نحوه ی برخورد با پانیک اتک

بسیاری از افراد به دنبال راهی برای یادگیری نحوه ی برخورد با پانیک اتک هستند، زیرا نمی دانند چطور باید با کسی که دچار این حملات می شود رفتار کنند. در این مطلب قصد داریم حرفهایی که نباید به افرادی که این حملات را تجربه می کنند بزنید را برایتان شرح دهیم، باما همراه باشید.

کسی که دچار پانیک اتک یا حمله ی وحشت زدگی می شود، ترسی مبهم و وحشتناک را تجربه می کند که باعث بالا رفتن شدید ضربان قلب او خواهد شد. نمی تواند درست نفس بکشد و فکر می کند که در مرز دیوانه شدن یا مردن است.

اگر شما کسی را می شناسید که این حملات را تجربه می کند و یا اگر با کسی برخورد کردید که ناگهان در مقابل شما دچار حمله ی وحشت زدگی شد، لطفا از این کلمات استفاده نکنید. زیرا کمکی به آنها نخواهد کرد.

تمومش کن!

بدن فرد در جریان پانیک اتک، دچار جنگ یا گریز است و او نمی تواند واکنش هایش را کنترل کند یا به آنها پایان دهد. در این موقعیت فرد تصور می کند که در برابر خطری وحشتناک قرار دارد  بدنش به دنبال راهی برای زنده ماندن می گردد.


همچنین بخوانید: آیا درمان طبیعی بیماری پانیک اتک (وحشت زدگی) امکان پذیر است؟


در آن لحظه، مغز منطقی خاموش شده است و مغز عاطفی – مرکز جنگ یا گریز – در کنترل کامل است. این بخش مغز نمیتواند منطقی فکر کند.

تو خوبی!

کسی که دچار حمله ی پانیک می شود واقعا نمی تواند خوب باشد، چون این یک تجربه ی وحشتناک است. دکتر لوی تجربه ی اضطراب ناشی از پانیک اتک را به “اضطراب بودن لوله ی تفنگ روی سر” تشبیه می کند.

به علاوه یک ناظر بیرونی ممکن است اصلا متوجه نشود که فردی دچار پانیک اتک شده است. زیرا بعضی از افراد در پنهان کردن نشانه هایشان ماهر شده اند.

میشه آروم باشی؟

حملات وحشت زدگی ناگهانی رخ می دهد و می تواند چندین دقیقه یا بیشتر طول بکشد. فردی که به طور منظم حملات پانیک را تجربه می کند، ممکن است مهارت های مقابله ای را از یک درمانگر یاد بگیرد، اما ” مداخله در تلاش برای متوقف کردن حمله بسیار سخت است.” باور کنید آنها اگر می توانستند آرام بشوند، حتما اینکار را می کردند!


همچنین بخوانید: با ماهیت، دلایل و انواع پانیک اتک یا حمله ی وحشت زدگی آشنا شوید!


نگران نباش!

گفتن جمله های “بهش فکر نکن” یا “نگران نباش” در واقع می تواند باعث وخیم تر شدن اوضاع شود. “هر گاه ما به مغزمان بگوییم که در مورد چیزی فکر نکند، در واقع آن را برای مغزمان برجسته تر می کنیم.” “این در واقع یک اثر پارادوکسیک است.”

قوی باش!

گفتن جمله های “قوی باش” یا “مرد باش” می تواند اینطور برداشت شود که فرد ضعیف است و نمی توانند احساساتش را کنترل کند. این نوع نظرات و یا واکنش های دیگر مثل خشم یا ترس، تنها باعث می شوند وضعیت بدتر شود. آرام کردن خودتان بهترین کاری است که می توانید برای کسی که دچار پانیک اتک شده است بکنید و واکنش های بد شما حال او را بدتر خواهد کرد.

 گفتن حرفهای اشتباه به کسی که با وحشت و اضطراب زندگی می کند ممکن است به رابطه ی بین شما در دراز مدت آسیب برساند. در نهایت، بیمار مبتلا به ترس و اضطراب ممکن است نتیجه بگیرد که شما مفید و قابل اعتماد نیستید.

در ادامه بخوانید: ۸ نشانه ی خاموش که نشان می دهند استرس شما را بیمار کرده است!