مستند در جست و جوی فریده فیلمی مستند به کارگردانی و تهیه کنندگی ازاده موسوی و کوروش عطایی محصول سال ۱۳۹۷ که نماینده ی سینمای ایران در اکادمی اسکار 2020 اعلام شد.

مستند در جست و جوی فریده

داستان فیلم دربارهٔ زنی به نام فریده است که چهل سال پیش در حرم امام رضا رها شده و بعد از انتقال به شیرخوارگاه توسط زوجی هلندی به فرزندی گرفته شده و به هلند برده می‌شود. فریده که در طول این سال‌ها به‌خاطر ترس از سفر به ایران و تمایل نداشتن خانواده‌اش به وطن بازنگشته، چند سالی است از راه دور جستجویی را برای پیدا کردن خانواده واقعی‌اش شروع کرده و حالا برای اولین بار به ایران سفر می‌کند تا زادگاهش را ببیند و با سه خانواده که مدعی‌اند خانواده واقعی او هستند، ملاقات کند …

فیلمی که در جشنواره ی فجر به نمایش درامد ولی جایزه ای دریافت نکرد!
هیات معرفی نماینده ی سینمای ایران برای اولین بار، یک فیلم مستند را به عنوان نماینده ی ایران برای اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان معرفی کرد.


نقد و بررسی فیلم سراب (Mirage) ؛ سفری مرموز در گذر زمان


معمولا انتخاب نماینده ی ایران برای معرفی به اکادمی اسکار در آخرین روزهای شهریور برگزار می شود تا ازمون و خطا راجع فیلم های معرفی شده در جشنواره های مختلف انجام شود.

مستند در جست و جوی فریده

اما برای اولین بار این انتخاب به دور از چشم رسانه ها و در ساعات نیمه شب و بسیار زودتر از موعد همیشگی اعلام شد.
این هیات انتخاب شامل فرشته طائر پور (تهیه کننده)، فاطمه معتمد اریا (بازیگر)، ابوالحسن داوودی (کارگردان)، تورج منصوری(فیلم بردار)، رسول صدر عاملی (کارگردان)، امیر اثباتی (طراح صحنه)، مرتضی رزاق کریمی (تهیه کننده)، مهرزاد دانش (منتقد) و رائد فرید زاده (معاون بین الملل سینمای فارابی) بود.

این که این انتخاب چرا محرمانه بود و چرا قبل از جشنواره ی ونیز که در آن متری شیش و نیم شانس برد داشت انجام شده است، سوالی ست که هنوز جوابی برایش وجود ندارد.
این در حالی است که متری شیش و نیم و قصر شیرین دو فیلمی هستند که نمایندگان موفقی برای ایران در جشنواره های مختلف بوده اند.
باید منتظر بود و دید که مستند در جست و جوی فریده می تواند برای سینمای ایران بدرخشد یا انتقادهای شدیدی را به این تصمیم شاهد خواهیم بود.

در ادامه بخوانید