آیا واقعا مادران سختگیر دختران موفق تری را پرورش می دهند؟ والدین عزیز نگران نباشید، دخترتان علی رغم چشم برگرداندن ها و در کوبیدن ها، به گوشزدهایتان توجه می کند. و این واقعا کارساز است.

علم ثابت کرده است که نه تنها ما هوش مان را از مادرمان به ارث می بریم، بلکه باید بخاطر موفقیت مان هم از مادرمان متشکر باشیم. یک مطالعه در دانشگاه اسکس، تجربیات بیش از 15،000 دختر بریتانیایی 13 تا 14 ساله را برای شش سال مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند که انتظارات بالای والدین در موفقیت دختران نوجوان در زندگی آیندشان تاثیرگذار است.


در ادامه بخوانید:


در حقیقت زمانی که یکی از والدین “معمولا مادر” استانداردهای بالایی را برای آموزش دختر خود تعیین می کند، این دخترها به احتمال بیشتری در دانشگاه حضور می یابند، به شغل هایی با درآمد بهتر مشغول می شوند و از حاملگی نوجوانی اجتناب می کنند. 

اما چرا مادران سختگیر دختران موفق تری را پرورش می دهند؟

کارشناسان معتقدند وضع کردن انتظارات و معیارهای بالا برای فرزندان تان که در حد توان آنهاست، آنها را بیشتر مایل می کند که برای رسیدن به این استانداردها تلاش کنند. از سوی دیگر، اگر کسی به عملکرد آنها توجهی نداشته باشد، بیشتر احتمال دارد که این استانداردها را به فراموشی بسپارند.

دکتر Ericka Rascon-Ramirez، که این مطالعه را هدایت می کرد، گفت: “در بسیاری از موارد، ما در آنچه که باور داشتیم برای ما مناسب تر است موفق می شدیم، حتی اگر این بر خلاف میل والدین مان بوده باشد.” “اما مهم نیست که چقدر سعی کردیم از توصیه های والدینمان اجتناب کنیم، به احتمال زیاد آنها به شیوه ای ظریف تر، انتخاب های بسیار شخصی ما را تحت تأثیر قرار می دادند.”



مطالعه دیگری در Pediatrics نتایج مشابهی را یافت، هرچند که فقط مخصوص مادران و دختران نبود. این مطالعه به بررسی اینکه چگونه عوامل مختلف، از جمله انتظارات والدین، بر موفقیت فرزندان تأثیر می گذارد پرداخته است.

در این مطالعه، 96 درصد دانش آموزانی که دارای امتیاز بالایی بودند، والدینی داشتند که از فرزندانشان انتظار قبول شدن در دانشگاه را داشتند؛ تنها 57 درصد از دانش آموزان با نمره پایین تر می توانستند همین را بگویند.  یکی از نویسندگان مطالعه، نیل هالفون، خلاصه کرد: “پدر و مادرهایی که در آینده ی فرزند خود دانشگاه را می بینند، صرف نظر از درآمد و دارایی های دیگرشان، فرزند خود را به سوی این هدف هدایت و مدیریت می کنند.

البته که نمرات قوی در آزمون ها و رفتن به یک مدرسه خوب تضمین نمی کند که دختر شما مدیر اجرایی بعدی گوگل خواهد شد. اما به نظر می رسد انتظارات شما و پیگیری عملکرد فرزندتان در مرحله ای از موفقیت او تاثیر بسزایی دارد. به نظر می رسد که سخت گیری به تازگی تبدیل به یکی از قوانین اساسی برای پرورش نوجوانان، پسر یا دختر شده است.



البته، با این حال، هنوز یک دلیل برای مضر بودن سخت گیری وجود دارد. و در این حقیقت که مادران سختگیر دختران موفق تری دارند باید کمی تعلل کرد. یک متخصص روانپزشکی در نیویورک می گوید: سختگیری های خشک و بی پایان با تعیین دستورالعمل، دادن راهنمایی ها، آموزش ارزش ها و سازماندهی اهداف بسیار متفاوت است.

“هنگامی که والدین بیش از حد سختگیر می شوند، فرزندان مصمم می شوند که نمی توانند کاری را درست انجام دهند، به طوری که ممکن است تلاش کردن را متوقف کنند … بچه ها و نوجوانان هم مانند بزرگسالان اشتباه می کنند و مسیر موفقیت هیچگاه بدون اشتباه نخواهد بود. بهتر است رویکرد بهتری در مقابل شکست های فرزندتان داشته باشید و به جای سرزنش، او را راهنمایی و به تلاش دوباره تشویق کنید.

در ادامه بخوانید: