اگر شما هم کنجکاوید که بدانید مرد غریبه در سریال ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت چه کسی است، تا انتهای این مطلب با من همراه باشید. همچنین می توانید با کلیک کردن بر روی بررسی قسمتی سریال ارباب حلقه ها بررسی تمام قسمت های آن را نیز بخوانید.

قبل از شروع، به شما هشدار می دهم که این مطلب برای کسانی که فیلم های ارباب حلقه ها و فصل اول سریال حلقه های قدرت را تماشا نکرده‌اند، دارای اسپویل می باشد.


مرد غریبه در سریال ارباب حلقه ها

با اتمام فصل اول، مرد غریبه آنقدر هم برای غریبه نیست. اما هنوز هم از هویت دقیق او اطلاعی نداریم. با انتشار هر قسمت از این سریال، رازهای بیشتر در مورد این شخصیت فاش شد. این تازه واردِ برهنه‌ی سرزمین میانه توسط یک شهاب سنگ به زمین فرستاده شد. و به سرعت با هارفوت های محلی دوست شد. اما متاسفانه نتوانست با جادوی قدرتمند و کنترل نشده خود به آنها آسیب نرساند.

عوامل سریال حلقه‌ های قدرت بسیار تلاش کردند تا تماشاگران را متقاعد کنند که غریبه می‌ تواند سائورون باشد. به طوری که در قسمت پایانی فصل اول حتی او را تحت عنوان “سائورون” صدا می‌ زنند. دیدیم که دوئلر و همدستانش در نهایت به مردی می‌ رسند که دنبالش می‌ گشتند. آنها مرد غریبه را به عنوان “لرد سائورون” می‌ پرستند. اما پس از گذراندن مدتی با “ارباب” خود، هر سه نفر متوجه می‌ شوند که اشتباهی وحشتناک مرتکب شده‌اند.

در واقع the Rings of Power هرگز هویت اصلی مرد غریبه را فاش نکرد. بلکه فقط مشخص کرد که او یک ایستار است. همانطور که می دانید در آثار تالکین از ایستارهای مختلفی نام برده شده. ایستارهایی از جمله راداگاست قهوه‌ای، سارومان سفید، گاندولف خاکستری و جادوگران آبی مرموز. اما مرد غریبه کدام یک از این ایستارها است؟


چه کسی مرد غریبه را فرستاده است؟

مرد غریبه در سریال ارباب حلقه ها

در پایان، سریال حلقه‌ های قدرت تأیید کرد که مرد غریبه توسط والار به سرزمین میانه فرستاده شده است. از این رو، برخی مخاطبان معتقدند که نوری خیلی خوش شانس بود که اولین نفر او را پیدا کرد. نوری در قسمت دوم حلقه‌ های قدرت به دوستش پاپی گفت که پیدا کردن غریبه سرنوشت عجیبی دارد. پاپی همچنین خاطره‌ای را یاد آوردی می کند. خاطره‌ای که نوری از یک بچه عقاب برای بهبود یافتن سلامتی‌اش مراقبت کرده بود. و برای احیای بچه عقاب به او شیر داده بود. اینجا باید یادآور شوم که در فیلم های ارباب حلقه‌ ها، عقاب‌ ها پیام‌آوران والار هستند. ما شک داشتیم که مرد غریبه توسط ولارها فرستاده شده باشد. اما با بازگو کردن این خاطره توسط پاپی، مطمئن شدیم.

بیشتر بخوانید: حقایقی در مورد سریال ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت که نمی دانستید! 


او به چه هدف آمده است؟

مرد غریبه در سریال ارباب حلقه ها

دیدیم که مرد غریبه همچنان خیلی چیزها را به یاد نمی آورد. او هنوز از هدفش در سرزمین میانه مطمئن نیست. حتی نمی داند از کجا و برای چه چیزی آمده. اما بر اساس آثار تالکین، بینندگان می توانند حدس بزنند که او برای چه آمده است. طبق آثار تالکین سائورون شروع به قدرتمند شدن کرد. در آن زمان پنج ایستاری توسط والارها به سرزمین میانه فرستاده شدند. هدف آنها این بود که مانع پیروز شدن سائورون شوند. از طرفی دیگر، آنها برای هدایت و کمک به مردم سرزمین میانه و سوق دادن آنها به سوی پیروزی آمدند. بنابراین، احتمالا مرد غریبه از طرف والار مامور شده است تا سائورون را شکست دهد. حتی اگر هنوز ماموریت خود را به یاد نمی آورد.

اما نوری به این موضوع واقف است که مرد غریبه برای کمک آمده. این جمله‌ی نوری باعث شد تا مرد غریبه به طور غریزی راهی Rhûn شود. به نظر می رسد که فصل دوم حلقه‌ های قدرت بیشتر به این موضوع خواهد پرداخت. نظر شما چیست؟


او حافظه خود را از دست داده

ایستار بودن مرد غریبه به طرز هوشمندانه‌ای دلیل از دست دادن حافظه اوست. تالکین در آثار خود با فرستادن این ایستارها به سرزمین های فانی، آنها را به صورت یک نوزاد تازه متولد شده به تصویر می کشد. به طوری که به سختی می توانند صحبت کنند. یا حتی به سختی می توانند خواسته های خود را به زبان بیاورند. درست مانند چیزی که از مرد غریبه در سریال حلقه های قدرت دیدیم‌.

اما زمانی که با گندالف و دیگر جادوگران در فیلم های ارباب حلقه ها آشنا شدیم، قرن هاست که در سرزمین میانه حضور داشته اند. و در این مدت خرد و دانش زیادی به دست آورده اند. در نهایت می توان گفت که از دست دادن حافظه یک عارضه جانبی ناخوشایند برای جادوگرانی است که از والینور به سرزمین میانه سفر می کنند.

همچنین بخوانید: بررسی تیتراژ سریال ارباب حلقه ها | روایت خلقت سرزمین میانه تا ساخت حلقه ها


چرا دوئلر و همراهانش معتقد بودند که مرد غریبه “سائورون” است؟

مرد غریبه در سریال ارباب حلقه ها

فصل اول حلقه‌ های قدرت جزئیات کافی برای استنباط اینکه دوئلر و همراهانش چرا گمان می کردند که “مرد غریبه، سائورون است.” یا “این اطلاعات را از کجا می دانستند.” ارائه نداد. بنابراین انتظار می رود زمانی که نوری و مرد غریبه در فصل دوم به رون می‌ رسند، این سؤال‌ ها پاسخ داده شوند.

به هرحال، دوئلر و همراهانش تا حدودی در مورد هویت مرد غریبه درست حدس زده‌اند. چون سائورون هم یک مایای جاودانه است. و این به این معنی است که او هم یک جادوگر محسوب می شود. اما با این تفاوت که به تاریکی تعلق دارد. در نقطه مقابل، مرد غریبه دارای ذات پلید نیست. او حافظه‌ی خود را از دست داده. همچنین قدرت‌ هایش توسط والار محدود می‌ شود.

اما در اصل، ایستاری و سائورون از نقطه‌ نظر خاصی شبیه به هم هستند. شاید دوئلر و همراهانش فقط می‌ توانستند آمدن یک مایا را پیش‌ بینی کنند. از این رو تصور می کردند که او حتما سائورون خواهد بود. زیرا می دانستند که او سرانجام برمی‌گردد.


در ادامه به بررسی احتمالاتی می پردازیم که ممکن است مرد غریبه باشند. مثل همیشه با مجله وارونه همراه باشید:

گاندالف

مرد غریبه در سریال ارباب حلقه ها

یکی از احتمالات قوی در مورد اینکه “مرد غریبه کیست؟” گزینه‌ی گاندواف است. در این بخش به بررسی این احتمال می پردازیم.

پایان فصل اول the Rings of Power فاش کرد که مرد غریبه یک ایستار است. می دانیم که در مجموعه ارباب حلقه ها، ایستاری‌ها پنج جادوگر هستند که به سرزمین میانه می آیند و در مبارزه با سائورون به دیگر اقشار کمک می کنند.

مرد غریبه نام یا هویت خود را قبل از رسیدن به سرزمین میانه به خاطر نمی‌ آورد. البته قبل از اینکه دوئلر و افرادش اعلام کنند که غریبه یک ایستار است. اما در قسمت آخر دیدیم که او حین صحبت با نوری از جمله‌ی “همیشه از بینی خود پیروی کن.” استفاده کرد. این همان جمله‌ای است که گاندولف در گفتگوی خود با مری به کار برده بود. از طرفی دیگر، دیدیم که مرد غریبه، دوئلر و همراهانش را به پروانه تبدیل کرد. این صحنه می تواند اشاره‌ای باشد به حشراتی که گاندولف در فیلم های ارباب حلقه ها با آنها صحبت می کرد.

بینندگان هچنان تصور می‌ کنند که مرد غریبه، همان گاندولف است. زیرا ریش و موهای بلند خاکستری او، ما را به یاد ایان مک‌ کلن (Ian McKellen) در فیلم‌ های ارباب حلقه‌ های پیتر جکسون می اندازد. علاوه بر چهره‌ی او، لباسی که هارفوت ها به او داده‌اند نیز خاکستری است. از طرفی دیگر، دوستی مرد غریبه با هارفوت ها می تواند نشان دهنده رابطه صمیمانه گندالف با هابیت ها در فیلم های ارباب حلقه ها باشد. استفاده از جادوی قدرتمند، میلِ کمک به سرزمین میانه و صحبت با حشرات می تواند از دیگر نکات مشترک بین مرد غریبه و گاندولف باشد.


نقض احتمال گاندولف

از طرفی دیگر، حضور مرد غریبه در سریال the Rings of Power به عنوان گاندولف با آثار تالکین همخوانی ندارد. زیرا این سریال در دوران دوم سرزمین میانه در حال وقوع است. اگرچه خط زمانی به خاطر لایو اکشن به شدت فشرده شده است. (مثلاً ایسیلدور بیش از 1000 سال پس از ساخته شدن اولین حلقه های قدرت متولد می شود.) اما حتی با چشم پوشی از فشرده سازی جدول زمانی داستان، باز هم این احتمال با کمبود مواجه می شود. چرا که گاندالف و جادوگران باید در دوران سوم به سرزمین میانه فرستاده شوند. زیرا هیچ سابقه ای از حضور ایستاری‌ها در دوره های قبل از دوره شوم وجود ندارد.

همچنین تالکین قبلا روایت کرده است که چگونه گندالف یا اولورین (همانطور که در ابتدا شناخته می شد.) برای مبارزه با سائورون در سرزمین میانه نیاز به قانع شدن داشت. چون او در ابتدا نمی خواست درگیر این ماجرا شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که فرستادن گاندولف به سرزمین میانه (چه در دوره دوم. چه در دوره سوم.) برای هدف دیگری باشد. چون اگر از همان اول برای مبارزه با سائورون آمده بود، دیگر نیازی به راضی و قانع شدن نداشت.

همچنین نقل قولی از گاندولف در کتاب دو برج وجود دارد. که می گوید:

«نام‌ های من در سرزمین‌ های مختلف، متعدد است. در میان الف‌ ها میتراندیر و در میان دورف ها تَرکان. هنگام جوانی در غرب اولورین بودم که اکنون فراموش شده است. و در جنوب اینکانوس. و در شمال، گندالف. و پا در شرق نمی گذارم

گندالف در دوران سوم اذعان می‌ دارد که هرگز به شرق نرفته است. درحالیکه در سریال، مرد غریبه رفتن به شرق را لازم می داند.


احتمالات دیگر

جمله‌ی “بینی خود را دنبال کن.” بیشتر بینندگان را متقاعد کرد که مرد غریبه، گاندولف است. اما از آنجایی که تا پایان فصل اول «حلقه‌ های قدرت» به صراحت از نام‌ های گندالف یا اولورین استفاده نمی‌ شود، همچنان ممکن است که مرد غریبه گاندولف نباشد. از این رو، در مورد چهار ایستار دیگر احتمالاتی پدید می آید که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.


سارومان سفید

مرد غریبه در سریال ارباب حلقه ها

یکی از محتمل ترین گزینه ها سارومان سفید است. حلقه‌ های قدرت ممکن است وسوسه شود که داستان ناگفته‌ی سقوط سارومان سفید را شرح دهد. زیرا اگر مرد غریبه سارومان باشد، فصل های آینده می تواند جنبه‌ی شومِ در حال رشد او را به عنوان وسیله ای برای به تصویر کشیدن اتفاقات آینده در فیلم های ارباب حلقه ها را فراهم کند. به نظر شم این گونه به جذابیت داستان افزوده نمی شود؟


راداگاست قهوه‌ای

مرد غریبه در سریال ارباب حلقه ها

اما از طرفی دیگر به لطف دوستی هارفوت ها با مرد غریبه و پیوند قوی او با طبیعت، مرد غریبه می تواند راداگاست قهوه‌ای باشد. نظر شما چیست؟

مرتبط: ارباب حلقه ها : چرا برخلاف بیلبو، گالوم بدون حلقه پیر نشد؟


جادوگران آبی

در همین حال، دو ایستار دیگر تحت عنوان “جادوگران آبی” شناخته می شوند. ایستارهایی که به شرق سفر کردند. و در آنجا مامور بودند تا به انسان های شرقی کمک کنند تا با نیروهای سائورون در شرق مقابله کنند.

این دو ایستار به جادوگران آبی معروف هستند. جادوگرانی با نام های آلاتار و پالاندو. (در نسخه‌ی بازنویسی شده کتاب مردمین سرزمین میانه نامشان به ترتیب مورینهتار و رومستامو است.)

از طرفی دیگر جادوگران آبی در نسخه بازنویسی شده در دوران دوم به سرزمین میانه می‌ آیند. از آنجایی که سریال هم دوران دوم را روایت می کند، ممکن است مرد غریبه یکی از جادوگران آبی باشد. برخلاف گندالف که در دوران سوم به سرزمین میانه می‌ آید.

اما می دانیم که اطلاعات چندان زیادی از آنها در آثار تالکین در دسترس نیست. ولی ممکن است سریال حلقه های قدرت بخواهد برخلاف آثار تالکین، به روایت سرنوشت آنها بپردازد.


جادوگر

یکی دیگر از احتمالات که با آثار تالکین همخوانی بیشتری دارد این است که مرد غریبه هیچ یک از این پنج ایستار که از فیلم های ارباب حلقه ها می شناسیم نباشد. بلکه یک جادوگر باشد که هنوز از او صحبتی نشده است. جادوگری که توسط والارها به سرزمین میانه فرستاده شده. چون ممکن است والارها در دوران دوم او را به عنوان نمونه آزمایشی به سرزمین میانه فرستاده باشند. تا در صورت موفق بودن این نقشه، برای دفعه بعد که سائورون قدرومند می شود، پنج ایستار ماهر و قدرتمند را به سرزمین میانه بفرستد.


ممنون که تا انتهای این مطلب هم همراه من بودید. با توجه به نکاتی که در این مطلب گفته شد، به نظر شما “مرد غریبه کیست؟”. مثل همیشه نظرات خود را در بخش کامنت ها با من و همراهان به اشتراک بگذارید.

همچنین در ادامه بخوانید: نقد و بررسی سریال خاندان اژدها House of the Dragon