قربانیان سوء استفاده جنسی در نوجوانان معمولا دختران هستند، اما نباید فراموش کرد که موارد قابل توجهی از این قربانیان پسر هستند که بیشتر از دختران از گزارش کردن این موضوع و درخواست کمک امتناع می کنند.  سوءاستفاده جنسی کودکان (CSA) شایع است و با عواقب جدی همراه است، بنابراین تشخیص زود هنگام سوء استفاده جنسی می تواند به بهبود علائم قربانیان کمک کند.

در مطالعه ای جدید، Mignot و همکارانش در فرانسه نتیجه گرفتند که دختر بودن، ترس از خشونت، استفاده منظم از ماری جوانا (گل)،  مشکلات وزن، احساس عدم پذیرش توسط دیگران، تلاش های خودکشی و صدمه به خود، امکان سوء استفاده جنسی را نشان می دهند.


همچنین بخوانید: کنترل افکار جنسی با 6 راهکار اساسی و موثر 


پیامدهای سوء استفاده جنسی

سوء استفاده ی جنسی از کودکان و نوجوانان می تواند از رفتارهای جنسی تا نزدیکی کامل متغیر باشد، که معمولا توسط فردی از آشنایان و یا فامیل صورت می گیرد. عواقب جدی که با سوء استفاده ی جنسی پیوند دارند شامل بروز رفتارهای ناهنجار و مشکلات جسمی / روحی می شود.

به طور مثال : عزت نفس پایین، افسردگی، اضطراب، خشم، خصومت، پرخاشگری، اختلال استرس پس از سانحه، سردرد، بی خوابی، کابوس، چاقی، آسم، سندرم روده تحریک پذیر، خستگی مزمن، مشکلات قلبی، فیبرومیالژیا، آسیب به خود و دیگر رفتارهای خود تخریبگر، سوء استفاده از الکل یا مواد، افکار خودکشی و یا تلاش برای آن، کژکاری جنسی، روابط جنسی پر خطر و داشتن شرکای جنسی بسیار و …

اگرچه بعضی از قربانیان سوء استفاده جنسی راه حل مثبتی برای درک تجربیات منفی خود پیدا می کنند (مثلا، تبدیل به طرفداران حقوق کودکان می شوند)، بقیه دچار تعارض می شوندو خود را در معرض فحشا و سوء مصرف مواد مخدر قرار می دهند.

ما باید از سوء استفاده جنسی جلوگیری کنیم. علاوه بر این، ما باید تا جایی که ممکن است در همان ابتدا قربانیان آن را شناسایی کنیم، تا بتوانیم درمان های موثر را ارائه دهیم.


همچنین بخوانید:با اختلال هویت تجزیه ای (شخصیت چندگانه) به طور کامل آشنا شوید


چگونه می توانیم قربانیان سوء استفاده جنسی در نوجوانان را شناسایی کنیم؟ 

در مطالعه ای که روی دانش آموزان 15 ساله ی مدرسه ای در فرانسه انجام شد، 850 دانش آموز پسر و 869 دانش آموز دختر شرکت کردند. آنها پرسشنامه ای را به طور ناشناسی درباره ی سابقه ی سوء استفاده ی جنسی پر کردند. در نتیجه مشخص شد نزدیک به 100 دانش آموز، 10 درصد دختران و 2 درصد پسران مورد آزار جنسی قرار گرفته بودند.

تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که نوجوانان با سابقه سوء استفاده جنسی از دیگر نوجوانان از چند جهت مهم متفاوت بودند. به عنوان مثال، آنها احساس خستگی بیشتر و استرس مربوط به مدرسه ی بیشتری را تجربه می کردند. علاوه بر این، بیشتر احتمال داشت که قربانی خشونت در مدرسه شوند، هرچند خودشان چندان خشن نبودند.

در مقایسه با کسانی که قربانی سوء استفاده ی جنسی نبودند، قربانیان سوء استفاده جنسی بیشتر سیگار و ماری جوانا مصرف می کردند و از مشکلات خواب بزرگتری داشتند و از کابوس رنج می بردند (تنها 25٪ خوابشان را رضایت بخش می دانستند)؛ همچنین عزت نفس آنها سه برابر کمتر از بقیه بود.

Mignot و همکارانش نتیجه گرفتند که “حساس ترین” آیتم ها برای تشخیص سوء استفاده جنسی جنس مونث، آسیب به خود و احساس عدم پذیرش توسط دیگران است.

در مطالعه حاضر، مشخص شده است دانش آموزانی که دارای سابقه سوء استفاده جنسی بودند با پزشکان عمومی بیشتر از سایر متخصصین بهداشت تماس داشتند؛ به همین دلیل است که پزشکان عمومی فرصت منحصر به فردی برای کمک به شناسایی قربانیان سوء استفاده جنسی دارند.

همچنین بخوانید:با افکار منفی نوجوانان و ۷ راه مقابله با آنها، از زبان یک نوجوان آشنا شوید !


در حالیکه ممکن است پزشکان عمومی هنگام ویزیتی معمولی پرسش درباره ی مسائل سوء استفاده ی جنسی را مشکل بدانند، می توانند درمورد نشانه های کلی سوء استفاده جنسی، مانند الگوهای خوابیدن بیمار نوجوان، اعتماد به نفس، مصرف الکل و مواد مخدر و حتی مشکلات در مدرسه سوال بپرسند. اگر پاسخ این سوالات نشان دهنده سابقه سوء استفاده جنسی باشد، توجیه بیشتری برای سوالات مستقیم از سوء استفاده جنسی و ارجاع مناسب خواهد بود.

با اینکه نشانه های مطرح شده فقط مخصوص این قربانیان  نیستند و تمام قربانیان سوء استفاده جنسی را شناسایی نمی کنند،  با این حال به اندازه کافی قوی هستند که حضور آنها می تواند پرسش های بیشتری را توجیه کند. البته این پرسش ها باید با دقت انجام شوند.

در این مطالعه قربانیان به پزشکانی که آنها را “قضاوت نمی کردند” و “راز نگه دار بودند” و “به حرفهایشان گوش می دادند” بیشتر اعتماد می کردند.

اگر مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفتید، بدانید که تنها نیستید و این اتفاق تقصیر شما نیست. سوء استفاده جنسی از کودک و نوجوان غیر قابل قبول، غیر اخلاقی و غیرقانونی است. این می تواند عواقب جدی و طولانی مدتی سلامتی تان ایجاد کند. کمک همیشه در دسترس است، کافی است بخواهید.

و اگر یک پزشک هستید، نسبت به نشانه های سوء استفاده ی جنسی گوش به زنگ باشید.

در ادامه بخوانید: