نقد و بررسی انیمه Re:Zero! داستانی غیر کلیشه ای در ژانری پر از کلیشه!

با سلام و درود خدمت دنبال کنندگان همیشگی مجله اینترنتی وارونه. مخصوصا دنبال کنندگان بخش پرهوادار انیمه.  امروز با نقد و بررسی فصل اول انیمه Re:Zero Starting Life in Another World از سری مقالات بررسی انیمه همراه شما هستیم! این انیمه اقتباسی از رمانی به همین نام به نویسندگی Tappei Nagatsuki می باشد! که جزو بهترین‌ها در دنیای رمان‌هاست!

اما قبل از همه باید دو نکته را بگویم! اولین نکته اینکه این بررسی بر روی نسخه ادیت شده این انیمه انجام شده است. در این نسخه هر دو قسمت انیمه به یک قسمت تبدیل شده و همچنین صحنه های بیشتری به آن افزوده شده است. دومین نکته هم این است که پخش فصل دوم این انیمه به زودی آغاز خواهد شد. و مجله وارونه قصد به بررسی قسمتی آن نیز دارد پس همراه مجله وارونه بمانید.


نکاتی که قبل از خواندن نقد و بررسی انیمه Re:Zero باید رعایت کنید!

۱_ در صورت علاقه، شما می‌توانید، به کانال نماشای، کانال یوتوب و کانال اینستاگرام ما مراجعه و آن ها را دنبال کنید. یا برای اطلاع رسانی بهتر، نوتیفیکیشن سایت رو فعال کنید.

۲_ در هنگام نظر دادن در هر مطلبی، در مجله وارونه، خواهشمندم که از تبلیغ و نام بردن سایر سایت‌های فارسی و مخصوصاً عمل ناپسند اسپویل و بحث‌های بی‌خود خودداری کنید. تا مجبور نباشیم تا با شما و خودمان برخورد کنیم.

۳_ در هنگام مطالعه، چشم های خود را از صفحه برندارید. مگر هر ۲۰ دقیقه و به مدت ۲۰ ثانیه تا در این گرانی ها به عینک احتیاج نداشته باشید.


اطلاعات کلی انیمه Re:Zero

Re:Zero − Starting Life in Another World

فصل دوم انیمه Re:ZERO

نام ژاپنی: Ri:Zero kara Hajimeru Isekai Seikatsu

نام فارسی: ری: زیرو- شروع زندگی در دنیایی دیگر

کارگردان: Masaharu Watanabe

نویسنده: Masahiro Yokotani

استودیو: White Fox

موسیقی: Kenichiro Suehiro

منبع اقتباس: رمان

نویسنده رمان: Tappei Nagatsuki

ژانرها: درام – فانتزی – روانشناختی – سنین


انیمه Re:Zero − Starting Life in Another World از همان ابتدا به خوبی نشان می دهد. که اگر تمامی بخش های یک انیمه به درستی در کنار یکدیگر قرار بگیرند چه اتفاقی خواهد افتاد. به عبارتی نظم کلی شکل می‌گیرد که مخاطب همیشه به دنبال آن بوده است. این یکی از دلایلی است که می‌توان گفت، بدون شک انیمه ری زیرو یکی از بهترین انیمه های سبک خود و حتی کل صنعت انیمه می باشد. حتی از داستان انیمه گرفته تا موسیقی و طراحی آن، همه در بالاترین سطح خود قرار دارند.

داستان انیمه Re:Zero⁄ شروع دوباره زندگی

داستان انیمه Re:Zero بسیار ساده و کلیشه ای شروع می شود. همانند تمامی انیمه های ژانر ایساکی شخصیت اصلی یعنی سوبارو ناتسوکی که بعدا حسابی در موردش صحبت خواهیم کرد وارد یک دنیایی فانتزی می شود. یکی از اولین سوالاتی که به ذهن مخاطب می رسد این است که چه کسی و چرا او را به این دنیا کشانده است. اما انیمه هرگز جواب این سوالات را در فصل اول نمی دهد.

او بعد از سری اتفاقاتی با دختری نیمه الف به نام امیلیا آشنا می شود. امیلیا صاحب نشانی است که توسط دزدی ربوده شده است. سوبارو که در همان ملاقات اول خویش عاشق امیلیا شده است همراه او می شود تا این نشان را پیدا کند. بعد از جستجوهای فراوان وی بالاخره نشان را پیدا می کند. اما هم خودش و هم امیلیا به قتل می رسند. مسِله اینجاست که او نمی‌میرد، بلکه به گذشته بازگشته است. همچون حالتی که در بازی‌ها شاهد آن هستیم. بعد از چند بار تکرار این اتفاق او متوجه می شود که قدرت بازگشت از مرگ را دارد. این قدرت به او اجازه می دهد که هر وقت می میرد به زمان خاصی از گذشته بازگردد. این نکته باعث می شود که انیمه ری زیرو از یکنواختی و کلیشه ای شدن نجات پیدا کند.


همچنین بعد از خواندن نقد و بررسی انیمه Re:Zero در مجله وارونه بخوانید:

تئوری‌های‌ پشت داستان فیلم‌ها که بهتر است آن‌ها را بدانید! قسمت دوم

موسیقی متن Sword Art Online Alicization را گوش کنید! حماسه‌ای برای شمشیرها

بهترین انیمه های طولانی که حتما باید ببینید! لیستی که می توان تا آخر عمر با آن زندگی کرد! 

بهترین والپیپرهای انیمه Your Name. که باید آن‌ها را دانلود کنید! بخش اول 

داستان فصل اول به همین نحو می گذرد که سوبارو برای محافظت از کسانی که دوستشان دارد. چندین بار جان خود را از دست می دهد و سر انجام راه حلی برای دور زدن مرگ خویش و دوستانش پیدا می کند. اما او نمی تواند در مورد قدرت خود به بقیه بگوید. زیرا در همان لحظه خودش تجربه‌ای نزدیک به مرگ را احساس می‌کند. طوری که زبانش بند می‌‎آید.

این موارد باعث می شود که این کارکتر رنج های زیادی را بکشد. در نهیات نیز با رشد شخصیتی سوبارو و رابطه وی با دیگر کارکتر ها این مرگ ها برای او دردآورتر می شود. تا حدی که در بسیاری از نقاط انیمه سوبارو روی لبه نازکی که به دیوانگی ختم می شود حرکت می کند. او بارها از این مرگ ها خسته می شود اما عشق وی به اطرافیانش هر دفعه باعث می شود تا یکبار دیگر دل را به دریا بزند.


دوری از کلیشه ها تا حد امکان!

این مورد را نیز باید قبول کنیم که ژانر ایساکی با وجود زیبایی های که دارد بسیار کلیشه ای شده است و کمترین انیمه ای وجود دارد که از این کلیشه ها جان سالم به در ببرد. به طوری که بسیاری دیگر امیدی به ایسکای ندارند! در واقع انیمه ریزیرو با گسترش داستان خود سعی دارد تا از این کلیشه ها دوری کند و تا حد زیادی نیز در این راه موفق می شود. و اگر از من بپرسید، کاملا موفق شده است!

سازندگان انیمه Re Zero با کارکتر سوبارو بارها کلیشه های ژانر ایساکی را مسخره می کنند. به نحوی که سوبارو با خواندن و دیدن این داستان های فانتزی در دنیای انسان ها انتظاراتی دارد که انیمه هر بار آن ها را رد می کند. این مورد باعث شده که انیمه بگوید من با کلیشه ها متفاوت هستم. اما از حق نگذریم این قضیه باعث شده تا لحظات کمدی زیبا و جالبی درون داستان شکل بگیرد.

یکی دیگر از راه حل های سازندگان انیمه برای دوری از کلیشه ها مرموز و قابل پیش بینی نبودن داستان انیمه می باشد. به طوری که اگر از شروع کلیشه‌ای فاکتور بگیریم! بعد از آن، حدس زدن اتفاق بعدی در انیمه، حتی می‌تواند غیرممکن باشد! داستان سوالات زیادی را در ذهن مخاطب به جا می گذارد که با خساست زیادی به آن ها جواب می دهد. البته بعد از پایان فصل اول ری زیرو نیز هنوز سوالات بیشماری در ذهن مخاطبان جای دارد.


نقد و بررسی انیمه Re:Zero

معماها و سوالات زیادی که داستان را جذاب می کند!

یکی از این سوالات، شخصیت منفی این سری که ساتلا نام دارد و با نام ساحره حسود شناخته می شود، است. او در تمام فصل اول حضور واضحی پیدا نمی کند. سوالات زیادی درباره رابطه بین سوبارو و ساحره حسود نیز وجود دارد. چون در خیلی از نقاط داستان به این اشاره شده است که ساحره علاقه و توجه خاصی به سوبارو دارد. باید منتظر ماند و دید که داستان این انیمه به چه سمتی خواهد رفت و نقش این همه علامت سوال در آن چه خواهد بود.

درام و رومنس انیمه نیز بسیار پخته می باشد. وجود اتفاقات احساسی زیاد باعث شده که این انیمه بارها به یک داستان درام تبدیل شود. خود کارکتر سوبارو یکی از جنبه های درام داستان است. او بعد از مرگ خود و یا هر یک دیگر از کاراکترهای انیمه با حجم زیادی از احساساتی مانند غم، ترس و خشم دست و پنجه نرم می کند و حتی توان بیان احساسات خود را به دیگران ندارد. این موارد باعث شده که انیمه Re:Zero − Starting Life in Another World در بسیاری از نقاط داستان خود پیش از اندازه غمگین به نظر بیاید.


شخصیت پردازی در بالاترین سطح خود قرار دارد!

انیمه Re:Zero در بسیاری از زمینه ها حرفی برای گفتن دارد. اما در شخصیت پردازی کارکتر های خود از همه لحاظ سنگ تمام می گذارد. شخصیت پردازی هر دو کارکتر اصلی انیمه در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. مثلا سوبارو یکی از انسانی ترین شخصیت های کل صنعت انیمه را دارد. او به موقع می ترسد، به موقع مغرور می شود، به موقع شجاعت به خرج می دهد و …..!

تمامی تصمیمات سوبارو چه درست و چه اشتباه قابل لمس هستند، زیرا نشات گرفته از احساسات انسانی هستند. او نه مانند قهرمان های شکست ناپذیری است که از مرگ نمی ترسند و نه فردی دست و پا چلفتی و ترسو است. بلکه مانند خیلی دیگر از انسان ها در دنیای واقعی رفتار می کند. در کل شما نمی توانید شخصیت وی را با چند جمله بیان کنید. چون رفتار و تصمیمات او با توجه به احساسات و وضعیتی که در آن قرار دارد همیشه در حال تغییر می باشند. البته چیزی که درباره شخصیت سوبارو کاملا واضح است عشق بی پایان وی به زندگی خود و اطرافیانش می باشد.

او که احضار خود در این دنیای فانتزی را یک محبت و نعمت می داند. دنبال یک فرصت دوباره برای شروع از صفر است. زیرا در دنیای واقعی او یک فرد شکست خورده بوده که به هیچ وجه از خودش راضی نبوده است. حال او این فرصت را پیدا کرده تا در این دنیای عظیم از صفر شروع کند و این تم اصلی داستان را شکل می دهد.

راستی یادتون نره پیج اینستاگرام انیمه، یوتوب و نماشای ما رو فالوو کنید.

نقد و بررسی انیمه Re:Zero


دومین کارکتر اصلی این انیمه امیلیا است. او یکی از کاندید هایی است که برای رسیدن به تخت پادشاهی باید با یکدیگر رقابت کنند. یکی از نکات جالب درباره شخصیت او شباهت زیاد وی با ساحره حسود می باشد. اما شباهت امیلیا با ساحره برای او گران تمام شده. زیرا مردم با او به خوبی رفتار نمی کنند و حتی او را نیمه شیطان صدا می زنند. او از این رفتار زننده مردم خسته شده و دوست دارد که مردم با وی به صورت عادی رفتار کنند.

سوبارو که هیچ چیزی از این دنیا و اتفاقات آن نمی داند. هیچ گونه ترسی از امیلیا ندارد و حتی عاشق او شده است. در خود داستان می بینیم که امیلیا برای اینکه سوبارو را به زحمت نیندازد خود را با نام ساحره حسود معرفی میکند. اما سوبارو که هیچی نمی داند از چیزی نمی ترسد و او را همراهی می کند. همچنین وی نماد کسانی است که فقط به خاطر ظاهرشان مورد قضاوت و یا تبعیض قرار می گیرند. در دنیای واقعی چنین افرادی کم نیستند که فقط به خاطر ظاهرشان مورد تبعیض قرار گرفته اند. در کل کارکتر امیلیا بار احساسی و درام زیادی را به داستان تزریق می کند.

سایر نکات جالب انیمه Re:Zero

نکته جالب بعدی درباره انیمه شخصیت منفی فصل اول آن یعنی پتلگیوس می باشد. پتلگیوس با نام تنبلی شناخته می شود و نماد گناه تنبلی است. او با رفتار جوکر مانندش یکی از رهبران فرقه ساحره است. که معلوم می شود که این فرقه قصد دارد تا بدن امیلیا را برای احیا ساحره استفاده کنند. مرموز بودن کارکتر پلتگیوس و البته غیر قابل پیش بینی بودن او این کارکتر را جذاب کرده است. یکی دیگر از سوالاتی که در حین انیمه به وجود می آید زمانی است که پلتگیوس چندین بار سوبارو را با نام غرور صدا می کند. ظاهرا در دنیای Re:Zero کسانی هستند که نماد هفت گناه کبیره در مسیحیت به شمار می آیند. این افراد نیز علامت سوال دیگری هستند. اما چیزی که واضح است نقش زیاد این افراد در ادامه داستان ری زیرو است.


شخصیت های فرعی زیادی نیز وجود دارند که به جذابیت هر چه بیشتر داستان می افزایند. کارکترهای رام Ram و رم Rem نقش زیادی در داستان دارند. رابطه رم با سوبارو نیز یکی دیگر از نکات جالب فصل اول می باشد. در واقع کسی که باعث می شود تا سوبارو بعد از سختی های بسیار دوباره دست به تلاش بزند کارکتر رم است. کارکتر های زیاد دیگری مانند شکارچی روده، راینهارد، یولیوس و روزالی که بسیار مرموز به نظر می آید نیز شخصیت های جالبی دارند. که امید می رود در فصل های بعدی کامل تر به آن ها پرداخته شود.

نقد و بررسی انیمه Re:Zero

طراحی با جزییات که جذابیت بصری زیادی به انیمه بخشیده است!

پایان بندی داستان نیز با بهترین شکل ممکن فضا را برای فصل های آینده مهیا می کند. البته که پرونده فصل اول آن نیز به بهترین شکل ممکن بسته می شود. در صحنه اضافی که در نسخه ادیت شده بعد از اندینگ انیمه پخش می شود ما شاهد مکالمه سوبارو با امیلیا هستیم که ناگهان سوبارو متوجه می شود که رم از خاطره تمامی کسانی که او را می شناسند، پاک شده است. این موضوع همراه با وجود ساحره و فرقه او و حتی گناهان کبیره باعث می شود. تا ماجرا های سوبارو در فصل های بعدی جذاب تر به نظر بیاید.

همچنین در راستای بررسی انیمه Re Zero بخوانید: بهترین انیمه های روانشناختی که حتما باید آنها را تماشا کنید! بخش اول


طراحی در این انیمه نیز در سطح خیلی بالایی قرار دارد. توجه به حالات چهره نقش زیادی در بیان احساسات کارکتر ها دارد. این موضوع تا حدی دقیق کار شده است که شما حتی با دیدن چهره کارکتر ها توان درک احساسات آن ها را دارید. شما کاملا شاهد احساس درد و ترس در صورت سوبارو می شوید و این موضوع به شما این کمک را می کند تا با او بیشتر ارتباط برقرار کنید! طراحی کلی شخصیت ها نیز بسیار متفاوت و زیبا انجام شده است.

طراحی پس زمینه و لوکیشن های داستان نیز یکی از مواردی است که به زیبایی بصری انیمه می افزاید. رنگ بندی و نور پردازی در این انیمه نیز به بهترین شل انجام شده است. شما هرگز متوجه یکنواختی در طراحی این انیمه نخواهید شد و ما به شما قول می دهیم که استودیو White Fox با طراحی انیمه Re:Zero یک شاهکار بصری را خلق کرده است.

موسیقی نیز در انیمه Re:Zero نقش به سزایی در انتقال احساسات دارد!

نقد و بررسی انیمه Re:Zero

موسیقی این اثر نیز سهم زیادی در انتقال احساسات به مخاطب دارد. این موسیقی در زمان هایی که سوبارو با مرگ دست و پنجه نرم می کند اوج درماندگی وی را به مخاطب می رساند. در صحنه های حماسی نیز بهترین عمل کرد را دارد. ولی بهترین لحظات خود را در صحنه های احساسی رقم می زند.

ترک های اوپنینگ و اندینگ این انیمه نیز به بهترین شکل حال و هوای Re:Zero را بیان می کنند. موسیقی این اثر کاری از Kenichiro Suehiro می باشد. از دیگر آثار وی می توان به Fire Force, Goblin Slayer, Golden Kamuy و Darwin’s Game اشاره کرد. همچنین شما می توانید موسیقی متن فصل اول انیمه Re:Zero را در مجله وارونه گوش بدهید.


پس از نقد و بررسی کلی انیمه Ri:Zero kara Hajimeru Isekai Seikatsu مطالب زیر می‌چسبد.

دکتر مجازی پوست در دوران کرونا

انیمه Earwig and the Witch اثر جدید استودیو Ghibli خواهد بود! اولین اثر تمام سه‌بعدی Ghibli 

دلایل تماشا کردن انیمه Violet Evergarden هنرمندانه به معنای واقعی

دومین تریلر انیمه Great Pretender منتشر شد! شروع پخش از هجدهم تیر ماه 


در کل می توان از نقد و بررسی انیمه Re:Zero این نتیجه را گرفت که این انیمه به بهترین شکل ممکن یک داستان ایساکی که از کلیشه ها دور شده است را تعریف می کند. البته که انیمه Re:Zero واقعا پای خود را فراتر از هر گونه انیمه ایساکی می گذارد و از همه آن ها بلند تر می ایستد. این موارد را با داستانی مرموز و روانشناختی مخلوط کنید و ببینید که شاهد عجب شاهکاری هستید. پس هرگز در دیدن انیمه re zero kara hajimeru isekai seikatsu شک نکنید.

نظر شما درباره انیمه زیبای Re:Zero − Starting Life in Another World چیست؟ نظرات خود را با مجله ایننترنتی وارونه به اشتراک بگذارید! همچنین برای خواندن مقالات بیشتر شبیه نقد و بررسی انیمه Re:Zero مجموعه مقالات بررسی انیمه را دنبال کنید!