آیا از فواید مایندفولنس یا ذهن آگاهی برای رابطه چیزی می دانید؟ می دانستید مایندفولنس در افزایش صمیمیت در روابط نقش دارد؟ بله تمرین مایندفولنس برای رابطه بسیار مفید است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

با اینکه مایند فولنس در دنیای شرق و فرهنگ بودایی 2500 سال سابقه دارد، اما تنها چند دهه است که توجه سایرین از جمله دنیای غرب به آن جلب شده است. اما مایندفولنس چیست؟ مایندفولنس یا همان ذهن آگاهی را به زبان ساده می توان اینطور تعریف کرد: توجه غیرقضاوتی به زمان حال بدون واکنش های خودکار. امروزه مایندفولنس یکی از مهمترین روشهای درمان و تحقیق در زمینه بهداشت روانی است.


همچنین بخوانید:9 موضوع که حتما باید قبل از ازدواج در مورد آن ها با شریک زندگی خود صحبت کنید


اساسا تمام ادیان بزرگ، برخی از نسخه های مایندفولنس را شامل می شوند. مایندفولنس نه تنها در تقویت خودتنظیمی و مدیریت اضطراب، بلکه همچنین در تقویت روابط زناشویی و خانوادگی و رضایت از رابطه موثر بوده است.

تحقیقات بسیاری نشان داده اند که مایندفولنس با تاثیر مستقیم در ساختارهای عصبی مغز، سیستم عصبی مرکزی انعطاف پذیرتری را تقویت می کند. این انعطاف پذیری باعث خودهدایتی موثر تر و پاسخ های دلبستگی مثبت تر در موقعیت های استرس زای بین فردی می شود.

در روابط صمیمی، وقف پیدا کردن با تجربیات عاطفی خود (مهارتی که به طور طبیعی در مایندفولنس تقویت می شود)، به اندازه ی وقف پیدا کردن با تجربیات شریک زندگی با اهمیت است. شما با پیگیری تجربیات عاطفی خودتان و شریک زندگی تان، مدار عصبی یکسانی را به اشتراک خواهید گذاشت.

شاید مهم ترین پیشرفتی که علم عصب شناسی در دهه ی گذشته داشته است ناشی از مطالعاتی است که نشان دادند چگونه تغییری که مایندفولنس در ذهن ایجاد می کند باعث تقویت هوش اجتماعی و هیجانی و ارتقای روابط می شود.

محققانی که آزمایشات تصادفی انجام دادند، تمرینات مایندفولنس را برای زوج ها مفید دانستند. آنها نشان دادند که مایند فولنس باعث افزایش تنظیم هیجانات، دلسوزی، همدلی، پذیرش، اجتناب کمتر از هیجانات دشوار و بهبود کلی سلامت روانی می شود. بدیهی است که این ویژگی ها برای رابطه صمیمی مناسب است.


همچنین بخوانید:6 عادت رایج که باعث از بین رفتن اعتماد در رابطه ها می شوند!


هنگامی که تمرین های ذهن آگاهی را به صورت فردی انجام می دهید، مهارت هایی که به دست آورده اید، پتانسیل بسیار بالایی برای انتقال به روابط صمیمی تان دارند. این مهارت ها شامل آگاهی از زمان حال، از بین بردن قضاوت ها، همدلی و دلسوزی که تعاملات پراحترام و عاشقانه ی زوج ها را تسهیل می کنند.

محققان مایندفولنس معتقدند افزایش همدلی ناشی از این تمرینات احتمالا به دلیل کاهش استرس های فردی است. به عبارتی سلامت ذهنی فرد به طور مستقیم با رضایت از رابطه رمانتیک ارتباط دارد.

به عنوان مثال اگر با تحقیقات زوجی گاتمن آشنایی داشته باشید، می دانید که اجتنابی یا دفاعی بودن (ویژگی هایی که در مایندفولنس وجود ندارند)، برای روابط بسیار مخرب اند. همچنین این ویژگی ها به شدت با برانگیختگی فیزیولوژیک فردی در رفتار خصمانه در ارتباط اند و برای ویژگی هایی که با رضایت از رابطه در ارتباط اند مثل شوخ طبعی، خلاقیت، حل مسئله و گوش دادن مضر است.

از سوی دیگر، تمرینات مایندفولنس، که کنترل توجه، تنظیم عاطفی و تسهیل آرامش فیزیولوژیک را تقویت می کند، رضایت از رابطه را بالا می برند.

در ادامه بخوانید: 7 نشانه ی خاموش که می گویند شما ترس از صمیمیت دارید!