پست کردن سلفی برای زنان خطر کاهش اعتماد به نفس و افزایش اضطراب را به دنبال دارد!

اخیرا تحقیقی به طور خاص به مضرات سلفی گرفتن و پست کردن آن پرداخته است. استفاده از رسانه های اجتماعی با افسردگی، اضطراب، نارضایتی از بدن و افزایش تمرکز روی ظاهر مرتبط است. این اثرات نسبتا وسیع هستند، اما به نظر می رسد که این اثرات در زنان جوان (که پروپاقرص ترین کاربران شبکه های اجتماعی هستند) بسیار جدی تر است.  و بسیاری از مطالعات نشان می دهند که بین استفاده ی زیاد از شبکه های اجتماعی و کاهش سلامت روانی همبستگی وجود دارد.

اما همانطور که می دانید، همبستگی به معنای علیت نیست. به عبارت ساده تر وجود رابطه ی همبستگی بین این دو به این معنا نیست که استفاده ی زیاد از شبکه های اجتماعی باعث کاهش سلامت روانی خواهد شد. بلکه این احتمال هم وجود دارد که اضطراب و افسردگی و تصویر بد بدنی باعث تمایل به استفاده ی بیش از حد از شبکه های اجتماعی شده باشند. ما برای درک این تاثیر پذیرفتن و تاثیر گذاشتن ها باید به نتایج تحقیقات انجام شده نگاهی بیاندازیم.


همچنین بخوانید:آیا شبکه های اجتماعی باعث افسردگی کاربران شان می شوند؟


نخست، باید نگاهی به زمینه داشته باشیم. سلفی ها اغلب به عنوان چیزی که “مدیریت تاثیرگذاری” نامیده می شود، استفاده می شوند. هرگاه تلاش می کنید روی دیگران تاثیر بگذارید و آنها به صورتی که خودتان می خواهید، شما را ببینند، شما درحال انجام مدیریت تاثیرگذاری هستید. همه سعی می کنند این مدیریت را انجام دهند و استفاده از شبکه های اجتماعی یکی از راه های آن است.

مضرات سلفی گرفتن و پست کردن آن

در نتیجه ی مصاحبه با زنان جوان مشخص شد که مدیریت تاثیرگذاری یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از شبکه های اجتماعی است. مسلما زنان جوان تنها گروهی نیستند که از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، اما آنها بیشتر از بقیه تصاویر خودشان را منتشر می کنند. یک نظرسنجی اخیر در مورد زنان 16 تا 25 ساله در بریتانیا نشان داد که بسیاری از افراد چندین ساعت در هفته را به گرفتن، ادیت کردن و پست کردن سلفی اختصاص می دهند.

در پژوهش حاضر که توسط محققان در دانشگاه یورک انجام شده است، گروهی از 113 زن کانادایی بین سنین 16 تا 29 سال شرکت کردند. هنگامی که زنان وارد شدند، محققان به هر یک از آنها یک آی پد دادند و آنها را به مکانی خصوصی بردند. همچنین آنها مقیاس های مختلفی را برای ارزیابی خلق و خو و احساسی که درباره ی خودشان دارند، پر کردند. و هر یک از این زنان به طور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند.


همچنین بخوانید:چرا فکر می کنم زشت یا بدهیکل هستم ؟ با اختلال بدشکل انگاری بدن آشنا شوید!


در گروه اول، این زنان اجازه داشتند که تنها یک سلفی از صورت خود بگیرند و آن را در شبکه ی اجتماعی ای که در آن عضو هستند، پست کنند. 

در گروه دوم، شرکت کننده گان اجازه داشتند هر تعداد سلفی که می خواهند بگیرند و حتی از اپلیکیشن برای ادیت کردن عکس هایشان استفاده کرده و سپس به انتخاب خود، یکی را پست کنند.

در گروه سوم که شرایط کنترل بود، شرکت کنندگان باید مقاله ای خبری درباره ی مکان های مسافرتی می خواندند و نمی توانستند عکسی از خود بگیرند و یا وارد شبکه های اجتماعی شوند.

نتایج نشان داد که هر دو گروه اول، چه شرکت کنندگانی که اجازه ی ادیت عکس های متعددشان را داشتند، چه آنهایی که فقط اجازه ی گرفتن یک عکس و منتشر کردن آن بدون ادیت را داشتند، نسبت به گروه کنترل افزایش اضطراب و کاهش اعتماد به نفس را نشان دادند. آنها پس از منتشر کردن عکس خود کمتر احساس جذابیت می کردند.اگرچه به نظر نمی رسد که برخی از متغیرها (مثل افسردگی) تحت تاثیر منتشر کردن سلفی باشند، اما هیچ شواهدی وجود ندارد که منتشر کردن سلفی تاثیر روانشناختی خوبی روی فرد بگذارد.

این یافته ها چه سودی برای ما دارد؟

نخست ضروری است که زنان جوان و یا افراد دیگر از رفتارهایشان در شبکه ی اجتماعی شرمگین نباشند. منصفانه نیست که از زنان بخواهید در جهانی زندگی کنند که ظاهرشان تحت نظارت مستمر است، اما انتظار داشته باشید که به این فشارها واکنش نشان ندهند. به علاوه گرفتن سلفی و ادیت کردن و منتشر کردن آن ممکن است برای بعضی زنان سرگرم کننده و برای بعضی ایجاد احساس قدرت کند. اما شایان توجه است که بعضی رفتارها که در لحظه به ما حس خوبی می دهند و ما را سرگرم می کنند، ممکن است در واقع تاثیر بدی روی سلامت و رفاه روانی ما داشته باشند.

این یافته ها به ویژه برای زن هایی که پرخوری یا کم خوری عصبی، اضطراب و افسردگی دارند، کاربرد دارد و این ایده ی بسیار خوبی است که تلاش کنیم سلفی گرفتن و منتشر کردن آن را کمی محدود و کنترل کنیم. 

در ادامه بخوانید: با ۶ فایده شبکه های اجتماعی آشنا شوید!