ترس از صمیمیت قابل درک و رایج است، اما ناتوانی در غلبه بر آن ترس، روابط شما را خراب خواهد کرد. اول، باید علائم ظریف ترس از صمیمیت را تشخیص دهید، سپس به این مسئله رسیدگی کنید. نشانه ها از این قرارند:

1. زیاد عصبانی می شوید!

خشم انواع مختلفی دارد. ترس عمیق و ناخودآگاه از صمیمیت می تواند باعث خشم شود. جان مایر، PhD، روانشناس بالینی دکتر می گوید: «انفجار های دائمی خشم نشان دهنده عدم بلوغ است و افراد نابالغ نمی توانند روابط صمیمانه ای ایجاد کنند. همه گاهی عصبانی می شود، اما اگر خشم تان به طور دائم و یا نامتناسب با موقعیت باشد، ممکن است ترس از صمیمیت در ناخودآگاهتان وجود داشته باشد.

برطرف کردن این ترس آسان و یا سریع نیست، اما به اشتراک گذاشتن احساسات با شریک زندگی تان می تواند کمک کننده باشد. “صحبت کردن در اینجا کلید است. ارتباطات قوی، مکرر، صادقانه و آزاد را پرورش دهید.  مشکلات مربوط به صمیمیت را در خودتان انکار نکنید.”

2. می ترسید که کامل نباشید!

همه ی ما می خواهیم دوست داشته شویم و این امر مستلزم اعتماد و ریسک و تحمل طرد شدن است. افرادی که در رابطه هستند مدام از خود می پرسند که اگر من به عشقم اعتماد کنم می توانم ضعف هایم را به او نشان دهم؟ “راه از بین بردن این ترس، ریسک های اندازه گیری شده است.” شما باید خود واقعی تان را به پارتنرتان نشان دهید تا او بتواند بخاطر خود واقعی تان دوست تان داشته باشد، به او این شانس را بدهید که بخاطر کسی که واقعا هستید شما را دوست داشته باشد.


همچنین بخوانید:۵ راه برای افزایش اعتماد به نفس که باعث تغییر زندگی شما می شود


می توانید قدم به قدم خود را با ضعف هایتان به او نشان دهید. فراموش نکنید که هیچکس کامل نیست. مهم نیست چه کسی هستید یا چه کارهایی در گذشته انجام داده اید. صادق بودن می تواند شما را آزاد کند و صمیمیت عاطفی جای ترس را خواهد گرفت.

3. از لحاظ جنسی نابالغ هستید!

شاید شما رابطه جنسی را دوست داشته باشید، اما نتوانید با همسرتان در طول عمل، ارتباط برقرار کنید. اگر چنین است، مشکلات مربوط به صمیمیت شما ممکن است باعث افزایش سطح عدم بلوغ جنسی شود که هیچ ارتباطی با سن ندارد. “عدم بلوغ جنسی می تواند در علاقه بیش از حد به فیلم ها، و یا اعمال اصلی رابطه ی جنسی، به جای عشق بازی خود را نشان دهد. افراد نابالغ جنسی ممکن است بر استفاده از اسباب بازی ها یا اکسسوری های جنسی اصرار ورزند، و تمرکزی بر پارتنرشان نداشته باشند. دکتر مایر می گوید: عدم بلوغ جنسی شامل عدم توجه به نیازهای پارتنر و تمرکز بر نیاز خود برای ارضای جنسی و یا لذت بردن است.


همچنین بخوانید:با اختلال پارافیلیا (انحراف جنسی) و انواع آن آشنا شوید !!!


از طرفی بعضی از افراد مبتلا به ترس از صمیمیت ممکن است از رابطه ی جنسی به طور کلی اجتناب کنند. قرار گرفتن در هر دو طرف طیف، نشانگر ناتوانی در تحریک عاطفی و یا ارتباط با یکدیگر هستند. دکتر مایر پیشنهاد می دهد که خودتان را در مقابل پارتنرتان به لحاظ عاطفی برهنه کنید، به طوری که نگران بیان کردن ترس و ناامیدی تان نباشید.

اگر قادر به انجام این کار در تمام جنبه های زندگی خود باشید، انجام دادن آن به صورت جنسی نیز برایتان آسان خواهد شد. او می گوید: “به یاد داشته باشید، با انجام این کار، شما اجازه می دهید پارتنرتان خود واقعی شما را بشناسد و این بهترین مسیر صمیمیت و عشق است.”

4. جسم تان اینجاست ولی روح تان نه!

شما می توانید ازدواج کنید و همچنان مشکل صمیمیت داشته باشید. ممکن است هرگز برای هم وقت نگذارید تا احساسات یکدیگر را بفهمید و  دلیل آن می تواند ترس از صمیمیت باشد. “راه های ساده و غیر صوری برای ایجاد صمیمیت عبارتند از: تماس چشمی، ممانعت استفاده از تکنولوژی و حضور در کنار همسرتان. 


همچنین بخوانید:تاثیر جدایی فیزیکی و ارتباطات دیجیتالی بر روی روابط ما چگونه است؟


تماس فیزیکی، مانند در آغوش گرفتن همسرتان هنگام بیدار شدن از خواب، یا یک آغوش واقعی بعد از برگشتن از کار، می تواند بسیار قدرتمند باشد. “این اظهارات صمیمیت به پارتنرتان میگوید که او برای شما اهمیت دارد. این امر ایمنی ای ایجاد می کند، که منجر به صمیمیت عمیق تر می شود. “

5. مدام به گذشته فکر می کنید!

اگر با نگاه کردن به گذشته فقط روابطی را می بینید که خوب پیش نرفتند و در آنها شکست خوردید،  ترس از صمیمیت در شما شکل می گیرد. زیرا ممکن است به این نتیجه برسید که اگر انقدر صادق نبودید رابطه هایتان بهتر پیش می رفتند. فقط به روابط عاشقانه ی قدیمی تان نگاه نکنید بلکه به روابط دوستی و فامیلی خود هم نگاهی بیاندازید، زیرا ترس از صمیمیت بر آنها هم تاثیر می گذارد.

اگر ترجیح می دهید وقت تان را به صورت گروهی با افراد بگذرانید و تنها بودن با آنها را ترجیح نمی دهید، ممکن است ترس از صمیمیت داشته باشید.همانطور که در PsychAlive گزارش شده، ترس از صمیمیت که این عمق را دارد ممکن است ریشه در در دوران کودکی داشته باشد.


همچنین بخوانید:آیا محل کار شما باعث افزایش احتمال طلاق گرفتن تان خواهد شد؟


6. با شغل تان ازدواج کرده اید!

بعضی از افراد برای فرار از صمیمیت و روابط نزدیک مدام به کار کردن مشغول هستند. این افراد حتی اگر ازدواج کنند بازهم انقدر کار می کنند تا زمان بسیار کمی برای وقت گذراندن با همسرشان بماند. این می تواند کاملا ناخودآگاه باشد اما شما نیاز دارید بین کار و روابط تان تعادل برقرار کنید. در غیر این صورت نبود شما کنار همسر و پارتنرتان رابطه تان را درهم خواهد ریخت.

7. پارتنرتان را از خانواده و دوستان تان دور نگه می دارید!

آیا از اینکه والدین تان داستانی از دوران کودکی یا نوجوانی تان تعریف کنند می ترسید؟ یا از اینکه دوست صمیمی تان داستان کارهای احمقانه ای که در دوران نوجوانی با هم انجام داده اید را به پارتنرتان بگوید ترس دارید؟ در واقع شما می ترسید که پارتنرتان کسی که قبلا بوده اید یا کسی که واقعا هستید را بشناسد و پس از آن شما را طرد کند و این ترس از صمیمیت است. 

شما تا ابد نمی توانید به این کار ادامه دهید. با دوست صمیمی یا یک نفر از اعضای خانواده ی تان شروع کنید و پارتنرتان را با او آشنا کنید.

در ادامه بخوانید: