امروزه فواید و مضرات کاپ قاعدگی این جایگزین مناسب برای تامپون و پد، سروصدای زیادی به پا کرده است. اما بازهم بسیاری از زنان ایرانی با آن آشنایی ندارند و یا اطلاعات درستی درباره ی آن ندارند.

این کاپ یا فنجان کوچک و انعطاف پذیر از لاستیک سیلیکون یا لاتکس ساخته شده است. و شما باید از فواید و مضرات کاپ قاعدگی مطلع باشید.این کاپ به جای اینکه مانند تامپون یا پد خون را جذب کند، آن را  جمع آوری می کند. درست قبل از شروع دوره ی قاعدگی، کاپ قاعدگی را محکم بگیرید و آن را مانند یک تامپون بدون یک اپلیکاتور داخل واژن تان قرار دهید.

برای قطع شدن پریود چی بخوریم


همچنین بخوانید: آیا خوردن بستنی باعث کاهش دردهای قاعدگی می شود ؟


در صورتی که به درستی آن را استفاده کنید، اصلا آن را احساس نخواهید کرد.  این مشابه قرار دادن یک دیافراگم یا حلقه کنترل تولد در واژن است. به یکی از شکل هایی که در تصویر مشاهده می کنید کاپ را تا کرده و در واژن خود قرار دهید.

فواید و مضرات کاپ قاعدگی

هنگامی آن را محکم گرفتید، تا کردید و داخل واژن تان قرار دارید، به صورت ارتجاعی باز خواهد شد و دیواره ی رحم تان را خواهد گرفت (ممکن است لازم باشد کمی آنرا بچرخانید). این پوشش دیواره ی رحم  مهر و مومی برای جلوگیری از نشت خون خواهد بود و خون به سادگی در داخل کاپ جمع خواهد شد.

برخی از کاپ ها یکبار مصرف هستند، اما بیشتر آنها قابل استفاده مجدد هستند. برای در آوردن کاپ، دنباله ی کوچکی که در انتهای کاپ وجود دارد را بگیرید و کاپ را بیرون بکشید. سپس فقط کاپ را خالی کنید با صابون و آب شستشو دهید، و دوباره استفاده کنید. همچنین می توانید کاپ خود را در آب جوش استریل کنید.


همچنین بخوانید:آیا افسردگی قبل از قاعدگی یک اختلال است؟ با نشانه ها و دلایل آن آشنا شوید!


مثل هر محصول بهداشتی دیگری می توانید این کاپ را به صورت آنلاین و یا از داروخانه ها و فروشگاه لوازم بهداشتی خریداری کنید. کاپ های قاعدگی در واقع از دهه 1930میلادی اختراع شده بودند اما برای اولین بار در سال 1987 ساخته شدند. 

فواید و مضرات کاپ قاعدگی

فواید کاپ قاعدگی

  • با محیط زیست و کیف پول سازگار است: کاپ هایی که قابلیت استفاده ی مجدد دارند قیمتی معقول دارند و شما می توانید نزدیک به 10 سال از آن استفاده کنید. این به معنی تولید زباله ی کمتر و خرج پول کمتر است. البته این در مورد مارک های یکبار مصرف صدق نمی کند.
  • می توانید آن را به مدت 12 ساعت بدون تعویض در واژن تان نگه دارید: بسته به جریان خون، تامپون ها باید 8 ساعت یکبار تعویض شوند. اما کاپ ها می توانند به مدت طولانی تری بدون نیاز به تعویض باقی بمانند، پس برای استفاده ی شب بسیار مفید هستند.
  • حجم بیشتری خون را نگه می دارد: یک کاپ قاعدگی می تواند 1 اونس مایع را داخل خود نگه دارد، تقریبا دو برابر تامپون یا پدهایی که جذب فوق‌العاده دارند. این مزیت بسیار خوبی برای روزهایی است که خونریزی شدید دارید.
  • می توانید رابطه ی جنسی بدون آلودگی داشته باشید: اکثر کاپ های قاعدگی سلیکونی و لاستیکی قبل از رابطه جنسی باید برداشته شوند. اما آنهایی که نرم و یکبار مصرف هستند طراحی گنبدی یا زنگوله ای شکل دارند (مانند یک دیافراگم) که رابطه ی جنسی را ممکن می سازند. همسرتان آن را احساس نمی کند و خونی برای نگرانی در مورد آن وجود ندارد.
  • بوی کمتر: خون قاعدگی وقتی که در معرض هوا قرار گیرد، می تواند بوی بدی بگیرد. اما کاپ شما نسبت به هوا غیر قابل نفوذ است.
  • ایمن است: کارشناسان می گویند که کاپ قاعدگی از تامپون امن تر است، زیرا خطر ابتلا به سندرم شوک سمی، یا عفونت باکتریایی را کاهش می دهد. و بر خلاف پد یا نوار بهداشتی، اصلا باعث عرق سوز شدن یا جوش نمی شود.

همچنین بخوانید: هر آنچه درباره ی نشانه ها، دلایل و درمان افسردگی بعد از زایمان باید بدانید!


مضرات کاپ قاعدگی

  • می تواند باعث سوزش شود:  مطالعه ای نشان داد که مصرف کنندگان کاپ قاعدگی بیشتر از آنهایی که تامپون استفاده می کنند، دچار سوزش می شوند. مهم است که قبل از قرار دادن کاپ داخل واژن، دست هایتان را به خوبی بشویید و دو تا سه بار در روز محتوای آن را خالی کنید و بین دوره های قاعدگی به خوبی آن را استریل کنید.
  • جاگذاری مناسب آن می تواند سخت باشد: کاپ ها با توجه به سن، میزان خونریزی، بچه دار بودن یا نبودن شما اندازه های مختلفی دارند. با این حال جاگذاری مناسب می تواند یک چالش باشد. مخصوصا اگر رحم شما یک طرفه یا پایین باشد. برای یادگرفتن نحوه ی جاگذاری مناسب نیاز به کمی آزمون و خطا دارید، گفتنی است که ممکن است در دفعات اول به دلیل ناشی بودن در جاگذاری کمی نشتی را هم تجربه کنید.
  • برداشتن کاپ می تواند باعث کثیف کاری یا حتی شرم شود: حتی اگر قرار دادن کاپ داخل واژن برایتان راحت باشد، برداشتن آن به مهارت نیاز دارد. در حالت نشسته یا اسکات (حالت نشستن در توالت)  شما باید از عضلات کف لگن خود استفاده کنید و کاپ را فشار دهید تا دنباله ی آن بیرون بیاید. پایین کاپ را کمی فشار دهید تا با گذر هوا کاپ از دیواره ی رحم جدا شود. آن را کمی به عقب خم کنید تا از پاشیده شدن خون به بیرون جلوگیری کنید.
  • می تواند با حلقه ی کنترل تولد تداخل کند: بعضی از تولید کنندگان توصیه می کنند در صورت استفاده از دستگاه داخل رحمی (IUD) از کاپ قاعدگی استفاده نکنید. زیرا ممکن است کاپ سیم را بکشد یا آن را بیرون بیاورد. اما مطالعه ای نشان داد هیچ شواهدی از این موضوع وجود ندارد. با این حال، قبل از ترکیب این دو، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

لطفا جهت بالا بردن سطح آگاهی، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در ادامه بخوانید: