اندروید پای / Pie سرانجام با ویژگی های هیجان انگیز معرفی شد !

اندروید پای را می توان به راحتی بزرگترین بروز رسانی اندروید در سال های اخیر دانست. نه تنها گوگل نحوه دسترسی و جستجو در اندروید را تغییر داده بلکه نحوه ارتباط  ما با گوشی هایمان را نیز تغییر داده است. کلیدی ترین ویژگی اندروید پای این است که سعی شده تا گوشی شما باعث حواس پرتی و استرس کمتری شود! در نتیجه شما قادر خواهید بود تا میزان توجه مورد نیاز به گوشیتان را کنترل کنید ! در ادامه با معرفی مهمترین ویژگی های اندروید پای همراه ما باشید.

اندروید پای / Pie از همین حالا برای گوشی های پیکسل، پیکسل 2 و اسنشال فون در دسترس است. همچنین این نسخه برای سایر گوشی ها در ماه های آینده عرضه خواهد شد. متاسفانه مهمترین ویژگی های اندروید پای از همان ابتدا برای همه گوشی ها فعال نیست! برای مثال ویژگی “digital wellbeing” فقط بصورت نسخه بتا و برای گوشی های پیکسل قابل دسترس است! اما سایر ویژگی ها نظیر جسچرهای کنترلی و ویرایش اسکرین شات برای همه گوشی هایی که قابلیت اجرای اندروید پای را داشته باشند در دسترس خواهد بود.

در ادامه با 5 تا از مهمترین ویژگی های اندروید پای آشنا شوید

محدودیت زمانی برای برنامه ها

ویژگی های جالب زیادی در اندروید پای وجود دارد اما یکی از مهمترین ها برای بسیاری از افراد قابلیت کنترل مدت زمان استفاده از برنامه های زمانگیر نظیر شبکه های اجتماعی است. در نتیجه گوگل به شما مدت زمانی را که صرف این برنامه ها می کنید به شما نمایش می دهد و به شما امکان تعیین زمان برای استفاده از این برنامه ها را می دهد.

شما می توانید زمان استفاده از برنامه های وقت گیر را از 15 دقیقه تا یک ساعت (در طول روز) تنظیم کنید، بعد از این زمان لوگو برنامه به رنگ خاکستری درآمده و اگر بر روی برنامه کلیک کنید اندروید اجازه اجرا شدن برنامه را نخواهد داد، و به جای آن پیغامی مبنی بر زمان استفاده شما از این برنامه تمام شده است ظاهر می شود ! و شما نمیتوانید از آن برنامه استفاده کنید. ( البته اگر شما نیاز اضطراری داشتید می توانید از تنظیمات گوشی دسترسی به برنامه را از حالت محدودیت زمانی خارج کنید!)

البته ویژگی well being برای همه کاربران هنوز در دسترس نیست و تنها دارندگان گوشی های پیکسل می توانند از آن بهره ببرند.

 مزاحمت کمتر هشدارها

نوتیفیکیشن ها جزو جدایی ناپذیر گوشی های هوشمند هستند اما به همان اندازه نیز تو مخ هستند ! در نتیجه گوگل در اندروید پای کاری کرده تا این هشدار ها کمتر جلوی چشم شما قرار بگیرند!!! برای این کار در نسخه جدید زمانی که نوتیفیکیشنی برای شما ارسال می شود، زمان سوایپ کردن برای حذف نوتیفیکیشن گزینه MUTE نیز خالا قرار گرفته با Mute کردن این هشدار دیگر هشداری از آن برنامه برای شما ارسال نخواهد شد. اما جدا از این مهمترین ویژگی این بخش برای حالت Do Not Disturb در نظر گرفته شده است.


همچنین بخوانید »

بنا به شایعات آیفون های ۲۰۱۸ فاقد دانگل هدفون هستند !

با ویژگی های iOS ۱۲ بصورت کامل آشنا شوید


 

زمانی که شما گوشی را در حالت مزاحم نشو یا Do Not Disturb، امکان غیر فعال کردن هشدارها امکان پذیر است زمانی که شما این گزینه را فعال کنید دیگر هیچ هشداری برای شما نه در صفحه اسکرین لاک نه در پنل نوتیفیکیشن ظاهر نمی شود. همچنین از این به بعد می توانید با بر عکس قرار دادن گوشی روی زمین حالت Do Not Disturb را فعال کنید. همچنین اگر شما برای این حالت برنامه های کاری و شخصی را از هم جدا کرده اید گزینه غیر فعال کردن همه آنها بصورت یکجا وجود دارد.(گزینه ای مناسب برای تعطیلات!)

 ژست های حرکتی

آخرین بروز رسانی گوگل برای نحوه کنترل اندروید به 6 سال پیش باز می گردد ! از سال 2011 اندروید با 3 کلیک معروف خود یعنی هوم ، بک و مولتی تسکینگ کنترل می شد! اما حالا سرانجام نحوه  کنترل و ارتباط با اندروید تغییر کرد. 

در اندروید P تنها کلید هوم بر روی صفحه نمایان است ولی با طراحی متفاوت ! این بار گوگل برای نمایش کلید هوم از طراحی کپسول مانند بصورت افقی بهره گرفته است ! برای دسترسی به مولتی تسکینگ دو رراه دارید بر روی صفحه به سمت بالا بکشید یا Swipe Up کنید ! راه دوم این است که دست خود را بر روی دکمه هوم نگه داشته و به سمت راست بکشید. دکمه بک یا بازگشت نیز بعد از باز کردن هر برنامه به نمایش در خواهد آمد.

هوش مصنوعی اما فقط برای باتری و نور نمایشگر !

یکی از معضلات اصلی اندروید همیشه مصرف بیش از اندازه باتری بوده و گوگل از زمان اندروید 6 تا به حالا بصورت حرفه ای بر روی این موضوع کار می کند! اما پس از گزارشات برخی کاربران مبنی بر مصرف بیش از اندازه باتری در اندروید 8 / اوریو گوگل تصمیم گرفت تا با همکاری شرکت دیپ‌مایند هلدینگ آلفابت که در زمینه هوش مصنوعی فعال است این مشکل را بر طرف کند.

در اندروید پای سیستم هوشمند باتری با تکیه بر یادگیری ماشینی برنامه های پر مصرف شما را تشخیص می دهد و برنامه مشخصی را برای کنترل مصرف باتری و میزان محدودیت استفاده برنامه ها از باتری وضع تنظیم می کند. همچنین اندروید 9 قادر خواهد بود تا میزان روشنایی صفحه نمایش را بصورت هوشمند در مکان ها و شرایط مختلف برای شما تنظیم کند.

محدودیت دسترسی برنامه ها در بک گراند

در دنیای امروز یکی از مهمترین چالش هایی که همیشه کاربران را نگران خود کرده مبحث امنیت خریم خصوصی است ! گرچه تئوری شنود و سرقت اطلاعات توسط برنامه های سوم شخص هنوز به اثبات نرسیده اما گوگل پای خود را فراتر گذاشته و حالا در اندروید 9 به کاربران امکان غیرفعال کردن دسترسی برنامه های سوم شخص به سنسورها، میکروفون، دوربین، موقعیت جغرافیایی و …  در حالت پس زمینه را میدهد و اگر برنامه ای در پس زمینه اقدام به دسترسی کند به شما هشدار داده می شود. به بیان ساده تر فقط زمانی که در برنامه هستید امکان دسترسی اپ به سنسور ، میکروفون و … وجود دارد و به محض خروج شما از برنامه دسترسی مسدود می شود.

اندروید پای بهبود های دیگری نیز در زمینه حفظ حریم شخصی دارد! از حالا توسعه دهندگان برای دسترسی به لیست تماس های شما نیاز به اجازه شما دارند، همچنین توسعه دهندگان برای اسکن وای فای ( مشخصات لوکیشن شما را برای توسعه دهنده ارسال می کند) باید از کاربر اجازه بگیرند. همچنین تمام اتصال های اپلیکیشن ها به سرور خود از طریق HTTPS اقدام کنند و اتصال های HTTP بصورت پیش فرض در اندروید 9 بلاک خواهد شد.

نتایج جستجوی هوشمند تر !

در گذشته زمانی که شما چیزی را داخل گوشی جستجو می کردید، برای مثال با جستجوی نام یک برنامه آیکان آن برنامه و سایر نتایج جستجو نمایش داده می شد اما حالا اطلاعات داخل برنامه نیز به نمایش در خواهد آمد. برای مثال زمانی که اپلیکیشن مسیریابی و حمل و نقل Lyft را جستجو کنید علاوه بر آیکان اطلاعات درون برنامه ای نظیر پیشنهادات مسیر به سمت خانه یا محل کار را به شما نمایش میدهد.

 

لیست گوشی های دریافت کننده اندروید پای

اندروید پای برای گوشی های پیکسل، پیکسل 2 و اسنشال فون از همین حالا قابل دسترس است. سایر گوشی هایی که دسترسی به نسخه بتا داشته اند تا آخر پاییز 2018 بروز رسانی را دریافت خواهند کرد.

لیست گوشی های دریافت کننده اندروید پای