بسیاری از افراد به جای شستوشوی مداوم دست ها از دستکش های لاتکس استفاده می کنند، اما آیا چیزی از مضرات دستکش های لاتکس می دانید؟ یکی از بهترین راههای جلوگیری از ابتلا به بیماری COVID-19 که ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان است، شستوشوی مداوم دست ها است. اما پوشیدن دستکش یکبار مصرف به نظر راه آسان تری می آید!

اما آیا پوشیدن دستکش به اندازه شستشوی مکرر دست بی خطر است؟ برای درک بهتر نحوه استفاده صحیح از دستکش های لاتکس و محدودیت های آنها، بهتر است به محیطی که بطور معمول از آنها استفاده می شود، یعنی بیمارستانها، نگاهی بیاندازیم.

یادآوری این نکته حائز اهمیت است که بیشتر دستکش هایی که در بسته های بزرگ هستند، استریل نیستند و با خطر آلودگی متقابل و شیوع بیماری همراه هستند.


همچنین بخوانید: جلوگیری از ابتلا به کرونا در محل کار و ادارات باید چگونه باشد؟


مضرات دستکش های لاتکس

به عنوان مثال زمانی که در یک رستوران یا سوپر مارکت می بینید که فردی دستکش به دست دارد، بهتر است به این موضوع فکر کنید که احتمالا او این دستکش ها را ساعت هاست که به دست دارد و با آنها بسیاری از سطوح آلوده مثل کارت های اعتباری یا محصولاتی که افراد خرید کرده اند را لمس کرده است. می بینید که آشپز دستکش به دست دارد؟ او احتمالا با همان دستکش هایی که به گوشت خام دست زده است، همبرگز پخته شده تان را به دست تان می دهد.

اگر شخصی با دستکش یک سطح آلوده را لمس کرده باشد، به اندازه فردی که دستکش نپوشیده است، ناقل ویروس محسوب می شود. تعویض نکردن دستکش در هنگام لزوم هیچ تفاوتی با نشستن دست ها ندارد.

در حقیقت، پوشیدن دستکش ممکن است باعث شود کمتر متوجه شوید که دست خود را آلوده کرده اید، اما اگر دستکش نپوشید حتما متوجه می شوید که دست تان را به سطحی زده اید و به سادگی دست هایتان را می شویید. اگر به سطحی آلوده شده با کروناویروس دست بزنید و سپس صورت خود را لمس کنید، دستکش ها نمی توانند شما را نجات دهند.

پوشیدن دستکش راهی مناسب برای به حداقل رساندن آلودگی و تمیز نگه داشتن دستان ما است، اما آنها فقط در مواقعی که شستن دست ها امکان پذیر یا کافی نیست، برای جلوگیری از آلودگی های شیمیایی یا بیولوژیکی، مفید هستند. و در صورت پوشیدن دستکش، باید هر زمان که در حالت عادی نیاز به شستن دستها وجود دارد، دستکش هایتان را تعویض کنید.

همچنین لازم به یادآوری است که در حالی که صابون یا ضدعفونی کننده دست می تواند باعث ایجاد زخم یا درد ناخوشایند شود، دستکش های لاتکس هم می توانند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و تحریک شوند.

در ادامه بخوانید:

کرونا در سوپرمارکت ها ؛ ویروس کرونا در هوای سوپرمارکت ها معلق است!

آیا مصرف سیگار و ماری جوانا ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می دهد ؟

آموزش ساخت ماسک کرونا در منزل ؛ ماسک هایی که این روز ها از نان شب واجب ترند!!!