به گزارش وارونه، شاید این روزها بارها با کلمه نرخ نوسازی نمایشگر رو به رو شدید. موضوعی که بیشتر برای نمایشگرها مطرح می شود و شاید این پرسش را در ذهنتان به وجود آورد که چیست.

اکثر گوشی‌های پرچم‌دار امروزی از نمایشگرهای سریع 90 و یا 120 هرتزی استفاده می‌کنند. این قضیه بر روی کاغذ جالب به نظر می‌رسد. نرخ نوسازی (refresh rate) نیز یکی دیگر از راه‌هایی است که گوشی‌های هوشمند سعی دارند تا با آن خود را از یکدیگر متمایز کنند. آیا شما به دلیل نرخ نوسازی بالاتر حاضر هستید تا یک گوشی جدید خریداری کنید؟


بیشتر بخوانید: نحوه اتصال چند مانیتور به سیستم مک 


مزیت‌ها و همچنین شیوه کار نرخ‌های نوسازی بالا توسط کاربران به‌ خوبی درک شده‌اند. درحالی‌که بازی‌ها و سایر محتوا در این گوشی‌ها بسیار روان‌تر اجرا می‌شوند، مصرف باتری نرخ نوسازی بالاتر به کاربر و خود دستگاه نیز بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم تا به تمامی نکات لازم پیرامون نرخ نوسازی نمایشگرها اشاره کنیم.

نرخ نوسازی چیست؟

نرخ نوسازی

صفحه‌نمایش‌ها حالتی ایستا ندارند. به این دلیل که نمایشگر گوشی‌ها شما به‌صورت مرتب محتوا را از پردازنده گوشی دریافت کرده و آن را در قالب پیکسل‌ها به شما نمایش می‌دهد، پس محتوا و حرکات نمایشگر گوشی‌ها حالتی روان دارند. اما این رویه به‌صورت اتفاقی صورت نمی‌گیرد. پنل‌ها محتوای خود را در فواصل زمانی معینی که نرخ نوسازی نامیده می‌شود، به‌روزرسانی می‌کنند.

نرخ نوسازی به معنای سرعت به‌روزرسانی یک نمایشگر است. به‌ عبارتی دیگر، هر چند وقت یک‌بار و با چه سرعتی یک صفحه‌نمایش نوسازی می‌شود. نرخ نوسازی به‌ این معنا است که در هنگام روشن بودن یک نمایشگر، پنل آن در هر ثانیه چند بار نوسازی می‌شود. یک صفحه‌نمایش 60 هرتزی در هر ثانیه 60 بار، یک نمایشگر 90 هرتزی 90 بار و صفحه‌نمایشی 120 هرتزی، 120 بار در هر ثانیه نوسازی می‌شود. بنابراین یک نمایشگر 120 هرتزی دو برابر یک پنل 60 هرتزی و 4 برابر یک تلویزیون 30 هرتزی قدیمی سریع‌تر نوسازی می‌شود.


بیشتر بخوانید: بهترین مانیتورهای 2019 برای گیمرهای حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای!


سرعت به‌روزرسانی بالاتر همچنین به‌ معنای تأخیر پایین‌تر نیز هست، زیرا پیکسل‌ها سریع‌تر نوسازی می‌شوند. به‌عنوان‌مثال: در یک نمایشگر 60 هرتزی، 16.6 میلی‌ثانیه، در یک نمایشگر 90 هرتزی، 11.1 میلی‌ثانیه و همچنین در یک صفحه‌نمایش 120 هرتزی، 8.3 میلی‌ثانیه طول می‌کشد تا به‌صورت کامل پنل آن‌ها نوسازی شود. نرخ نوسازی تنها عامل موثر در تأخیر یک نمایشگر نیست، اما بیشترین اثرگذاری را دارد.

نمایشگر گوشی شما در هر چرخه نوسازی به‌صورت یکجا به‌روزرسانی نمی‌‎شود. در عوض، هرکدام از ردیف‌ پیکسل‌های افقی به نوبه خود به‌روزرسانی شده تا اینکه تمامی نمایشگر به‌صورت کامل در نرخ موردنظر نوسازی شود. اگر در حالت اسلوموشن از یک نمایشگر فیلم‌برداری کنید، نرخ نوسازی را در عمل مشاهده خواهید کرد. این همان دلیل سوسو زدن نمایشگرهای دیگر در هنگام فیلم‌برداری از آن‌ها است. به عبارتی دیگر، نمایشگر دستگاه‌های شما به‌صورت دائم در حال نوسازی و به‌روزرسانی است، اما انجام یک نوسازی کامل به مدت زمان یک چرخه نوسازی بستگی دارد.

در اینجا لازم است تا به اصطلاح نرخ نمونه لمس (touch sample rate) نیز اشاره‌ای بکنیم. این اصطلاح واژه‌ای مرتبط اما متفاوت است. نرخ نمونه لمس نیز در واحد هرتز (Hz) اندازه‌گیری شده و به این موضوع اشاره می‌کند که یک نمایشگر در هر ثانیه چند بار به دنبال تماس اثرانگشت کاربر می‌گردد. هرچه نرخ نمونه لمس بالاتر باشد، کاربر تأخیر کمتری را در بین ورودی (لمس و یا کشیدن) و واکنش نمایشگر احساس می‌کند. نرخ نمونه لمس برای انجام بازی‌های سریع، بسیار حائز اهمیت است.

اعداد 60، 90 و 120 هرتز در گوشی‌های هوشمند به چه معنا هستند؟

نمایشگرهایی که دارای نرخ نوسازی بالاتری هستند، محتوا را روان‌تر و سریع‌تر پخش می‌کنند، هر چند که کارهایی مانند مشاهده ایمیل‌ها و فعالیت در فیسبوک نمی‌توانند از استانداردهای بالاتر از 60 هرتز بهره جویند. به یاد داشته باشید که اکثر ویدیوها بر روی نرخ فریم 24 و یا همان 24 هرتزی اجرا می‌شوند. در هنگام استفاده از نمایشگرهایی که نرخ نوسازی بالایی دارند، اپلیکیشن‌ها و محتواهایی که تحرکات گرافیکی زیادی در آن‌ها وجود دارد، روان‌تر به‌ نظر می‌رسند.

نمایشگرهای سریع‌تر در زمینه اجرای بازی‌ها، خود را بهتر نشان می‌دهند. نرخ فریم بالاتر و زمان پاسخگویی سریع‌تر می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی داشته باشند، زیرا تأخیر بصری کمتر بوده و گیم‌پلی نیز روان‌تر به نظر می‌رسد. بازی‌بازان پلتفرم رایانه‌های شخصی اغلب بر نمایشگرهای 120 یا 144 هرتزی تکیه دارند. حال بازی‌بازان موبایلی نیز می‌توانند از این مزیت بهره‌مند شوند، البته بر روی صفحه‌نمایش‌هایی کوچک‌تر. به‌هرحال، بازی در نرخ فریم بالاتر نیازمند پردازنده‌ای قوی‌تر نیز هست. یک پردازنده قوی باعث می‌شود تا نرخ فریم یک بازی بتواند با نرخ نوسازی نمایشگر موردنظر همگام شود.


بیشتر بخوانید: نحوه اتصال لپ تاپ به تلویزیون به دو روش بدون ‌سیم و با سیم


متأسفانه استفاده از نمایشگرهای 90 هرتزی و یا بالاتر باعث کاهش عمر قابل‌توجه باتری گوشی‌های هوشمند می‌شود. مثلا در گوشی وان‌پلاس 7 پرو در هنگام استفاده از نرخ نوسازی 90 هرتزی در مقایسه با نرخ نوسازی 60 هرتزی، مدت زمان وب‌گردی 200 دقیقه کاهش می‌یابد. در برخی دیگر از گوشی‌ها نیز مانند گوگل پیکسل 4 که هنوز از عمر باتری ضعیف رنج می‌برند، استفاده از نرخ نوسازی 90 هرتزی ارزشش را نداشته و باتری این گوشی‌ها در این حالت یک روز هم دوام نمی‌آورد.

نرخ نوسازی

آیا باید یک گوشی مجهز به نرخ نوسازی بالاتر تهیه کرد؟

نمایشگرهای 90 و 120 هرتزی به‌ طرز فزاینده‌ای در میان دارندگان گوشی‌های هوشمند محبوب هستند، مخصوصا در میان صاحبان گوشی‌های پرچم‌دار. البته این فناوری‌ها را می‌توان در دستگاه‌های میان‌رده نیز پیدا کرد.

در هر صورت، نرخ نوسازی بخش کوچکی از قابلیت‌های یک نمایشگر است. طبیعتا نرخ نوسازی آن‌قدر مهم نیست که به دلیل آن یک گوشی جدید خریداری کنید. در نهایت اینکه عواملی مانند: طیف رنگی، کنتراست، دمای رنگ سفید و وضوح، همگی به یک اندازه تأثیر شگرفی بر روی صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند خواهند داشت.

در پایان، اگر همچنان قصد خرید یک گوشی با نرخ نوسازی 90 یا 120 هرتزی را دارید، می‌توانید از میان دستگاه‌های زیر به انتخاب بپردازید:

  • سامسونگ گلکسی S20 5G با نرخ نوسازی 120 هرتزی
  • وان‌پلاس 7T با نمایشگر 90 هرتزی
  • ریلمی X50 پرو 5G با صفحه‌نمایشی 90 هرتزی
  • ایسوس راگ فون 2 با نمایشگری 120 هرتزی
  • گوگل پیکسل 4XL  مجهز به نمایشگری 90 هرتزی