فیبروم های رحمی در زنان ! امروزه متاسفانه با افزایش رژیم غذایی ناسالم و مصرف الکل و دخانیات در میان بانوان ، زنانی بیشتری به فیبروم رحمی مبتلا می شوند.اما شاید اکثر بانوان این کلمه را زیاد شنیده باشند اما ندانند که در واقع فیبروم چیست ؟ در پاسخ باید بگوییم فیبروم توده های سرطانی خوش خیم در رحم زنان است که به دلیل رشد بیش از اندازه بافت رحم در سنین بارداری به وجود می آید.

فیبروم های رحمی در زنان

فیبروم یکی از مشکلات رایجی است که در زنان در سنین 25 تا 40 سالگی دیده می شود .در واقع فیبروم های توده های سرطانی خوش خیمی هستند که به دلیل ضخیم شدن بافت رحم به وجود می آیند. اکثر فیبروم ها هیچ علامتی از خود نشان نمی دهند و  هنگام مراجعه به پزشک یا هنگام معاینات به طور اتفاقی مشاهده می شوند.


همچنین بخوانید :


علائم اصلی فیبروم های رحمی تغییرات غیر طبیعی در چرخه قاعدگی زنان ، احساس فشار در کشاله ران ، ناآرامی روده ، مشکل در ادرار ، تکرر ادرار یا بی اختیاری ، کمردرد  ، رابطه جنسی دردناک ، تپش قلب ، ضعف و کم خونی است.

علت فیبروم های رحمی هورمون استروژن است

با بیان اینکه فیبروم ها به تومورهای خوش خیم  زنان گفته می شود.می توان گفت فیبرومها به ویژه به هورمونهای زنانه حساس هستند.استروژن هورمونی است که باعث ظهور و رشد فیبروم ها می شود.بنابراین انتظار می رود که فیبرومهای شایع در محدوده سنی 15-45 سال  با ورود به دوره یائسگی از بین می روند ، یعنی با پایان باروری ، کوچک  می شوند.

فیبرومها تا هفته دوازدهم بارداری می توانند به سرعت رشد کنند

فیبروم های رحمی در زنان

در دوران بارداری ، فیبروم ها می توانند باعث تولد زودرس شوند و بر بارداری تأثیر منفی بگذارند.تا  هفته 12حاملگی ، فیبرومهای رحمی رشد سریع را به دلیل افزایش استروژن نشان می دهند ، اما این رشد پس از 12 هفته تمایل به متوقف شدن دارد.با ارزیابی بیمار در این دوران می توان این مشکل را مدیریت کرد.

فیبروم ها را می توان با درمان های فردی کنترل کرد

بسیاری از روشهای جراحی و غیرجراحی را می توان در مورد درمان فیبروم اعمال کرد.اگر بیمار هیچ گونه شکایتی نداشته باشد ، پیگیری های منظم می تواند کافی باشد.با این حال ، روش های مختلفی می تواند برای حل مشکلات مرتبط با خونریزی در محدوده درمان اضطراری استفاده شود.علاوه بر این درمانها؛ از داروهای تسکین دهنده درد و داروهای ضد التهاب  ، آمپول هایی که دارای اثرات موقتی یائسگی هستند، قرص های ضد بارداری و داروهای جدید در سطح مولکولی  نیز استفاده می شود.

اگر چه روش های متعددی برای جراحی وجود دارد اما بهتر است با استفاده از درمان های فردی این مشکل را برطرف کرد.در درمان فیبرم نباید از بررسی های منظم پزشک غافل شد.

مصرف قهوه می تواند سبب فیبروم شود

مصرف قهوه

احتمال عود فیبروم های رحمی در بیماران مبتلا به فیبروم رحمی نزدیک به 10 درصد است.در نتیجه پیگیری 10 ساله این بیماران ، 45 درصد از بیماران تحت عمل جراحی رحم قرار گرفتند.اما چه عواملی ریسک ابتلا به فیبروم را در زنان افزایش می دهد ؟ با یکدیگر با این عوامل آشنا می شویم :

-افراد بالای 40 سال

-کسانیکه دچار قاعدگی زودرس بودند (+10)

-ژنتیک

-چاقی ، فشار خون بالا

-کسانیکه تا به حال زایمان نکرده اند.

-مصرف قهوه

-زایمان در سنین بالا