چگونه از واکنش شدید به چیزهای کوچک جلوگیری کنیم؟

در دست داشتن کنترل واکنش و هیجانات به افراد کمک می کند تا در روابط و کار و … بهتر عمل کنند و همچنین سلامت روانی بهتری داشته باشند. این استرس نیست که ما را می کشد، بلکه واکنش ما نسبت به آن است.

همه ی ما در مواقعی به موضوعات کوچکی که حتی آنها درک هم نکرده ایم، واکنش شدیدی نشان می دهیم. اما اگر شما اکثرا در برابر مسائل کوچک بسیار ناراحت، عصبانی با تدافعی می شوید، بهتر است بدانید که راه هایی موثر تر برای مدیریت و کنترل هیجانات تان وجود دارد.

اینکه شما بخواهید هیجانات و احساسات تان را بروز دهید و آنها را سرکوب نکنید، بسیار خوب است. اما واکنش نشان دادن شدید هم به شما کمکی نخواهد کرد. راه درست این است که به خود اجازه دهید موقعیت آزارنده را شناسایی کرده و سپس راهی برای ابراز و مقابله ی سازنده با آن پیدا کنید. این کاری است که در دراز مدت برای شما مفید خواهد بود.

اگر اتفاقی که واقعا ناراحت کننده است رخ دهد، ناراحت شدن پاسخی بسیار منطقی است. با این حال لزوما مناسب نیست که م نسبت به هرچیز کوچکی حساسیت نشان داده و خودمان را به ابراز این واکنش های شدید در برابر رویدادهای کوچک عادت دهیم.


همچنین بخوانید: چگونه حسادت خود را مدیریت کنیم؟


به عنوان مثال اگر در ترافیک گیر کرده اید و ماشین دیگر از شما سبقت می گیرد، این دلیل خوبی برای فریاد زدن و بد و بی راه گفتن نیست. همه ی ما در موقعیت ها بوده ایم، اما باور کنید این واکنش در دراز مدت به ضرر خودتان خواهد بود و امکان دارد شما را در معرض بروز یک مشکل یا حادثه ی بزرگتر قرار دهد.

استرس ممکن است باعث شود که ما واکنش های شدیدی در بعضی مواقع از خود بروز دهیم. این راهکار مقابله با استرس، مقابله ای هیجان مدار است که منبع اصلی استرس را از بین نمی برد، بلکه فقط تنش را آزاد می کند. و برعکس باعث ایجاد استرس و اضطراب خواهد شد.

اگر شما نسبت به هر مسئله ی کوچکی واکنش شدید نشان می دهید، این می تواند نشانه ای از وجود یک مشکل بزرگتر و عمیق تر باشد که شما به آن توجهی نمی کنید و تمایلی به مقابله با آن ندارید. اکثر کسانی که واکنش های شدید از خود بروز می دهند، تمایل دارند به موقعیت هایی بسیار فکر کنند که هرگز بر سر راه آنها قرار نمی گیرد. این کار باعث می شود که آنها توانایی فکر کردن به موقعیت جدید و فعلی را نداشته باشند. افکاری مانند “چرا من انقدر بدشانسم؟” یا “همیشه اتفاق های بد برای من می افتد” باعث اضطراب شدید و بروز واکنش های نامناسب خواهند شد.

خودتان را بشناسید!

همه ی ما نقطه ضعفی داریم که در برابر آن بیشتر احتمال دارد کنترل خود را از دست بدهیم. اگر این نقطه ضعف ها را در خود بشناسیم و بدانیم چه چیزی بیشتر ما را برانگیخته خواهد کرد. آن زمان اگر در موقعیت بدی قرار گرفتیم قادر خواهیم بود خود را بیشتر کنترل کنیم.

به عنوان مثال من می دانم که اگر برای انجام کاری سخت تلاش کنم و کسی از آن انتقاد غیر منصفانه ای کند، برانگیخته خواهم شد. پس با دانستن این نقطه ضعف زمانی که در این موقعیت قرار می گیرم، سعی می کنم واکنش هایم را کنترل کنم و رفتار بهتری داشته باشم.

اگر از اینکه چه چیزی باعث تحریک شما می شود آگاهی ندارید، بهتر است اتفاقات هفته ای گذشت را بررسی کنید. چه چیزی شما را در این هفته ناراحت کرد؟ مهم نیست که فکر می کنید واکنش تان ضرروری بوده یا نه، فقط چیزهایی که ناراحت تان کرده را بنویسید.  می تواند یک رد درخواست، انتقاد، اختلاف نظر و … باشد. همچنین امکان دارد صحبت درباره ی اقتصاد یا سیاست باشد.

حالاتی که در آن لحضات دارید هم از اهمیت زیادی برخوردارند. آیا آن زمان گرسنه، خسته یا مضطرب بودید؟ آخرین باری که بیش از حد واکنش نشان دادید چه زمانی بود؟ آیا به شدت گرسنه بودید؟ یا یک روز افتضاح را پشت سر گذاشته بودید؟


همچنین بخوانید: ۸ گام بسیار موثر در مدیریت زندگی و تغییر عادت های بد


اگر بتوانید عوامل یا موقعیت هایی که بیشتر شما در معرض تحریک فرار می دهند را بشناسید، قادر خواهید بود بهتر هیجانات و واکنش هایتان را کنترل کنید. مهم است که به عقب برگردید و شرایطی که در آن واکنش شدیدی بروز دادید را بررسی کنید. این کار را برای سرزنش خود انجام ندهید. به دنبال ریشه ی مشکل باشید. از خود بپرسید ” چرا اینکار را کردم؟ و یا چه کاری به جای این می توانستم انجام دهم؟” 

اگر این باز پرداختن به اعمال برایتان سخت است، بهتر است خودتان را از آن رویداد جدا کرده تا دیدگاه واضح تری داشته باشید. دیگران چگونه آن را می بینند؟ درحال حاضر بهترین راه حل شما برای آن موقعیت چیست؟  

انتظارات خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که واقع بینانه هستند. ناراحتی ها در زندگی اجتناب ناپذیرند. اما واکنش های شدید به چیزهای کوچک زمانی رخ می دهند که افراد فقط دیدگاه و احساسات خود را درنظر می گیرند. اگر بتوانیم منطقی بودن انتظارات مان را بررسی کنیم و دیدگاه دیگران را هم در نظر بگیریم، رفتار بهتری در برابر موقعیت های کمی تنش زا خواهیم داشت.

به دنبال ریشه ی مشکلات در گذشته باشید تا بتوانید بهتر آن ها را حل کنید. احتمالا ریشه ی این بیش از حد واکنش نشان دادن تان مشکلی عمیق و حل نشده در گذشته است. 

یک لحظه صبر کنید!

حواستان به تغییرات بدنی تان باشد. (افزایش ضربان قلب، سرخ شدن، تنش در عضلات) یک نفس عمیق بکشید، آن را نگه دارید و سپس بازدم. سعی کنید آرام شوید. کمی موقعیت را مورد استدلال قرار دهید و فکر کنید. و سپس عمل کنید.

امیدواریم راهکارهای ارائه شده برای کنترل واکنش و هیجانات برای شما موثر واقع شود. لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

در ادامه بخوانید: 9 مورد از رایج ترین رفتارهایی که رابطه ها را از بین می برند!