با مضرات و فواید گوشت قرمز بیشتر آشنا شویم

مغزی شده با ویتامین یا عامل سرطان؟ این مقاله که بر اساس آخرین مطالعات انجام شده است مضرات و فواید خوردن گوشت قرمز را به شما معرفی می کند. 



آنچه شما شنیده اید

انواع گوشت قرمز شامل برگر, استیک و هات داگ جزو جدا نشدنی رژیم غذایی آمریکایی است. ولی میل به گوشت خوری ممکن است برای ما کشنده باشد. پس از بررسی مضرات و فواید خوردن گوشت قرمز و  انتخاب غذایی بیش از 81000 بزرگسال در بازه ی زمانی 8 سال محققین دانشگاه هاروارد به نتایج در خصوص مضرات و فواید خوردن گوشت قرمز دست یافتند. 

کسانی که به میزان نصف یک وعده بیشتر از سایرین از گوشت قرمز مصرف می کنند ,به خصوص گوشت قرمز فرآوری شده, در طول 8 سال روزانه 13 درصد بیشتر از کسانی که از این نصف وعده اضافه استفاده نمیکنند میمیرند. همین میزان گوشت قرمز فرآوری شده میزان مرگ را 9 درصد افزایش میدهد.

تحقیقاتی که اخیرا بر روی مضرات و فواید خوردن گوشت قرمز فرآوری شده و غیرفرآوری شده انجام شده نشان داده است که استفاده از گوشت فرآوری شده با خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی رابطه مستقیم دارد.

ولی این نتیجه در مورد استفاده از گوشت قرمز غیر فرآوری شده به دست نیامده است. این اتفاق تنها زمانی رخ خواهد داد که شما دیگر از گوشت قرمز استفاده نکنید.

مضرات خوردن گوشت قرمز

چربی اشباع و کلسترول تنها اولین خطرات رژیم غذایی حاوی گوشت قرمز هستند. آهن بیش از حد قلب افرادی که گوشت میخورند را تهدید میکند . سدیم و نیترات, گوشت فرآوری شده را بیش از پیش خطرناک میکند. تعجبی ندارد که بسیاری از متخصصین پیشنهاد میکنند که گوشت قرمز کم مصرف شود یا از رژیم غزایی تان حذف شود.

ولی صبر کنید . بر اساس تحقیقی که در سال 2017 در مورد مضرات و فواید گوشت قرمز انجام شده، زنانی که میزان کافی گوشت قرمز مصرف نمی کنند دچار کمبود آهن, روی, پتاسیم و انواع ویتامین های مورد نیاز بدن می شوند. بر اساس تحقیقی که در مجله «لیپیداجی» منتشر شده مصرف مقدار کمی گوشت قرمز بدون چربی خطری برای چربی خون افراد ایجاد نمی کند.

این مساله بسیار مهم است چرا که مقدار زیاد چربی موجود در خون ممکن است امکان ابتلا به بیماری را افزایش دهد. بر اساس گفته های دکتر کارل انیل پروفسور تغذیه در دانشگاه لوییزانا مصرف مقدار کمی گوشت بدون چربی جزیی از یک رژیم غذایی سالم است. اگر در فروشگاه خرید میکنید به دنبال 5 نوع گوشت مفید باشید و از 2 نوع غیر مفید آن دوری کنید.



حالا نوبت در نظر گرفتن وضعیت سیاره ماست

تحقیقات زیادی نشان داده است که بین پرورش دام و افزایش گازهای گلخانه ای رابطه ی مستقیمی وجود دارد. در واقع ممکن است یک گله گاو بیشتر از ماشین های موجود در یک ترافیک در بزرگراه به سیاره مان آسیب برساند.

 تحقیقی که در سال 2014 در مجله ی تغییرات کلان محیط زیستی چاپ شده است به نتایج زیر دست یافته است. کاهش 25 تا 40 درصدی پرورش دام در اروپا موجب کاهش آزاد سازی گازهای گلخانه ای شده است. استفاده ار پروتئین های گیاهی مانند سویا , انواع مغز ها , دانه ها , لوبیا, انواع بنشن و عدم استفاده از پروتئین های حیوانی، اثرات مثبتی بر روی سلامتی شما و سیاره مان خواهد  داشت.

بنابراین چه باید کرد؟

تا زمانی که بقیه قسمت های رژیم غذای شما سالم باشد همچنان میتوانید مقدار کمی گوشت قرمز بدون چربی را در رژیم غذایی سالمتان جای دهید. اگر از گوشت قرمز استفاده میکنید از نوع بدن چربی استفاده کنید.

 از انواع گوشت های فرآوری شده مانند بیکن , سوسیس, سوسیس دودی, و هر چیزی که با نمک و مواد شیمیایی نگه داری شده باشد خودداری کنید . اگر مصرف گوشت قرمزتان را قطع کردید یا کم کردید, اطمینان حاصل کنید که باقی بشقاب شما با سبزیجات سالم میوه ها , و غلات پر شده باشد.