“مبینا علی نسب” قهرمان شطرنج دختران ایران

این هفته در آشنایی با زنان ورزشکار قصد داریم شمارو با “مبینا علی نسب” قهرمان شطرنج دختران ایران آشنا کنیم. اگر اسم مبینا رو بخاطر قهرمان شدنش نشنیده باشید، حتما بخاطر انصرافش از رقابتهای شطرنج بین‌المللی اسپانیا امسال، اسمش رو شنیدید. مبینا در دور نهم رقابت‌ها به حریف رژیم صهیونیستی برخورد کرد و در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، از رقابت با نماینده رژیم صهیونیستی انصراف داد.

"مبینا علی نسب" قهرمان شطرنج زنان ایران



جالبه بدونید که بر خلاف باور عموم که فکر می کنند شطرنج ورزش آسونیه، بالعکس شطرنج بعد از بوکس سخت‌ترین ورزش دنیاست و کارشناسان معتقدند بازی شطرنج به اندازه ی بازی فوتبال ۹۰ دقیقه انرژی لازم داره.

مبینا علی نسب در ۱۷ مرداد ۱۳۷۹در بابل به دنیا اومده و از سن کم تا حالا پیشتاز زنان ایران در رقابتهای بین المللی شطرنج بوده، در ۱۲ سالگی به تیم ملی وارد شده و در اولین اعزام قهرمان شده و تونسته به جمع ۱۶ بازیکن برتر جهان راه پیدا کنه.

نکته ی بسیار جالب در این باره اینه که مبینا همه ی هزینه های شرکت در مسابقات قهرمانی بانوان جهان در روسیه و حتی هزینه سرپرست تیم رو خودش پرداخت کرده. البته انگار همه ی کسایی که قبلا به این مسابقات رفتن هم خودشون هزینه هاشونو پرداخت کردن، اما فقط مبینا علی نسب بوده که تونسته به دوره های بعدی صعود کنه و با اینکه افتخار زیادی برای کشور به ارمغان آورده و هزینه ی زیادی رو متقبل شده، نه تنها هزینه ها بهش برگردونده نشده بلکه فقط با یه حلقه ی گل ازش استقبال شده که باعث تاسفه، و لیاقت مبینا (که سایت های معتبر خارجی اونو پدیده ی مسابقات خطاب کردن) خیلی بیشتر اینا بوده.



مبینا از کودکی به اصرار خانواده وارد رشته شطرنج شده، اما کم کم بهش علاقه پیدا کرده. او کودکیش رو صرف تمرین شطرنج کرده و بزرگترین هدفش رسیدن به درجه استاد بزرگی و همچنین قهرمانی جهانه و دوست داره که مقابل “ماگنوس کارلسن” استاد بزرگ و نابغه شطرنج جهان اهل نروژ، بازیکن شماره یک رتبه‌بندی جهانی و قهرمان حال حاضر جهان بازی کنه. ما هم از صمیم قلب براش دعا می کنیم که به خواستش برسه و بهش افتخار می کنیم.

مبینا علی نسب روزانه بیش از ۷ تا ۸ ساعت تمرین می‌کنه و به راحتی به این مقام نرسیده و سختی های زیادی رو تحمل کرده.

مبینا به خبرنگاری ایسنا گفته: لیگ ایران اوضاع خیلی بدی داره و با اینکه هزینه ی قراردادها خیلی پایینه، حتی همون هزینه ی پایین رو هم دست و پا شکسته میدن. از طرفی نه خانم ها و نه آقایون مربی دائمی ندارن که اگه فکری به حال این وضعیت بشه، توی موفقیت هاشون خیلی تاثیر خواهد داشت.

"مبینا علی نسب" قهرمان شطرنج زنان ایران

در ادامه از زبون خودش بخونید:

ما دختران شطرنج چون شهرهای متفاوت داریم خیلی سخت است و کم پیش می‌آید که یک جا جمع شویم و تمرین کنیم. اما پسران همیشه با هم‌ هستند و تمرین می‌کنند. ما بیشتر قبل مسابقات در کنار هم جمع می‌شویم. کشورهای دیگر خیلی زیاد به ورزشکارانشان می‌رسند و به آن‌ها خیلی اهمیت می‌دهند. مثلا چین به تیم‌های ملی آپارتمانی می‌دهد که همه با هم در آن تمرین کنند ولی در ایران امکانات کمتر و رسیدگی هم خیلی کمتر است. با وجود اینکه بودجه‌ها و رسیدگی‌ها کم است اما باز هم شطرنج بازان خوبی داریم که موفقیت‌های زیادی کسب می‌کنند.

حسرت بزرگم این است که نتوانستم آن‌طور که دوست دارم به درسم برسم. در این سال‌ها هرچند وقت عازم مسابقات یا اردو رفتم از درسم عقب می‌افتادم. البته ناراحت نیستم. شطرنج حالا دیگر جزئی از من و شاه زندگی‎ام شده‎است. درست است که شاه در شطرنج نمی‌تواند خانه‌های زیادی را بپرد و باید یکی‌یکی راهش را برود، اما آزاد است و مسیر مشخصی برایش وجود ندارد. شاه در شطرنج حتی به معنای بودن و نبودن است. برای من حکم همان شاه را دارد و تا زمانی که در زندگی‌ام جریان داشته باشد، می‌توانم به خواسته‌هایم برسم.