*اما: بخاطر خانواده‌ام، ناممکن رو ممکن میکنم و بر تمام موانع و دشواری‌ها غلبه میکنم!*

سلام به همه مخاطبان مجله اینترنتی وارونه! امروزم در مقایسه مانگا و انیمه قسمت سوم فصل دوم The Promised Neverland خدمت شما هستیم! در این مطلب از مجموعه مطالب مقایسه‌ا‌ی قراره یه مقایسه بین قسمت ۱۵ انیمه و همین قسمت‌ها در مانگا داشته باشیم! البته این مقایسه بیشتر حالت یک نگاه کلی به اتفاقات مانگا و انیمه به همراه یک سری توضیح از وضعیت انیمه هستش. البته یه نکته رو هم بگم که بنده همزمان با انیمه دارم مانگا رو می‌خونم و اینجا نظر می‌دم، به عبارتی مانگا رو تا آخر نرفتم! 

من شنیده بودم فصل دوم انیمه The Promised Neverland ، قراره از مانگا جدا باشه! ولی این قسمت تازه فهمیدم منظور چی بوده! قسمت ۱۵ قشنگ میاد مانگا رو میکوبه تو دیوار و بهش میگه: «برو خونتون کوچولو!» داستان دیگه کاملا از مانگا جدا شده. و من اینجا مردد هستم. که ادامه بدیم این مقایسه‌ها رو یا نه؟ البته هنوز کلیت داستان انیمه از مانگا کمک زیادی گرفته و همچنان استقلال کامل پیدا نکرده.

این قسمت به طور تقریبی ، چپترهای ۵۰ تا ۵۶ رو شامل میشد. در ادامه بیشتر توضیح میدم.


با ما در قسمت سوم فصل دوم The Promised Neverland مقایسه مانگا و انیمه همراه باشین.


مقایسه قسمت پانزدهم انیمه ناکجاآباد موعود Yakusoku no Neverland با مانگا

همین اول هم بگم انیمه به نظرم، اینقدر بهتر از مانگا بود که حتی نیاز به بحث نیست. در کل هم استودیو و سازندگان باهوش، کار درست و شاهکارن، دمشون گرم! خب رسماً بریم سراغ مقایسه. ببینید من بارها گفتم ولی بازم میگم. انیمه ها کلا نسبت به مانگاهاشون برتری دارن. کلیت این هستش. بخاطر اینکه انیمه امتیازات و به قولی آپشن‌های بیشتری داره تا مانگا.

چند مورد از آپشن‌های برتری انیمه نسبت به مانگا

۱. تمام‌رنگی بودن

۲. متحرک سازی و امکان کارگردانی دقیق‌تر

۳. وجود صدا و موسیقی

۴. سرعت فهم بهتر انیمه و نیاز کمتر به حوصله!

مانگا فقط چندتا صفحه سیاه و سفیده، که از نظرم به گرد پای انیمه نمیرسه! البته استثنا زیاد داریم، مثلاً گاهی انیمه توی گرافیک خراب می‌کنه و یا داستانو به قدری گنگ و ناواضح می‌کنه، که مخاطب چیزی سر در نیاره و یا کلی سوال بی پاسخ براش به وجود بیاد. این قسمت توی مانگا هیجان پایینی (حتی یه جاهایی فاز کمدی) داشت. ولی انیمه راه رو کمی کج کرده و مسیر ترسناک و جدی‌ای رو در پیش گرفته. 

توی این سری مقایسه‌ها ما میتونیم دو تا کار انجام بدیم. یکی اینکه میتونیم شرح کامل مانگا و بعد شرح کامل انیمه رو داشته باشیم. یا اینکه عناصر سازنده رو جدا کنیم و مقایسه کنیم. مثلا از لحاظ داستان، طراحی به همراه اشاره به آپشن های اضافه‌تری که انیمه داره و مانگا نداره. در آخر هم نظر میدیم که کدوم تجربه بهتری بود. البته در صورت داشتن انتقاد یا روش بهتر، ممنون می‌شم که در بخش نظرات اعلام کنید.


همچنین علاوه بر مقایسه قسمت سوم فصل دوم انیمه ناکجاآباد موعود Yakusoku no Neverland با مانگا مطالعه کنید.


داستان قسمت دوم فصل سوم The Promised Neverland

قسمت سوم فصل دوم The Promised Neverland مقایسه مانگا و انیمه

مثل همیشه جزئیاتی داشتیم که از مانگا حذف شده. در عین حال، این حذفیات مشخص نیست بخاطر کوتاه کردن داستان هست یا بخاطر روند تغییر داستان! مثلا سونگ جو به بچه‌ها میگه که بین تعداد زیادی مزرعه، فقط ۴ تا مزرعه ممتاز مثل گریس فیلد وجود داره.

بقیه مزارع پرورش صنعتی دارن. یعنی آدم ها رو برای گوشت پرورش میدن. آدم‌هایی که حتی اختیار درستی ندارن. قادر به صحبت کردن نیستن. به عبارتی همون زندگی به ظاهر خوب و دروغین گریس فیلد رو هم ندارن. اونها فقط زنده هستن و چیزی از زندگی نمیدونن.

همینطور سونگ به بچه‌ها میگه که مدتهاست انسانی ندیده. بعد از اون موجیکا موقع دادن طلسم به اما میگه دنبال هفت دیوار بگرد و جواب سوالاتت اونجاست. جدای از اینها اطلاعاتی درمورد متفاوت بودن کدهای هر مزرعه و جایگاه هک شدنشون در بدن داده میشه. در کل داستان انیمه با مانگا، ۳ تا تفاوت عمده داشت. که میخوام بهشون بیشتر بپردازم.


سه تفاوت اصلی قسمت سوم فصل دوم The Promised Neverland در مانگا و انیمه

قسمت سوم فصل دوم The Promised Neverland مقایسه مانگا و انیمه

اولین تفاوت اینه که بچه‌ها وقتی وارد زیرزمین مینروا میشن، توی انیمه کسی اونجا نبود. ولی توی مانگا یه آدم دیوونه ردی رو میبینن که میگه با دوستاش از مزرعه فرار کرده. ۱۳ ساله که دنبال مینرواست و همه دوستاش مردن. بعد هم اما رو تهدید میکنه از پناهگاهش برن تا به زندگی خودش برسه! تلاش هم میکنه تا خودکار ری رو ازش بگیره. تازه میگه خودمم یکی دارم. وقتی ازتون گرفتمش دیگه نمیتونین اینجا بمونین! به نظرم این شخصیت خیلی پتانسیل داستانو پایین آورده. عملا حضورش خیلی الکی هست. پس به نظرم، توی انیمه کار هوشمندانه تری انجام دادن.

گرچه این احتمال وجود داره که تو قسمت بعد یهو سر و کله این شخصیت پیدا بشه، ولی فکر نکنم اینطوری بشه.

دومین تفاوت اینکه روی دیواری که گیلدا توی انیمه میبینه، نوشته بود کمک! ولی توی مانگا نوشته بود شکارچی‌ها! که انیمه واقعا ترسناک عمل کرده.

سومین تفاوت اینکه اما و ری توی مانگا، اصلا یه اتاق جداگونه و رادیو پیدا نمیکنن. حتی نامه هم روی دیوار زده نشده بود. نامه توی مانگا لا به لای کتابی بود، که مال ۳۰ سال پیش بود. و به بچه‌ها یه موقعیت جغرافیایی جدید برای پیدا کردن مینروا میده، یعنی 63A08! ولی توی انیمه تلفن زنگ میزنه.

خلاصه فضای فصل دوم انیمه The Promised Neverland ترسناک‌تر،‌ مرموزتر و بهتر بود. مانگا مسیر بدی رو به نظرم در پیش گرفته. و من فکر میکنم شخصیت جدید مانگا قراره گند بزنه تو روند داستان. من خوشحالم که استودیو این تصمیم رو برای ایجاد تغییر گرفته. استودیوی CloverWorks به نظرم استودیوی خیلی خوبیه که تصمیمات درستی میگیره. ساخت انیمه درحال پخش Horimiya هم به دست همین استودیو هست، که اونم نظر خیلیا رو جلب کرده. از جمله خودم رو!


جزییات پرداخته شده در قسمت پانزدهم Yakusoku no Neverland

قسمت سوم فصل دوم The Promised Neverland مقایسه مانگا و انیمه

از دیگر جزئیاتی که مانگا گفت ولی انیمه نه، منم بالاتر خلاصه گفتم. اینه که علاوه بر گفته سونگ، طبق کتاب‌هایی که بچه‌ها توی زیرزمین پیدا میکنن. متوجه میشن که کلی مزرعه هست که بین اونها فقط ۴ تا مزرعه ممتاز وجود داره، که گریس فیلد هم جزوشونه. بقیه مزارع پرورش صنعتی دارن. یعنی آدم‌هایی رو فقط برای گوشتشون پرورش میدن و نه برای مغز. این آدم‌ها فقط نفس میکشن و هیچ قدرتی ندارن. نه میتونن فکر کنن نه اختیار درستی دارن و نه از زندگی چیزی میفهمن. به عبارتی همون زندگی دروغین و به ظاهر خوب اما و دوستاش رو ندارن.

همچنین اون فرد جدید مانگا یه سری حروف روی پهلوش هک شده بود. گفت از مزرعه گلوری بل اومده. گویا این حروف و مکان هک مخصوص مزرعه گلوری بل هستش.

پس مکانهای هک هر مزرعه با اون یکی فرق میکنه. مثلا برای یه مزرعه مچ پا هستش یکی کتف یکی پشت دست و… اینطوری شیاطینی که قدرت فکر دارن، با یه نگاه میفهمن این انسان از کدوم مزرعه‌ست. قابل ذکر هم هست که تمام کتاب‌های زیرزمین مربوط به سال ۲۰۱۵ به قبل هستن.


مطالبی که علاوه بر مقایسه مانگا و انیمه قسمت پانزدهم ناکجاآباد موعود Yakusoku no Neverland بهتره بر بدن بزنید!


یه چیز دیگه هم بود، که بچه‌ها توی مانگا فقط پیانو زدن. هیچکاری نکردن و هیچ اتفاقی نیوفتاد. ولی توی انیمه دیدیم که یه راه مخفی باز شد. نکته جالب اینجاست که توی مانگا سعی شده که به پیام‌های اخلاقی بیشتر بپردازن. ولی انیمه این قسمت حداقل چنین چیزی نداشت. مثلا اون شخصیت جدید میگه که امید، دوستی، اهمیت دادن بار اضافه‌ست و شما میمیرید. ولی اما مخالفت میکنه.

این رو هم اضافه کنم که طبق “قسمت دوم فصل دوم The Promised Neverland مقایسه مانگا و انیمه” یه بخش مهم از مانگا حذف شده بود. جایی که موجیکا به سونگ جو میگه “***” دشمن بچه‌هاست. خب این حذف به نظر عمدی بوده. یعنی توی مانگا چنین شخصی وجود داره ولی انیمه نه! یهو دیدین خود مینروا شده ویلین! خوب، کل داستان همین بود. بازهم میگم من به استودیو خیلی امیدوارم.


طراحی‌ها و صدای قسمت پانزدهم ناکجاآباد موعود The Promised Neverland

مقایسه مانگا و انیمه قسمت پانزدهم ناکجاآباد موعود The Promised Neverland

طراحی‌های انیمه خیلی شبیه مانگاست ولی بهتر و تمیزتر. کارگردانی بهتری هم در مجموع داره. علاوه بر این، استودیو حرکاتو خوب انجام داده و کاملا روون و قابل درک هستش. صداها هم که خوبن. هر دوی حرکات و موسیقی هم امتیازاتی هستش که مانگا نداره.


جمع‌بندی مقایسه مانگا و انیمه قسمت سوم فصل دوم The Promised Neverland

مقایسه قسمت سوم فصل دوم انیمه ناکجاآباد موعود Yakusoku no Neverland با مانگا

انیمه از هر لحاظی به دیدگاه بنده توی این قسمت بهتر از مانگا بود و به شخص خوندن مانگا رو تا اینجا توصیه نمیکنم. گرچه خودم دارم می‌خونم! اما فعلأ بگذارید تا انیمه روند خودش رو طی کنه و ببینیم به کجا می‌تونه برسه و به چی می‌تونه تبدیل بشه!


نکات پایانی مقایسه مانگا و انیمه Yakusoku no Neverland

مقایسه قسمت پانزدهم انیمه ناکجاآباد موعود Yakusoku no Neverland با مانگا

۱. لطفا هر نظری انتقادی پیشنهادی دارین مودبانه بگین. اگه مشکلی با سبک نوشتن هم دارین حتما بگین. ولی اینو بگم من علاقه‌ای ندارم که به صورت خشک و کتابی بنویسم. این موضوع هیچ ربطی به سن یا سطح سوادی نداره. فقط میخوام برای همه قابل درک باشه. ولی ما کاریو انجام میدیم که مخاطبان بیشتری اونو بپسندن.

۲. لطفا هر پیشنهاد یا نظری راجع مطالب بعدی دارین از طریق بخش کامنت برامون بنویسید. به همه نظرات حتما توجه میکنم. حتی اگه در پاسخ کامنت به نظر بیاد دارم مخالفت میکنم!

۳. اگه موضوع یا انیمه خاصی مدنظرتون هست که میخواید درباره‌ش در سایت نوشته بشه، حتما توی کامنت ذکر کنید. اگر نظر عکس‌ش دارید هم همینطور.


برای دیدن ویدیوهای باحال انیمه می تونید، کانال نماشا، یوتوب و اینستاگرام انیمه مجله وارونه رو دنبال کنید.


امیدوارم از “قسمت سوم فصل دوم The Promised Neverland مقایسه مانگا و انیمه” خوشتون اومده باشه. مثل همیشه هر انتقادی، پیشنهادی، صحبتی هستش مودبانه بگین. منتظر کامنت‌های شما هستیم. تا درودی دیگر بدورد.