مجیک ماشروم / قارچ توهم زا

قبل از هرچیز بسیار مهم است که بدانید مجیک ماشروم چیست و با انواع آن آشنا شوید، پس با حقایق عملی ناگفته درباره مجیک ماشروم همراه ما باشید. 

ابهام زدایی » مصرف سیلوسایبین ، مجیک ماشروم و سایر قارچ های روانگردان غیر قانونی است! و ما به دنبال تشویق افراد برای مصرف این مواد نیستیم! اما حجم انبوهی از مواد روانگردان و مخدر در سراسر جهان مصرف میشود و ما بر این باور هستیم که ارائه اطلاعات “صحیح و معتبر” منجر به راهنمایی و کاهش آسیب و نجات سلامت روانی و جسمی فرد می شود!


همچنین بخوانید: حقایق علمی نا گفته در ارتباط با ماری جوانا (گُل) پر مصرف ترین ماده روانگردان جهان!!!


مجیک ماشروم چیست ؟ 

مجیک ماشروم چیست ؟ مجیک ماشروم یا قارچ جادویی / Magic mushroom که با نام علمی سیلوسایبین ماشروم / Psilocybin mushroom شناخته می شود از خانواده قارچ‌های چتری حاوی مادهٔ توهم‌ زای سیلوسایبین و سیلوسین هستند که خاصیت روان‌گردانی دارند.

مجیک ماشروم

 

PSILOCYBIN: [3-(2-DIMETHYLAMINOETHYL)-1H-INDOL-4-YL] DIHYDROGEN PHOSPHATE

C12H17N2O4P

از نظر ساختار سیلوسایبین و سیلوسین دو شکل قابل‌ تبدیل به هم هستند و پس از ورود به بدن بصورت سیلوسین جذب می‌شوند. مصرف این نوع قارچ سبب بروز نشاط و سرخوشی موقت در مصرف‌کننده می‌شود. این ماده با تقلید عملکرد سروتونین در مغز در خودآگاهی مصرف‌کننده تغییر ایجاد می‌کند!

انواع مجیک ماشروم چیست ؟

سیلوسایبین ماده سایکواکتیو درون قارچ است. پس هر نوع قارچی که حاوی سیلوسایبین و مشتقاتش باشد مجیک ماشروم یا قارچ جادویی نامیده می شود. این قارچ ها در میان جوانان با نام قارچ، مجیک ماشروم، شروم شناخته می شوند. معروف ترین قارچ های حاوی سیلوسایبین عبارت اند از:

جدا از انواع ذکر شده گونه های دیگری نیز از قارچ های روانگردان وجود دارد.

تاریخچه مجیک ماشروم چیست ؟

شواهد باستان شناسی به دست آمده از صحرای ساهارا / Sahara Desert در آفریقا نشان می دهد که انسان ها از 7000 سال قبل یا بیشتر از قارچ های هالوسینرژیک استفاده می کرده اند! قارچ ها در آثار هنری پیشاتاریخی در بسیاری از مناطق مختلف جغرافیایی حضور داشته اند!

قارچ های روانگردان از سال ها قبل در میان اقوام آمریکای جنوبی در مراسم روحانی / مذهبی مصرف می شده و امروزه یکی از محبوب ترین روانگردان های طبیعی در میان جوانان و بزرگسالان است ! 

در ادامه آثار هنری پیش تاریخی به دست آمده از صحرای ساهارا را تماشا کنید. باستان شناسان تخمین می زنند این نقاشی ها مربوط به 7 تا 9 هزار سال پیش است!

منبع : artepreistorica

ترنس مک‌کنا متخصص مردم‌گیاه‌شناسی، نویسنده و سایکونات تئوری جالبی راجع به قارچ های جادویی به نام تئوری “میمون نشئه / Stoned Ape” دارد.

ترنس مک‌کنا در کتاب غذای خدایان / Food of the Gods “تئوری میمون نئشه” خود را مطرح کرد. او در این تئوری می‌گوید که ممکن است قارچ‌های جادویی حاوی ترکیب روان‌گردان سیلوسایبین نقش مهمی در تکامل گونهٔ انسان نخستین (Homo eractus) به انسان امروزی (Homo sapiens) و ایجاد زبان و فرهنگ ایفا کرده باشند.

تئوری میمون نشئه / Stoned Ape

 

او در کتاب خود گفته که انسان‌های نخستین بعد از پایین آمدن از درخت شروع به امتحان و مصرف انواع جدیدی از غذاهای موجود در طبیعت کرده‌اند و قارچ‌های روان‌گردان را که به صورت گسترده‌ای در طبیعت وجود داشته وارد زنجیره غذایی خود کرده‌اند.

مصرف میزان کم یا ماکرو دوزینگ از این قارچ‌ها می‌تواند باعث تحریک آمیزش جنسی، افزایش دقت بینایی (و در نتیجه شکار بهتر) شود. همچنین این قارچ‌ها به دلیل ایجاد حس‌آمیزی می‌توانند جرقه‌ای برای اختراع زبان توسط بشر بوده باشند! (البته این تئوری به دلیل نبود شواهد و مستندات کافی هنوز اثبات نشده است!)


همچنین بخوانید: ترکیب ماریجوانا با قارچ جادویی یا مجیک ماشروم ؛ آشنایی با خطرات و عوارض

گزارش های گسترده ای نیز مبنی بر استفاده از سیلوسایبین در دوره پیشاکلمبی وجود دارد. در فرهنگ های مایا و آزتک در آمریکای مرکزی، یعنی در مکزیک و گواتمالا، پس از تسخیر این مناطق توسط اسپانیایی ها در قرن 15 و 16، مصرف قارچ های جادویی برای مردم بومی ممنوع شد. اسپانیایی ها خوردن این قارچ ها را حرکتی وحشیانه و غیر فرهنگی تلقی میکردند. اما بومی ها مخفیانه برای سال ها این قارچ ها را مصرف میکردند و فرهنگ مصرف آن را نسل به نسل منتقل میکردند!

اولین مدرک معتبر مبنی بر مصرف قارچ در غرب به سال 1799 باز می گردد، و گزارشی مبنی بر مسمومیت 4 کودک بر اثر خوردن تصادفی قارچ Psilocybe semilanceata که گونه ای از قارچ های هالوسینرژیک است، وجود دارد.

در سال 1957 شیمدان مشهور سوئیسی آلبرت هافمن (بوجود آورنده ماده روان گردان LSD) برای اولین بار موفق شد تا سیلوسایبین را از قارچ Psilocybe mexicana گونه ای از مجیک ماشروم که در آمریکای مرکزی وجود دارد استخراج کند! یک سال بعد هم برای اولین بار این ماده بصورت مصنوعی در آزمایشگاه تولید شد.


همچنین بخوانید: اسید یا LSD چه مدت در بدن می ماند؟ هرآنچه نیاز است بدانید!

سپس در سال های 1957 تا 1969 جنبش های بسیاری در جهت حمایت از مواد و گیاهان روانگردان در آمریکا برگزار شد که مهم ترین این جنبش ها توسط Gordon Wasson بانکدار سرشناس آمریکایی و سپس توسط دو دانشجوی اخراجی دانشگاه هاروارد Timothy Leary و Richard Alpert راه اندازی شدند که تاثیر به سزایی در مصرف مجیک ماشروم و  فرهنگ مصرفش در آمریکا داشتند!

در سال 1971 سیلوسایبین در لیست مواد روانگردان کنوانسیون سازمان ملل متحد قرار گرفت و تا به امروز مصرف / خرید و فروش قارچ های روانگردان در بسیاری از کشورها غیرقانونی است! البته به تازگی در دو شهر آمریکا دنور و اوکلند مصرف مجیک ماشروم آزاد شده است.

نحوه مصرف مجیک ماشروم 

خوردن مجیک ماشروم بصورت خام

خوردن مجیک ماشروم بصورت خام

 

قارچ خشک شده یا قارچ تازه بعد از جویدن قورت داده میشود و طعمش با قارچ های خوراکی خانگی بسیار متفاوت است.

مخلوط کردن در غذا و خوراکی ها

مخلوط کردن در غذا و خوراکی ها

 

مجیک ماشروم یا قارچ جادویی بافتی کائوچو مانند دارد و مزه ی خاک می دهد، و برای از بین بردن این مزه بسیاری آن را در غذا مثلا املت یا سوپ یا هر نوع غدای دیگری مخلوط و مصرف می کنند.

بعضی ها آن را با کره بادام زمینی یا نوتلا نیز ترکیب می کنند و بعد می خورند.

دم کردن و نوشیدن 

دم کردن و نوشیدن 

 

بعضی دیگر این قارچ ها را بعد از چیده شدن خشک می کنند و از آنها چایی درست می کنند و می نوشند.

استخراج مایع سیلوسایبین / psilocybin

استخراج مایع سیلوسایبین / psilocybin

 

و البته استخراج مایع سیلوسایبین یکی دیگر از روش های استفاده از قارچ های جادویی است. سیلوسایبین ماده ی روانگران طبیعی در قارچ های جادویی است که رنگ قهوه ای روشن دارد و چند قطره از آن برای ایجاد اثرات روان گردان کافی است.

تاثیرات بعد مصرف مجیک ماشروم چیست ؟

در ابتدا باید بگویم تاثیرات بعد مصرف با نام تریپ / Trip یا سفر کردن شناخته می شود و به دو دسته تریپ خوب و تریپ بد تقسیم می شوند.

سفر خوب / Good Trip 

به تاثیرات بعد مصرفی سفر خوب گفته می شود که فرد در آن تجربه دچار حملات روانشناختی نمی شود و از تجربه خود لذت می برد!

سفر بد / Bad Trip

به تاثیرات بعد مصرفی سفر بد گفته می شود که فرد در آن دچار توهمات آشفته، افکار پارانویا، پانیک اتک و رفتارهای بی پروا می شود!

عوارض مجیک ماشروم

 

تاثیرات روانی مجیک ماشروم چیست ؟

میزان سیلوسایبین قارچ های جادویی بسته به نوع، تازگی، فصل و جایی که رشد کرده اند متفاوت است. بنابراین پیش بینی کردن قدرت قارچ های جادویی دشوار است. اما معمولا برای ایجاد ویژگی های روانگردان این قارچ ها به میزان 1 الی 2.5 گرم (دوز متوسط) از آن مصرف می شود!

تاثیرات بعد از مصرف شامل افزایش شدت تجربیات عاطفی، افزایش خودآگاهی و تغییر شکل عملکرد روانشناختی مغز در فرم «تجربیات خواب مانند / hypnagogic» – یعنی نوعی حالت گذرا بین خواب و بیداری است.

این معمولا به عنوان یک حالت خواب بیداری شناخته شده است، و مطالعات تصویربرداری مغز نشان می دهد که یک سفر قارچی از لحاظ عصبی بسیار شبیه خواب است. (منبع: vice)


همچنین بخوانید: هر آنچه درباره ی تجربیات نزدیک به مرگ و DMT باید بدانید!

تغییرات ادراکی نظیر توهمات، حس‌آمیزی (ترکیب حالت های حسی، مانند شنیدن رنگ ها، مزه کردن صداها)، تغییرات هیجانی و احساس زمان تحریف شده / distorted sense of time، از سایر ویژگی های یک سفر قارچی هستند!

دنیا به صورتی تحریف شده ادراک خواهد شد، رنگ ها، صداها، اشیاء و حتی زمان می توانند کاملا متفاوت باشند!

این اثرات معمولا حدود 1 تا 1.5 ساعت پس از مصرف باقی می مانند، اما این زمان بسته به میزان دوز مصرفی و خصوصیات فیزیکی هر شخص ممکن است از 6 الی 24 ساعت نیز متغیر باشند!

بعضی افراد توهم های خفیفی که “ویژوال” نامیده می شوند را نیز تجربه می کنند. مصرف این قارچ ها می تواند ایجاد احساس خوشحالی، خنده، خلق بسیار بالا، انرژی و هیجان کند. همچنین ممکن است فرد احساسات مختلفی و عجیبی را تجربه کند! 

تاثیرات فیزیکی مجیک ماشروم چیست ؟

تاثیرات فیزیکی فرد به فرد متفاوت است و شامل تغییر ضربان قلب، تغییر فشار خون، حالت تهوع، افزایش رفلکس تاندونها، لرزش، گشادی مردمک چشم، خستگی یا برانگیختگی، اختلال در انجام حرکات هماهنگ و در مواردی نادر سردرد برای بیش از یک روز می شود.


همچنین بخوانید: تاثیرات مواد توهم زا روی مغز و بدن افراد مصرف کننده چگونه است؟

خطرهای سلامت فیزیکی و روانی

خطرهای فیزیکی

بزرگترین خطری که سلامت فیزیکی فرد را تهدید می کند، اشتباه گرفتن قارچ های سمی با قارچ های جادویی و مصرف قارچ های سمی است. اگر متوجه شدید که قارچ سمی مصرف کرده اید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید و سعی کنید نمونه ای از قارچ مصرف شده را همراهتان داشته باشید. 

این بسیار مهم است که بدانید دقیقا چه نوع قارچی مصرف می کنید به دلیل شباهت های ظاهری مجیک ماشروم با قارچ های سمی ممکن است اشتباها باعث آسیب خود شوید. طبق گزارشات هیچ نوع آسیب فیزیکی بعد از مصرف قارچ های توهم زا تا به امروز گزارش نشده است.

خطرات روانی

اگر فرد دچار مشکلات روانشناختی باشد، استفاده از قارچ های جادویی می تواند باعث تشدید آنها شود. فرد ممکن است به طور کلی کنترل خود را از دست بدهد و سفر بد (bad trip) و فلش بک هایی را تجربه کند که می توانند ترسناک و مغشوش کننده باشند. این افراد قبل از مصرف باید با پزشک خود حتما مشورت داشته باشند! و مصرف آن بدون مشورت و اجازه پزشک معالج می تواند به شدت خطرناک باشد!

داروشناسی

عنصر فعال روانگردان در قارچ جادویی سیلوسایبین است. میزان سیلوسایبین در یک قارچ خشک شده معمولا در محدوده 0.2-0.5 گرم است، همین مقدار به عنوان “دوز آستانه” برای احساس تاثیرات قارچ در نظر گرفته می شود. هرچند این مقدار نیز فرد به فرد متفاوت است. اما دوز متوسط و مطمئن آن بین 1 تا 2.5 گرم است که تاثیرات آن به مدت 3 الی 6 ماندگار است.

سیلوسایبین 100 بار ضعیف تر از ال اس دی و 10 بار ضعیف تر از مسکالین است!

سیلوسایبین و سیلوسین در ابتدا بر روی گیرنده های سروتونین در مغز و سپس بر روی گیرنده های بخش hub regions که تجربیات حسی را ادغام می کند تاثیر می گذارند.

سم شناسی

سیلوسایبین بر روی میزان هورمون ها، عملکرد کبد و قند خون هیچ تاثیری ندارد. البته موارد نادری از مسمویت در دوزهای بالا نیز گزارش شده است. همچنین اثرات جانبی نظیر “سفر بد” معمولا با پشتیبانی روانشناس و بدون نیاز به مصرف دارو برطرف می شوند.

تداخل دارویی

اطلاعات بسیار زیادی در مورد تداخل سیلوسایبین با سایر مواد وجود ندارد، اما ترکیب آن می تواند با مواد زیر خطرناک باشد. ترامادول، الکل، کوکائین، آمفتامین، قرص های افسردگی

مصارف درمانی

 کاهش ترس و درمان افسردگی در بیماران سرطانی

بنا به مطالعات اخیر صورت گرفته توسط دانشگاه هاروارد و نیویورک مشخص شده بیماران سرطانی که سیلوسایبین به آنها داده شده در برخورد با بیماری خود و ترس از سرطان عملکرد بهتری داشتند، همچنین بعد درمان این بیماران با سیلوسایبین مشخص شد میزان افسردگی و اضطراب آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافته و این تاثیرات حتی 6 ماه بعد از مصرف پایدار بوده است!


همچنین بخوانید: آیا قارچ جادویی یا مجیک ماشروم برای درمان افسردگی مفید است؟

درمان افسردگی و اختلالات خلقی

در تحقیقاتی که توسط دانشگاه Imperial College London بر روی 20 بیمار انجام شد، مشخص شد نیمی از افراد وضعیت روحی بهتری را تا یک هفته و نیمی دیگر تا 5 هفته بعد از مصرف مجیک ماشروم تجربه کرده اند! (منبع : nature)

درمان سر دردهای خوشه ای 

هنوز تحقیقات معتبری در زمینه تاثیر سیلوسایبین بر روی سردرد های خوشه ای گزارش نشده است! اما در نظرسنجی اینترنتی که در سال 2015 صورت گرفت، 50 در صد از شرکت کنندگان به تاثیرات مثبت و موثر سیلوسایبین در کاهش سردردها اشاره کرده بودند. (منبع :National Institutes of Health

ترک اعتیاد

در آزمایشات انجام شده در کلینیک های ترک اعتیاد مشخص شده مجیک ماشروم تاثیر به سزایی در ترک تنباکو و الکل داشته است. (منبع : ncbi.nlm.nih)

 افزایش تمرکز و هوشیاری

در تحقیقات اخیر مشخص شده مصرف میکرو دوز سیلوسایبین می تواند باعث افزایش سطح تمرکز و هوشیاری شود! (منبع : The Verge)

مجیک ماشروم یا قارچ جادویی اعتیادآور نیست، اما مانند سایر دراگ ها، فرد به زودی نسبت به اثرات آن احساس تحمل و مقاومت می کند، به این معنا که باید دوز بیشتری از این قارچ ها را مصرف می کند تا همان اثرات قبلی را تجربه کند.

سوالات متداول

سوالات متداول درباره مجیک ماشروم 

آیا مصرف سیلوسایبین در آزمایش اعتیاد مشخص می شود؟ 

سیلوسایبین و مشتقاتش در لیست اکثر تست های استاندارد اعتیاد حضور ندارند. اما ممکن است مصرف سیلوسایبین در تست های اعتیاد پیشرفته مشخص شود.

آیا مجیک ماشروم یا قارچ جادویی باعث آسیب روانی یا تروما می شود؟

همانطور که بالا در بخش خطرات روانی اشاره کردیم، با در نظر داشتن دوز مصرفی هیچ خطری برای افراد سالم وجود ندارد، مگر اینکه فرد دوزی بیشتر از مقدار استاندارد را مصرف کند و دچار سفر بد شود. اما افرادی که دچار مشکلات روانشناختی هستند حتما باید قبل مصرف با پزشک خود مشورت داشته باشند.

چگونه مجیک ماشروم را تشخیص دهم؟

تشخیص مجیک ماشروم کار نسبتا سختی است و شباهت های بسیاری بین قارچ جادویی و قارچ های سمی و سایر قارچ ها توهم زا وجود دارد! در نتیجه حتی اگر از لحاظ ظاهری مجیک ماشروم را بشناسید، ممکن است باز هم آن را با سایر قارچ ها اشتباه بگیرید. می توانید برای اطلاع از نحوه شناخت این قارچ ها در اینترنت جستجویی داشته باشید.

کشت قارچ های سیلوسایبین قانونی است؟

کاشت، مصرف، خرید و فروش مجیک ماشروم در بسیاری از کشورها غیرقانونی است. در ایران هم همینطور!

امیدوارم مجیک ماشروم چیست برای شما مفید واقع شده باشد. لطفا شما هم اطلاعات / تجربیات خود در ارتباط با مجیک ماشروم و سایر دراگ های سایکودلیک را با ما به اشتراک بگذارید!

در ادامه بخوانید: آیاهواسکا یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین روانگردان های جهان