آیا شما هم دغدغه ی محافظت از خود در مقابل آلودگی هوا را دارید؟ سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را بزرگترین خطر بهداشت محیط در جهان نامیده است. این روزها هوای کلان شهر های ایران به طور فاجعه باری آلوده است. حتی با اینکه در بعضی از روزها مدارس و اداره ها تعطیل می شوند اما بازهم بعضی از ما مجبور هستیم بیرون بریم. تنفس این هوا و حتی برخورد آن با پوست ما باعث بیماری های زیادی می شوند.



در ادامه راهکارهای موثری برای محافظت از خود در مقابل آلودگی هوا را برایتان شرح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

برنامه یا اپلیکشن های “حالت هوا” را بر روی تلفن هوشمند یا سایر دستگاه های خود بارگیری کنید. این به شما کمک می کند تا سطح کیفی هوا را به صورت روزانه بررسی کنید.

اگر هوای شهر شما آلوده است سعی کنید تا جای ممکن در خانه بمانید. اینکار می تواند خطر ابتلا به بیماری های ریه، حملات قلبی، آسم و سایر مشکلات سلامتی را افزایش دهد. 

هنگامی که سطح آلودگی هوا زیاد است، از ورزش در فضای باز خودداری کنید. اگر حوصله تان در خانه سر می رود، در یک فضای بسته مانند مراکز خرید قدم بزنید یا در سالن ورزشی ورزش کنید و یا از یک دستگاه ورزش مثل تردمیل در خانه استفاده کنید. اگر کیفیت هوا ناسالم است، وقت بازی کردن بچه ها در خارج از خانه را محدود کنید.

اگر دوست دارید در فضای باز ورزش کنید سعی کنید در ساعات اولیه ی صبح و زمانی که خورشید بالا نیامده است ورزش کنید، زیرا آلودگی در برابر اشعه ی خورشید چند برابر می شود. همیشه از ورزش در نزدیکی مناطق پرترافیک پرهیز کنید. حتی هنگامی که پیش بینی کیفیت هوا سبز است. وسایل نقلیه موجود در بزرگراه های شلوغ می توانند سطح آلودگی بالایی را تا 53 متر دورتر ایجاد کنند.

با کاهش مصرف انرژی می توانید به بهبود کیفیت هوا، مهار انتشار گازهای گلخانه ای و صرفه جویی در هزینه کمک کنید! یک فیلتر هوای خانگی نصب کنید که آلودگی هوا را مسدود کند. یک مدل با راندمان بالا را انتخاب کنید که در مقیاس MERV 9 یا بالاتر باشد. بسته به توصیه‌های محصول، فیلتر را هر سه تا شش ماه جایگزین کنید.

از استعمال دخانیات یا رفتن به مکانهایی که افراد در آن سیگار می کشند یا آتش روشن می کنند خودداری کنید، دود سیگار باعث ایجاد آلودگی هوا می شود.

در رژیم غذایی خود تغییر ایجاد کنید.

تغییر در رژیم غذایی به ریه هایتان در برابر تأثیر آلاینده های هوا مقاومت می دهد. برخی از مطالعات انجام شده نشان می دهد غذاهای سرشار از ویتامین می توانند بدن تان را مقاوم کنند. این تغییرات در رژیم غذایی خطر دیگری برای بیماریهای دیگر ایجاد نمی کند و می تواند در برابر سرطان از شما محافظت کند.

مصرف غذاهای سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن را بیشتر کنید. این مواد مغذی در شکل گیری و نگهداری از غشاهای مخاطی در راه بینی و مجاری روده کمک می کند و باعث می شود آنها در مقابل عفونت مقاوم تر شوند. منابع خوب شامل مارگارین، کره، سیب زمینی شیرین، هویج و جگر است.

غذاهای سرشار از ویتامین C را بخورید. این ویتامین به شکل گیری مواد اتصال دهنده و تقویت رگ های خونی و بهبود سریع تر شما کمک می کند. منابع خوب شامل پرتقال، توت فرنگی، انبه، گریپ فروت، کلم بروکلی و پاپایا است.

ویتامین E زیادی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. این ماده مغذی شما را در برابر آسیب سلولی محافظت می کند، اکسیژن را به سلول ها افزایش می دهد و بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. سبزیجات برگ سبز، غلات سبوس دار، زرده تخم مرغ، کره و روغن های گیاهی را امتحان کنید.

محتوای سلنیوم رژیم غذایی خود را بالا ببرید. سلنیوم در برابر آسیب های رادیکال آزاد به کبد و ریه ها که می تواند منجر به سرطان شود، از شما محافظت می کند. تخم مرغ، پیاز، سیر، غلات کامل و ماهی میل کنید.

برای محافظت از پوست تان ضد آفتاب و مرطوب کننده استفاده کنید و اگر زمان زیادی بیرون ماندید، دوباره کرم ها را شارژ کنید. بعد از اینکه به خانه آمدید هرچه سریع تر دوش بگیرید تا از پوست و موی خود محافظت کنید.