ارتباط ماری جوانا و خاطرات کاذب چیست؟ تحقیقات جدید نشان می دهد که مسمومیت با تتراهیدروکانابینول (THC)، ترکیب روانگردان در کانابیس، افراد را در ایجاد خاطرات کاذب مستعدتر می کند. شناخته شده است که ماری جوانا بر حافظه تأثیر می گذارد. مطالعات قبلی نشان داده اند که “قرار گرفتن حاد یا مزمن در معرض ماری جوانا” حافظه کلامی، یادگیری و توجه را مختل می کند.



محققان توضیح دهند که تأثیر کانابیس بر حافظه موضوعی است که مورد توجه بسیاری قرار گرفته است، از جمله از دیدگاه حقوقی. محکومیت ها غالباً به شهادت ها و خاطرات شاهدان عینی تکیه می کنند، اما بعضی اوقات خاطرات کاذب هستند، یعنی توسط ناخودآگاه شخص جعل شده است.

“قابلیت انعطاف پذیری” حافظه به این واقعیت اشاره دارد که ما قادریم خاطراتی را در ذهن خود ایجاد کنیم که واقعا اتفاق نیوفتاده اند، جزئیات تجارب گذشته را تغییر داده و حتی خاطرات کاملاً کاذب را در ذهن شخص دیگری بسازیم.

اما ماری جوانا چطور روی حساسیت فرد به خاطرات دروغین تأثیر می گذارد؟

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه هلند تأثیرات مسمومیت با THC را بر خاطرات 64 داوطلب سالم آزمایش کردند و نتایج را با گروهی که دارونما مصرف کرده بودند مقایسه کردند. 

یافته های این تیم نشان داد که گروهی که THC مصرف کرده اند بسیار مستعد ایجاد خاطرات کاذب نسبت به گروه دارونما است. این اثر حتی یک هفته پس از مصرف، زمانی که افراد در هشیاری کامل به سر می بردند همچنان وجود داشت. 

محققان نتیجه می گیرند: ” به نظر می رسد کانابیس یا همان ماری جوانا با کاهش قدرت تداعی های مناسب بین رویداد ها خاطرات کاذب را شکل می دهد. به این معنی که در ذهن رویداد های بی ربط به هم با هم تداعی می شوند و خاطرات کاذب را شکل می دهند. این باعث می شود شهادت کسانی که ماری جوانا مصرف کرده اند، در دادگاه از اعتبار کمتری برخوردار باشد، مثل کودکان و افراد مسن. 

پروفسور یوهانس راماکرز، نویسنده نهایی این تحقیق اظهار داشت: “یافته های ما نشان می دهد که بهتر است افسران و مأموران پلیس بازجویی از شاهدان عینی و مظنونینی را که تحت تأثیر ماری جوانا قرار گرفته اند، به زمانی که در هشیاری کامل قرار دارند، موکول کنند.”

در ادامه بخوانید: