مینی سریال چرنوبیل !مینی سریال جدید HBO به نام چرنوبیل مانند یک بمب سرو صدا زیادی به پا کرده است.اما موضوع این سریال محبوب چیست ؟ این مینی سریال محبوب و پر سرو صدای 5 قسمتی با گرفتن امتیاز 9.8 در آغاز و گرفتن امتیاز 9.7 در قسمت آخر توانست رتبه اول در IMDB را با کنار زدن رقیبان سرسختی چون سریال Game of Thrones ،Braking Bad،Planet Earth، Our Planet و Cosmos را به خود اختصاص دهد.

در ادامه بخوانید » پسماندهای هسته ای ؛ 4 حقیقتی که همه باید در این مورد بدانند! 

مینی سریال چرنوبیل

سریال چرنوبیل توانست بعد از اولین قسمت از نمایش توجه جهان را به خود جلب کند.کشورهای زیادی تحت تاثیر فاجعه غم انگیز چرنوبیل قرار گرفته اند و شاید همین موضوع خود یکی از دلایل موفقیت آمیز بودن این سریال باشد.البته نمی توان از ساخت بسیار زیبا و کارگردانی موفق این سریال نیز چشم پوشی کرد.این سریال  محصول مشترک HBo  و Sky Atlantic و نویسندگی این سریال به عهده Craig Mazin و کارگردانی آن نیز برعهده Johan Renck است.ما در این مقاله تمام جزئیات این سریال را برای شما شرح خواهیم داد …..

مینی سریال چرنوبیل با 5 قسمت توانست رکورد زند 

چرنوبیل با دریافت امتیاز 9.8 در آغاز و امتیاز 9.7 در قسمت نهایی توانست رکورد بزند و از رقبای سرسخت خود پیشی گیرد و جایگاه اول در لیست امتیازهای IMDB را به خود اختصاص دهد.با یکدیگر نگاهی به امتیازات اخیر لیست IMDB می اندازیم :

1. Chernobyl (2019) 9,7
2. Planet Earth II (2016) 9,5
3. Band of Brothers (2001) 9,4
4. Planet Earth (2006) 9,4
5. Breaking Bad (2008) 9,4
6. Game of Thrones (2011) 9,3
7. The Wire (2002) 9,3
8. Our Planet (2019) 9,2
9. Cosmos (2014) 9,2
10. Blue Planet II (2017) 9,2

البته این لیست به روز رسانی شده و قسمت 17 انیمه اتک آن تایتان به جایگاه اول سعود کرده و قسمت پنجم چرنوبیل در جایگاه دوم قرار دارد!

موضوع سریال چرنوبیل چیست ؟

در 26 آوریل 1986، در نیروگاه هسته ای  در چرنوبیل اوکراین، 31 نفربه دلیل انفجار هسته ای کشته شدند.انفجار حداقل 200 بار موثرتر از بمب اتمی بود و ابرهای اشعه به سرعت به محیط زیست گسترش یافتند.مقامات شوروی تصمیم می گیرند که این انفجار را برای مردم بازگو نکنند.شما می توانید تمام اتفاقات قبل و بعد از این فاجعه را به خوبی در این سریال مشاهده کنید.

اما پس از این فاجعه به دلیل تشعشعات رادیو اکتیو هزاران تن مبتلا به سرطان شدند که بیش تر آن ها جان باختند.پس از فاجعه چرنوبیل در روسیه مشخص شد که بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین کشور ترکیه تحت تاثیر اشعه رادیو اکتیو قرار گرفته اند.این فاجعه انسانی به طور بسیار زیبا و قابل توجه در این مینی سریال شرح داده شده است.پریپیت وچرنوبیل  به عنوان یکی از بلایای زیست محیطی که هزاران سال بعد نیز ادامه یافت، در میان بدترین اتفاقات در تاریخ جهان جای دارد.

بازیگران سریال چرنوبیل چه کسانی هستند ؟

در این سریال بازیگرانی چون Jared Harris ، Stellan Skarsgard و Emily Watson حضور دارند.

فاجعه چرنوبیل، بزرگترین فاجعه هسته ای در جهان است

همه چیز در تاریخ 25 آوریل 1986 با یک آزمایش مهندسی که تازه از ناهار آمده است ، آغاز شد.برای آزمایش الکتریکی، او “سیستم های خنک کننده اضطراری” راکتور رابرامبورگ را لغو کرد.تکنسین ها توان راکتور را با نزدیک شدن شب کاهش دادند.هدف آن ها تعیین میزان کارکرد توربین بخار با خاموش بودن راکتور و  پیدا کردن  زمانی  برای سیستم امنیتی اورژانسیبود.


همچنین بخوانید :


با این حال، در این مورد، آنها نمی دانستند که راکتورهای گاز گرافیت RBMK بی ثباتی بسیار زیادی را به دست خواهند آورد.در 25 آوریل 1986، هنگامی که این آزمایش انجام شد، قدرت راکتور به نصف کاهش یافت و سیستم خنک کننده اضطراری و سیستم ایمنی که در صورت خطر به کار خود ادامه دادند، به منظور جلوگیری از خاموش شدن راکتور در طول آزمایش، غیرفعال شدند.

کمی بعد از آن در ساعت 01:00 بامداد در 26 آوریل، تکنسین های پمپ آب اضافی برای تکمیل آماده سازی نهایی برای آزمایش  را اعمال  کردند.در نتیجه، فشار بخار در راکتور، که در 7 درصد از قدرت آن عمل می کرد، کاهش یافت و سطح آب در درام های جداسازی بخار کاهش یافت. سیگنال هایی که معمولا به سیستم ایمنی راکتور رسیده ان، توسط تکنسین ها مسدود شدند.برای بالا بردن سطح آب، آب بیشتر به سیستم بخار منتقل شد و در ساعت 1:23 تصمیم گرفتند که شرایط آغاز واقعی آزمایش تعیین شود.

پس از جدا شدن اتصالات سیگنال  اضطراری باقی مانده، جریان بخار به توربین متوقف شد.در نتیجه، پمپ های گردش  و سیستم خنک کننده راکتور کاهش یافتند.

انفجار پس از دو دقیقه 

افزایش ناگهانی گرما در کانال های سوخت مشاهده شد و راکتور به علت ویژگی های ساخت و ساز کاملا خارج از کنترل بود.با درک این خطر، تکنسین تصمیم گرفت بلافاصله تمامی میله های کنترل را به سیستم متصل کند تا راکتور را از کار بیاندازد.اما در راکتورهایی که بیش از حد گرم شده بودند، در 1:24، یعنی یک دقیقه پس از شروع آزمایش، دو انفجار وجود داشت.

اگر چه جزئیات این انفجار به طور کامل شناخته نشده است، به نظر می رسد که واکنش هسته ای کنترل نشده صورت گرفته است.در عرض 3 ثانیه قدرت راکتور از از 7 درصد به 50 درصد افزایش یافت.قرار گرفتن  ذرات سوخت در کنار آب خنک باعث شد که آب به سرعت به بخار تبدیل شود.فشار بخار بیش از حد باعث بالا رفتن رآکتور و نیروگاه شد.وقتی که زیرکونیم و گرافیت در راکتور با بخار درجه حرارت بالا مواجه شدند، هیدروژن شکل گرفت و سوخته شد و کل ایستگاه را در آتش سوزاند.و فاجعه چورنبیل رخ داد.به شما پیشنهاد می کنیم که حتما این سریال خوش ساخت و زیبا را مشاهده کنید.