استفاده از وید در بیماران مبتلا به سرطان و دیابت نیز در حال رشد چشمگیری است!

با توجه به تحقیقات و نظرسنجی ها جدید مشخص شده مصرف ماری جوانا در افراد بالای 65 سال رو به رشد است ! درصد بزرگسالان بالای 65 سال که گفته اند در سال گذشته از نوعی ماری جوانا استفاده کرده اند ، 75 درصد بیشتر از سال 2018 بوده است که این مقدار از سال 2015 تا 2018 تنها 4.2 درصد بوده است!

با توجه به گزارش JAMA Internal Medicine مصرف ماری جوانا در این گروه سنی از حدود سال 2006 وقتی که تنها 0/5 درصد از افراد مسن مصرف کننده آن بودند به طور چشمگیری در حال افزایش است.

این روند همان چیزی است که بنجامین هان ، نویسنده و متخصص امراض دوران پیری می گوید ، وی گفت: “ده سال پیش ، هیچ کس از من در مورد استفاده ماری جوانا سؤال نمی کرد. هان ، استادیار گروه علوم پزشکی و مراقبت تسکینی در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک می گوید: اکنون این یک سوال بسیار متداول است. ”احتمالاً هفته ای یکبار از من سؤال می شود. “


همچنین بخوانید »


در این تحقیق از نتایج تحقیقات ملی درمورد استفاده از مواد مخدر و سلامتی استفاده شده و شامل پاسخهای بیش از 14000 نفر است.هان می گوید ، این نظرسنجی از افراد مسن که از ماری جوانا استفاده کرده اند ، سؤال نمی کند که چرا آنها تصمیم به استفاده از آن گرفتند، اما به طور کلی دلیل اصلی این افزایش مصرف می تواند مربوط به قانونی شدن مصرف پزشکی ماری جوانا و بالا رفتن اطلاعات ما درباره درمان بیماری های مزمن توسط ماری جوانا باشد.

براساس داده های این بررسی ، مبتلایان به دیابت در استفاده از وید دارای رشد بزرگی بودند. هان می گوید ممکن است به این دلیل باشد که برخی شواهد نشان می دهد که ماری جوانا ممکن است به دردهای اعصاب کمک کند ، که منجر به دیابت مزمن می شود. استفاده در بیماران مبتلا به سرطان نیز افزایش یافته است.

اما این نظرسنجی محدودیت هایی نیز دارد چرا که مشخص نشده آیا افراد دارای بیماری هایی نظیر آرتروز ، پارکینسون و … از ماری حوانا برای درمان خود استفاده می کنند یا خیر ! هدف این نظر سنجی مشخص شدن علاقه افراد مسن و بیمار برای مصرف ماری جوانا برای کاهش درد یا درمان بیماری بوده است.

در تحقیقاتی که در سال 2019 انجام شد ، مشخص شد اکثر افراد مسن از ماری جوانا برای کاهش درد های خود استفاده میکنند!

هان می گوید با وجود مصرف ماری جوانا در افراد بالای 65 سال ، بسیاری از پزشکان راحت با بیماران خود صحبت نمی کنند. این تا حدی به این دلیل است که هنوز شواهد محدودی در مورد استفاده پزشکی آن وجود دارد ، به ویژه در مورد بزرگسالان مسن که اغلب به طور عام از مطالعات بالینی مستثنی هستند صادق است. اما ممکن است خصوصاً برای این گروه سنی مهم باشد که قبل از استفاده از هر نوع از ماری حوانا (کشیدنی، خوردنی نظیر کیک و شکلات وید و …) با پزشک صحبت کنند. هان می گوید: “آنها نسبت به هر چیزی با خاصیت روانگردانی مانند الکل آسیب پذیرترند هستند.” “این مواد همچنین می توانند با سایر داروهای تجویز شده اثر منفی داشته باشند و بیماران مسن با بیماری مزمن احتمالاً داروهای بیشتری مصرف می کنند.”

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است به طور سنتی افراد بالای 65 سال را به عنوان مصرف کننده مواد مخدر تصور نکنند ، اما این داده های جدید لزوم تجدید نظر در این فرض را برجسته می کند. هان می گوید: “ما به عنوان دکتر افراد مسن را کمتر مورد بررسی قرار میدهیم و با آنها در ارتباط با مواد روان گردان و تاثیرات مثبت و منفی آن کمتر صحبت میکنیم، که این موضوع میتواند تاثیرات منفی در سلامت افراد مسن جامعه ایفا کند.