور، از راه پله ها استفاده کنید. یا برای رفتن به یک فروشگاه یا رستوران، دورتر پارک کنید و مسیر باقیمانده را پیاده روی کنید. با بچه ها مسابقه بذارید که هر کدام زودتر رسیدید می توانید یک جایزه کوچک مثل زدن زنگ خانه مادربزرگ، پریدن از جوب یا غیره را داشته باشد.

از هر فرصتی برای پیاده روی، دویدن، پریدن و بازی کردن فعال برای ایجاد انگیزه و علاقمندی به ورزش در کودکان استفاده کنید. این می تواند به یک عادت روزانه برای شما تبدیل شود.

در ادامه بخوانید: