یادگیری نحوه ی برخورد با کودک اوتیسم اهمیت ویژه ای دارد. به عنوان پدر یا مادر حتما ساعات زیادی را صرف فکر کردن درباره ی آینده ی فرزندتان کرده اید، مخصوصا که مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم یا ASD تشخیص داده شده باشد.

نحوه ی برخورد با کودک اوتیسم

به غیر از مراقبت های پزشکی و درمان هایی که برای کمک به پسر یا دخترتان وجود دارد، نکات ساده و روزمره ای وجود دارد که می توانند تغییر زیادی ایجاد کنند. در ادامه با 7 مرود از نکات نحوه ی برخورد با کودک اوتیسم با ما همراه باشید.

1. روی نقاط مثبت تمرکز کنید.

درست مثل هر کودک دیگری، کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم اغلب به تقویت مثبت پاسخ می دهند. این بدان معنی است که وقتی شما آنها را برای رفتارهای خوبی که انجام می دهند ستایش می کنید، احساس خوبی به آنها دست می دهد (همچنین به خودتان).

رفتار مثبتی که منجر به گرفتن پاداش شده است را مشخص کنید و بگذارید کودکتان بفهمد که از کدام رفتارش خوشتان آمده است. راه های مناسب برای پاداش دادن به او را پیدا کنید. کودکتان از چه چیزی خوشحال می شود؟ وقت اضافی برای بازی یا یک هدیه ی کوچک مثل یک برچسب؟


همچنین بخوانید: دیابت بارداری با ریسک ابتلا به اوتیسم در کودکان مرتبط است!


همچنین مانند هر پدر مادر دیگری – چه آنها که فرزند مبتلا به طیف اوتیسم دارند چه آنها که ندارند – به فرزندتان برای آنچه که هست پاداش بدهید. دوست داشتن فرزندتان برای همان چیزی که هست بسیار اهمیت دارد.

2. ثابت قدم و روی برنامه عمل کنید.

اطمینان حاصل کنید که او هدایت و تعامل مداوم را دریافت می کند، به طوری که می تواند آنچه را که از درمان یاد می گیرد تمرین کند. این می تواند یادگیری مهارت ها و رفتارهای جدید را آسان تر کند و به آنها کمک کند که دانش خود را در موقعیت های مختلف به کار بگیرند.

با معلمان و درمانگران او صحبت کنبد و سعی کنید با یک مجموعه ی مداوم از تکنیک ها و روش های تعامل هماهنگ شوید، تا بتوانید آنچه را که یاد می گیرد به خانه هم بیاورید. 

3. در برنامه تان بازی را هم قرار دهید.

با پیدا کردن بازی هایی که سرگرمی خالص هستند و هیچ محتوای درمانی یا آموزشی ندارند می توانید کودکتان را با خودتان صمیمی تر و نزدیک تر کنید.



4. وقت بگذارید.

یکی از کلیدی ترین نکات نحوه ی برخورد با کودک اوتیسم دانستن این موضوع است که شما احتمالا نیاز دارید بسیاری از تکنیک ها، درمان ها و رویکردهای مختلف را امتحان کنید تا بتوانید بهترین شان را برای فرزندتان پیدا کنید. مثبت بمانید و سعی کنید در صورتی که روش خاصی پاسخ نداد، دلسرد نشوید.

5. در فعالیت های روزانه فرزندتان را هم همراه خود ببرید.

اگر رفتار فرزندتان غیرقابل پیش بینی باشد، ممکن است از اینکه او را همراه خود به فعالیت های روزانه و موقعیت های مختلف ببرید امتناع کنید. اما اگر مثلا برای خرید خوار و بار یا آرایشگاه فرزندتان را همراه خود ببرید، باعث می شوید که بیشتر دنیای اطرافش را ببیند و به آن عادت کند.

6. حمایت دریافت کنید.

فرقی نمی کند که این حمایت آنلاین باشد یا رو در رو، با فامیل، دوستان و یا متخصصان صحبت کنید، این بسیار کمک کننده خواهد بود. گروه های حمایتی یکی از بهترین روش ها برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و توصیه ها و همچنین دیدن والدین دیگری است که با چالش های مشابه شما دست و پنجه نرم می کنند.



مشاوره فردی، زناشویی یا خانوادگی می تواند مفید باشد. در مورد اینکه چه چیزی ممکن است زندگی شما را کمی ساده تر کند فکر کنید و برای آن کمک بخواهید.

7. به دنبال مراقبت کننده های جایگزین باشید.

شما باید یک مراقبت کننده ی دیگر داشته باشید که برای مدتی از فرزندتان مراقبت کند تا شما استراحت کوتاهی داشته باشید. شما به این نیاز دارید، به ویژه اگر فرزندتان به علت ASD دارای نیازهای شدید باشد. شما باید فرصتی داشته باشید که به سلامت خود رسیدگی کنید و کارهایی که از آنها لذت می برید انجام دهید، تا بتوانید آماده ی کمک به فرزندتان به خانه برگردید.

در ادامه بخوانید: