تجربه حمله ی وحشت زدگی هرگز مانند پیاده روی در پارک نیست! به خصوص وقتی دیگران می‌گویند یک اتفاق “بی‌ضرر” است که در واقع می‌تواند خیلی هم مضر باشد. اگر با حملات پانیک زندگی می‌کنید، ممکن است با برخی از این اظهارات “بی ضرر” آشنا باشید. بعضی اوقات این جملات، پیشنهادی را ارائه می‌دهند (فقط آرام باش و نفس بکش!). گاهی به صورت یک سوال مطرح می‌شوند (دوباره اتفاق افتاد؟). مهم نیست که به چه شکلی بیان می‌شود اظهارنظرهای “بی ضرر” مانند این‌ها باعث می‌شود فردی که دچار حمله وحشت زدگی شده احساس بدتری داشته باشد. پس نحوه صحبت با فردی که دچار پانیک اتک شده چگونه باید باشد؟

دانستن اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت شخصی که دچار پانیک اتک شده و آنچه که گفتن یا انجام آن از طرف شما مفید است می‌تواند هنگامی که شخصی دچار حمله وحشت زدگی شده، کمی به او کمک کند.

این مهم است که به خاطر داشته باشید، هر فرد ممکن است به طور متفاوتی نسبت به این جملات واکنش نشان دهد. پس بیایید با نحوه صحبت با فردی که دچار پانیک اتک شده و جملاتی که نباید بگوییم، از زبان فردی که مبتلا به پانیک اتک است، آشنا شویم.


پیش از مطالعه این مطلب بخوانید »


۱- بعضیا وضعیتشون از تو بدتره!

پانیک اتک

گفتن هر کدام از این جملات “بعضیا وضعشون خیلی از تو بدتره” یا “برای چیزی که داری سپاسگذار باش”  یا “تو فکر می‌کنی تنها کسی هستی که این مشکل رو داری؟” ممنوع است. قطعا چنین فکری نمی کنم! اما در حال حاضر نوعی واکنش‌های فیزیولوژیکی شدید و صادقانه بگویم ترسناک را تجربه می‌کنم، پس سرمن فریاد نکشید.

۲- احساسات رو کنترل کن!

از آن‌جایی که اضطراب من اغلب موجب عصبانیت یا ناامیدی است، به من چندین بار گفته شده که “احساسات خودت رو کنترل کن، کار چندان سختی نیست.” شنیدن این جمله درد دارد! چرا که من در زندگی چیزی بیشتر از توانایی کنترل کامل احساساتم را نمی‌خواهم.

۳- واسه‌اش دعا کن!

من فوق العاده مذهبی هستم و اعتماد زیادی به خدا دارم. اما افرادی که به من می گویند “برایش دعا کنم” من را دیوانه می‌کنند. به نظر می‌رسد که آن‌ها ایمان من را زیر سوال می‌برند و به من می‌گویند که باید بیشتر به خدا اعتماد کنم. این حرف درد دارد.

۴- چیز نگران کننده‌ای وجود ندارد!

خب شما به هر حال نمی‌توانید کاری در این باره انجام دهید پس جای نگرانی وجود ندارد. دقیقا به همین دلیل است که من دچار حمله پانیک می‌شوم. چون که من ناتوان هستم و نمی‌توانم برای اوضاعم کاری انجام دهم! 

۵- فقط انرژی مثبت بده!

کمک به فردی که دچار پانیک اتک است

فقط انرژی مثبت! این جمله مرا دیوانه می‌کند! من متوجه هدف خوب آن‌ها هستم اما این جمله هرگز کمک نکرده و حتی اغلب اوضاع را بدتر می‌کند. زیرا من در حال حاضر سعی می‌کنم تا حد ممکن مثبت باشم اما در حین حمله نمی‌توانم وضعیت را کنترل کنم و دوست دارم آن موقع این را بشنوم که “همیشه هم نباید مثبت بود”.

۶- فقط در ذهن توعه!

“تو هیچ مشکلی نداری، این‌ها فقط یک سری فکر در ذهن تو هستند”. گفتن این جمله به کسی که دچار حمله پانیک می‌شود اصلا درست نیست و تنها باعث ناراحتی و بدتر شدن اوضاع می‌شود. پس دور این جمله را خط بکشید. 

۷- چه مشکلی داری؟

“مشکلت چیه؟ تو خوبی! همه چیز روبه‌راه می‌شود.” هیچ یک از این‌ها هنگام حمله ای وحشت زدگی برای من مفید نیستند. هرگز! اما زیاد اینها را می‌شنوم. 

از یک پرستار: “پس دقیقاً چه چیزی باعث ناراحتی شما می شود؟” این جمله را در حالی که در میان یک پانیک اتک بودم به طرز تحریک آمیزی گفت. من بسیار احساس گناه کردم. 

۸- فقط نفس بکش!

“نفس عمیق بکش” ممنون بابت یادآور شدن به من که در این موقعیت نمی‌توانم شرایط طبیعی فیزیکی داشته باشم.

“فقط نفس بکش”. خب بدیهی است، این کاری است که من انجام می‌دهم. گفتن جمله در حالی که دوست دارم این کار را انجام بدهم حتی یک ذره هم کمک نمی‌کند. 

۹- شما خیلی حساس هستید!

یکی از آن‌هایی که ازشان متنفرم، کسانی هستند که این جمله را تکرار می‌کنند. “شما خیلی حساس هستید”. متنفرم از اینکه احساس درک شدن نمی‌کنم یا احساس می‌کنم که آن‌ها اهمیت نمی‌دهند. این جمله مرا بیشتر دچار پانیک و وسواس می‌کند.

۱۰- نمی تونم هیچ جا ببرمت!

این حرف که “نمی تونم جایی ببرمت” معمولا توسط والدین به فرزندانشون زده میشه! اما پانیک اتک هر جایی و در هر موقعیتی می تواند رخ دهد و این خود به اندازه ی کافی برای من خجالت آور است. و از اینکه باعث خجالت دیگران در فضاهای عمومی می شوم خیلی ناراحتم!

کمی با نحوه صحبت با فردی که دچار پانیک اتک شده است آشنا شدید. امیدوارم این مطلب برای‌تان مفید بوده باشد. اگر نظر یا تجربه‌ای دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.