جاده قدیم،فیلمی با شاخصه های روانشناسانه که به یکی از بزرگ ترین ناهنجاری های رفتاری و اجتماعی می پردازه.با ما در نقد و بررسی فیلم جاده قدیم همراه باشید.


جاده قدیم فیلمی به تهیه کنندگی و کارگردانی منیژه حکمت، کارگردانی که کارنامه ی کاریش نشون میده هنرمندیه که دغدغه مند کار میکنه.
منیژه حکمت با فیلم های زندان زنان، سه زن و لالایی کارنامه ی درخشانی رو از خودش به جا گذاشته که حالا بعد از ده سال با فیلم جاده قدیم این کارنامه رو به بلوغ رسونده.
منیژه حکمت با فیلم جاده قدیم تنها بانوی حاضر در بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره ی فیلم فجر بوده.

محوریت فیلم جاده قدیم شبیه فیلم های گذشته ی این کارگردان با مشکلات زنان دست و پنجه نرم می کنه.


همچنین بخوانید »


فیلم راجع به زنی قدرتمنده که ریاست یک بانک رو بر عهده داره. علاوه بر این که بیرون از خونه یک انسان موفقه، تو خونه هم زندگی موفقی رو داره و حکم ادمی رو داره که میشه بهش تکیه کرد.
به عنوان یک زن مدیر هم خونه و هم کارش رو به درستی مدیریت می کنه و این رو میتونیم تو جزئی ترین حالات رفتاریش ببینیم.
مثلا تهیه کردن لیست کارهای روزمره برای خودش و همه ی اعضای خونواده و این یک نکته ی مثبت و بزرگ برای نویسندگی این فیلمه که به نحو احسنت شخصیت پردازی شده.
البته میشه نقدی رو هم بر شخصیت پردازی در این فیلم انجام بدیم و اون اینه که شروع فیلم اونقدری با شلوغی و هرج و مرجه که نسبت ادم ها و شناخت کاراکتر هایی که قراره باهاشون تا اخر فیلم همراه باشید سخت میشه.

این قسمت نقد و بررسی فیلم جاده قدیم حاوی اسپویله

در نهایت بعد نشون دادن این زن به عنوان یک زن محکم و مدیر، وارد جریان اصلی فیلم میشیم.
جایی که این زن در شب سال تحویل مورد زور گیری و تجاوز قرار میگیره حالا اون زن قوی تبدیل میشه به ادمی که حتی نمیتونه این موضوع رو قبول کنه و سعی می کنه انکارش کنه.

وارد یه جنگ درونی با خودش میشه جنگی که نمیخواد واقعیت رو برنده ی این جنگ ببینه.و در این بین میبینه تمام ادم های نزدیک و دور زندگیش از این واقعیت با خبرن و این بیشتر عذابش میده.
هنوز خودش این موضوع رو با خودش حل نکرده و حالا باید برای افسر پرونده، برای شوهرش، برای دوستانش و بچه هاش راجع به این موضوع حرف بزنه و این یک درد بزرگ تره.

لحظه هایی که از وجود هر مردی حتی شوهرش بیزار میشه ولی کسی نمیتونه درکش کنه و بهش انگ دیوونگی زده میشه.
جایی که اختلال وسواس میگیره و این ریشه در کثیفی داره که از دید خودش زندگیش رو فرا می گیره و این وسواس اطرافیانش رو نگران می کنه.
این فیلم بیانگر این موضوع بود که بزرگ ترین کاری که در این شرایط میشه انجام داد یار و همراه بودنه ،زمان دادنه، اجازه دادنه،  تا کسی که شاید بزرگ ترین حادثه ی زندگیش رو می گذرونه اروم و قرار بگیره .
فیلم جاده ی قدیم فیلم موفقیه که به خوبی یکی از بزرگ ترین مشکلات جامعه رو به تصویر کشیده.
پیشنهاد می کنم از دستش ندید.