سلام عرض شد  خصوصا به طرفداران هوش مصنوعی. نمی دونم چه حکمتیه. اما تا الان همه مطالب من با صحبت در مورد ویروس منحوس منفور ملعون مجلس بنام، کرونا ویروس شروع شده. بریم به مبارزه با کرونا.


همچنین بخوانید»

هوش مصنوعی ساختگی ؛ تکنولوژی تقلبی که تنها با کمک انسان به بار می نشیند!!! 

آموزش ساخت ماسک کرونا در منزل ؛ ماسک هایی که این روز ها از نان شب واجب ترند!!!

تقویت ریه ها فقط در عرض 10 دقیقه


خب از جهاتی هم خوب هست. چون که بالاخره یادتون میاد که بله این کرونا رو هم هست و بهتره دستامون رو بشوریم. اما باعث ناراحتیتون هم میشه که به من هیچ ربطی نداره. البته ربط داره ها. ولی خب به هر حال. مطلب امروز رو هم با نام و یاد کرونا آغاز می کنیم.

راستش این چند وقته هی هر جایی که میریم، میگن داروی کرونا کشف شد، داروی قطعی کرونا کشف شد، داروی دایمی کرونا کشف شد و امثالهم. توی این مقاله که براتون آوردم، چیزای جدیدی در مورد پیشبینی، درمان و مبارزه با کرونا هست.

خوبه. حداقل دل خودمون رو به همین چیزا خوش میکنیم فغلا تا ببینیم بعدا چی میشه. اما جدیدا با هوش مصنوعی، دانشمندان تونستن که ابتلا به کرونا رو پیشبینی کنن. اولش یه اطلاعات کلی الکی از کرونا بهتون بدم. همونطور که می دونید، ویروس کرونا شبیه به آنفلوانزا هستش و روی دستگاه تنفسی آدمیزاد اثر میزاره و فعالیتش رو مختل میکنه. این اختلال اگر که خیلی بیخ پیدا کنه، باعث اغما، کما و مرگ میشه. با ما همراه باشید 

دستگاه پیشبینی؟جدی؟

عرضم به عرضتون که در راستای مبارزه با کرونا ، یه ابزار جدید هوش مصنوعی ساختع شده که می تونه به وسیله‌ی پیشبینی اینکه افرادی ممکنه به COVID-19 مبتلا بشن، با این بیماری مبارزه کنه.
این ابزار هوش مصنوعی (Artificial intelligence) به طور دقیق پیش بینی می‌کنه که افرادی که مبتلا به ویروس کرونا هستن، به سمت بیماری تنفسی شدید پیش میرن. این یک گام بزرگ برای مبارزه با کرونا هست.
طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، کرونا ویروس جدید با نام SARS-CoV-2 از ۳۰ مارس ۲۰۲۰ تا به امروز ۱,۴۸۴,۸۱۱ نفر رو آلوده کرده و باعث مرگ ۸۸,۵۳۸ نفر شده. خب همونطور که همه میدونین و با تمام وجود حسش کردین، کرونا یک بیماری خطرناک و وهم انگیز هستش. لازم به ذکر است که بیشتر بیماران، افراد مسن و یا کسانی هستن که سابقه‌ی بیماری تنفسی داشتن یا به بیماری های زمینه‌ای (مثل بیماری قلبی،تنفسی و …) مبتلا هستن.

این تحقیق که در ژورنال computer,material & continua منتشر شده، توسط دانشکده‌ی پزشکی NYU Grossman و موسسه‌ی علوم ریاضی کورانت در دانشگاه نیویورک و با همکاری بیمارستان مرکزی WenZhou و بیمارستان Congnan people هر دو در WhnZhou چین انجام شدن.

شناسایی بیماران آسیب پذیر با هوش مصنوعی

مگان کافی (Megan Coffee) نویسنده‌ی مسئول از قسمت بالینی بخش بیماری های عفونی بیمارستان NYU گراسمن گفت: “اگر چه هنوز کار هایی هست که برای اعتبار سنجی این دستگاه باید انجام بشه، اما یک نوید برای پیشبینی بیماران آسیب پذیر در برابر ویروس هست. اما با این حال، تجربه‌ی پزشکان بالینی در مورد تشخیص ابتلا به ویروس، حرف اول رو می‌زنه.
آناسه باری (Anasse Bari)، استادیار علوم کامپیوتر در موسسه کورانت می گوید:” هدف ما طراحی و بکار گیری یک ابزار کمکی برای کمک به تصمیم گیری با استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی بود. این توانایی ابزار، قالبا همون پیشبینی ابتلا به بیماری هستش. ما امید داریم که این ابزار وقتی که کامل شد و کاملا به صورت توسعه یافته در اومد، حسابی به درد پزشک ها(سلام ویژه به همه‌ی پزشکایی که این مطلب رو میخونن) بخوره.

درسته که این دستگاه بیماری رو پشیبینی می کنه، اما در نهایتا تصمیماتی مثل تعیین شدت بیماری، مدت زمان بستری بودن، نیاز به تختواب در بیمارستان و … بر عهده‌ی پزشک(یه سلام دیگه به همه‌ی پزشک های گل) و مسولین بیمارستان هست.

پیشبینی های غیر منتظره

برای این مطالعه، یافته های جمعیت شناختی، آزمایشگاهی و رادیولوژی از ۵۳ بیمار جمع آوری شد که هر کدوم در ژانویه ۲۰۲۰ به علت ابتلا به COVID-19 در دو تا بیمارستان چینی بستری شدن. در اقلیت بیمار ها، علائم شدید از جمله سینه پهلو در عرض یک هفته بروز میکنه.

محقق ها میخواستن بفهمن که آیا تکنیک های هوش مصنوعی می‌تونن به طور دقیق پیشبینی کنن که مبتلایان به ویروس در چه مواردی به پیشرفت سندرم حاد تنفسی یا ARDS دچار شدن. مایعی که توی شش ها در انسان به ویژه سالمندان ایجاد میشه، باعث مرگ میشه. این دستگاه میتونه پیشبینی کنه که این مایع در شش ها به وجود خواهد آمد یا خیر.

برای انجام این کار، حضرات مدل های رایانه‌ای رو طراحی کردن که بر اساس داده هایی که به اون ها وارد میشه،تصمیم گیری کنن و برنامه ها و اطلاعات بیشتری رو در نظر می‌گیرن. به طور خاص، این دستگاه به صورت درختی تصمیم گیری می کنه. ینی چی؟ینی در هر مرحله، چند تا انتخاب داره. وقتی که یکی از اون ها رو انتخاب کنه، وارد مرحله‌ی بعدی میشه که در اونجا هم چند تا انتخاب داره و باید یکی رو انتخاب کنه. ینی در واقع مجموعه‌ای از تصمیمات رو انجام میده تا در نهایت به نتیجه برسه و بتونه در مبارزه با کرونا خودشو نشون بده.

چطور کار می کنه؟!

ابزار هوش مصنوعی دریافت که تغییرات در سه ویژگی سطح آنزیم کبدی آلانین آمینوترانسفرز (ALT، گزارش میالژی و سطح هموگلوبین) می تونن دقیق ترین پیشبینی بیماری رو برای ما میسر کنن. به همراه یه سری عوامل دیگه، تیم گزارش داده که می تونه خطر ابتلا به ARDS رو با دقت ۸۰ درصد پیشبینی کنه.
هپاتیت، یکی از بیماری های زمینه‌ای هست که میتونه باعث ابتلا به کرونا بشه. در هپاتیت، سطح ALT به طرز چشمگیری افزایش پیدا میکنه. چونکه به کبد آسیب وارد می‌شه. میزان ALT در افراد مبتلا به COVID-19 از سایر افراد، بیشتر بود. اگرچه مقدار این آنزیم فقط یکمی بیشتر از افراد عادی بود، اما همین مقدار کم در پیشبینی خیلی برجسته میشه.

علاوه بر این، درد های عضلانی عمیق (میالژی) هم رایج بوده.سرانجام، سطح هموگلوبین، پروتئین حاوی آهن که سلول های خونی قرمز (گلبول های قرمز یا RBC) رو قادر به حمل و انتقال اکسیژن به بافت های بدن میکنه هم به مشکلات تنفسی ربط داره. کم شدن گلبول های قرمز، باعث کم تر شدن اتم های آهن میشه و عملا میزان حمل اکسیژن به بافت های بدن کم تر میشه. کم بودن تعداد گلبول های قرمز خون میتونه در اثر استعمال دخانیات، کم بودن هورمون اریتروپویتین و یا سابقه‌ی خانوادگی اتفاق بیفته.

در نهایت؟

البته این رو هم بگم که توی این آزمایش، تنها پنجاه و سه نفر مورد آزمایش قرار گرفتن که جامعه‌ی آماری کوچکی نسبت به تعداد کل مبتلایان به COVID-19 هست.
مگان کافی می‌افزاید:” من در عملکرد بالینی خود، به نکات داده های خود توجه بیشتری میکردم. اگر به عنوان مثال از میالژی شدید شکایت می‌شد، بیمار را از نزدیک معاینه میکردم. جالب است که بتوانیم داده ها را با زمینه به اشتراک بگذاریم تا در زمان درست، مفید باشند. در تمام اپیدمی های گذشته، مقالات مجله فقط پس از کم شدن عفونت ها منتشر شده‌اند.”