بهترین راه مطلع ساختن کودک از تصمیم طلاق چیست؟

اگر تصمیم به طلاق و جدایی از همسرتان را دارید، حتما برایتان سخت است که درباره ی آن با فرزندتان صحبت کنید و او را از این موضوع مطلع سازید. اما به هرحال باید این کار را انجام دهید. در ادامه توصیه هایی حرفه ای و راهکارهایی برای مطلع ساختن کودک از تصمیم طلاق برایتان شرح خواهیم داد.

راهکارهای مطلع ساختن کودک از تصمیم طلاق

برنامه داشته باشید!

اکثر والدین بسیار زود خبر تصمیم طلاق شان را به فرزندشان می گویند و این رایج ترین اشتباه آنهاست. کودکان اصلا نباید در پروسه ی تصمیم گیری و یا درگیری ها دخالت داده شوند. والدین فقط باید قبل از رسمی کردن تصمیم شان و پیدا کردن خانه ای برای والدین که می خواهد از خانه برود، فرزندشان را از این تصمیم مطلع سازند. نداستن اینکه چه زمانی، چه اتفاقی قرار است بیافتد برای کودکان فوق العاده اضطراب آور است. آنها به یک برنامه ی کامل و مشخص احتیاج دارند.


همچنین بخوانید: نشانه های طلاق ؛ 8 نشانه ی ازدواجی که به طلاق ختم خواهد شد! 


بهتر است والدین به همراه هم این خبر را به فرزندشان اطلاع دهند و در مقابل او هماهنگ عمل کنند و هم دیگر را مقصر ندانند. اگر چند فرزند دارید، بهتر است این خبر را باهم به آنها بگویید و بعدا برای رفع مشکلات سنی آنها با این مسئله، به صورت تک تک با آنها صحبت کنید.  اصلا خوب نیست که یکی از فرزندانتان این موضوع را بداند ولی بقیه ی آنها از این تصمیم خبر نداشته باشند.

حواستان به تغییرات کودک تان باشد!

بعد از اینکه این خبر را با کودکتان به اشتراک گذاشتید، به چیزهایی که می گوید یا چیزهایی که نمی گوید و رفتارهایش توجه کنید. رفتار کودکان بهتر از گفته هایشان با شما حرف می زند. گرچه اکثر بچه ها با تغییراتی که طلاق به همراه می آورد سازگار می شوند، ولی ملاقات با یک روانشناس می تواند برای پشت سر گذاشتن مشکلات این تغییر دشوار به فرزندان و خانواده به طور کلی کمک کند.


همچنین بخوانید: 5 دلیل اصلی طلاق و جدایی که حتما باید از آنها مطلع باشید! 


اگر مشاهده کردید که کودکتان گریه های دوره ای، افسردگی، اضطراب، کاهش عملکرد در مدرسه، کاهش علاقه به فعالیت ها را از خود نشان می دهد. و یا در خانه یا مدرسه کج خلقی می کند یا انفجارهای هیجانی دارد، بهتر است به دنبال یک متخصص بهداشت روان و کمک حرفه ای به صورت فردی یا خانوادگی باشید. تا بتوانید مشکلات را مدیریت کنید، با هم ارتباط برقرار کنید و از ایجاد مشکلات در آینده جلوگیری کنید.

با معلم فرزندتان در تماس باشید!

ممکن است که بخواهید تصمیم تان برای جدایی را به مدرسه و معلم کودک تان هم اطلاع دهید. معلمان می توانند در گزارش دادن به شما در مورد تغییر رفتار و عملکرد تحصیلی کودک، مفید باشند. اگر این موضوع را با معلم کودکتان در میان بگذارید، او می تواند هرگونه تغییری را در ارتباط با رفتار و عملکرد کودکتان، به شما گزارش کند تا به آن رسیدگی کنید.

به فرزندانتان اطمینان بدهید که آنها مقصر این اتفاق نیستند!

کودکان معمولا به دنبال یافتن علتی برای جدایی والدین شان می گردند. آنها ممکن است افکاری مثل: اگر من بهتر رفتار می کردم… اگر من عملکرد بهتری در مدرسه داشتم…. اگر همیشه با برادرم دعوا نمی کردم، والدینم از هم جدا نمی شدند. والدین باید بارها و بارها به فرزندشان اطمینان بدهند که آنها اصلا مقصر نیستند. 


همچنین بخوانید: با 10 مورد از رایجترین اضطراب های کودکان و نوجوانان آشنا شوید! 


مکالمات و چک کردن های مکرر به کودکان فرصتی برای به اشتراک گذاشتن احساسات و پرسیدن سوالات ارائه می دهد. این نشان می دهد که افکار و احساسات آنها برای شما با اهمیت است. “بچه ها به طور طبیعی خودمدار هستند و فکر می کنند که افکار و رفتار آنها باعث وقوع حوادث می شوند.” همیشه راه را برای ارتباط با آنها باز نگه دارید.

خشم آنها را به دل نگیرید!

این طبیعی است که کودکان عصبانی شوند و به دنبال مقصر بگردند. رفتار آنها را طبیعی بدانید و حرفها و رفتارهایشان را به دل نگیرید. به آنها اجازه دهید تا عصبانی و نا امید شوند ولی به جزئیات موضوع نپردازید و کسی را برای این اتفاق سرزنش نکنید. بهتر است که هر دو والد بتوانند موضعی بگیرند که این تصمیم مشترک به نفع همه است.

حس ششم آنها را فراموش نکنید!

متعجب نشوید، اگر متوجه شدید که قبل از اینکه به فرزندتان بگوید او می دانست که شما ممکن است طلاق بگیرید. کودکان هرچیزی که در خانه اتفاق می افتد را هشیار یا ناهشیار متوجه می شوند. اغلب قبل از اینکه شما به آنها بگویید، می دانند که شما می خواهید طلاق بگیرید.


همچنین بخوانید: اثرات منفی کتک زدن کودکان و 3 راهکار برای جلوگیری از آن


سخنان خود را عاقلانه انتخاب کنید!

اگر بخاطر رابطه ی نامشروع یکی از طرفین تصمیم به طلاق گرفته اید، این موضوع را با فرزندتان مطرح نکنید. مطرح کردن این موضوع و جزئیات آن باعث ایجاد خشم بیشتر در آنها می شود و آنها به احتمال بیشتری به سرزنش کردن می پردازند. کودکان متوجه نمی شوند که این مسائل پیچیده هستند. علاوه بر این، ممکن است که در آینده خودشان هم به روابط نامشروع خارج از روابط زناشویی بپردازند و یا با کسی ازدواج کنند که به آنها خیانت می کند. 

راهنمایی حرفه ای بگیرید!

اگر هنوز مطمئن نیستید که چگونه این خبر را به فرزندتان اطلاع دهید، با یک مشاور حرفه ای مشورت کنید. “اگر والدین به طلاق فکر می کنند، صحبت کردن با یک متخصص بهداشت روانی در تصمیم گیری در این باره، زمان و چگونگی اطلاع دادن آن به فرزندتان و چگونگی برخورد با واکنش او طبق سن و تحول او می تواند مفید باشد. 

ممکن است به مطالعه ی این مطالب هم علاقمند باشید: