7.0
امتیاز

توی نقد بررسی قسمت پنجم فصل سوم Westworld از تاثیرات مرحله اول نقشه دلورس میگیم و به اهداف سراک هم نگاهی میندازیم تا ببینیم پشت اون چهره خشک چه چیزی وجود داره. این قسمت سوال مهمی رو هم مطرح میکنه. اما قبل از اینکه بریم سراغشون باید خدمتتون بگم که بررسی قسمت به قسمت فصل سوم سریال وست ورلد رو میتونید از اینجا و تئوری های هر قسمت رو هم از اینجا دنبال کنید.

آیا حاضرید توی یک قفس باشید؟ احتمالا جواب همه به این سوال منفیه، پس یکم سوال رو سخت تر میکنیم. شما توی این قفس زندانی هستید، ولی اصلا از وجود همچین چیزی با خبر نیستید و دارید راحت زندگیتون رو میکنید. این قفس حتی ممکنه بشریت رو از انقراض نجات بده. حالا حاضرید قبول کنید که زندگیتون توی آرامش و امنیت و تحت کنترل باشه؟

دنیای واقعی توی وست ورلد همچین جاییه. رحبعام داره کل دنیا رو کنترل میکنه، همه انتخاب ها رو از قبل میدونه، هر کس حتی اگه به صورت ناخوداگاه هم باعث اشوب بشه، یک جوری از سیستم حذف میشه.

نقد و بررسی قسمت پنجم فصل سوم Westworld


بهترین فیلم های علمی تخیلی قرن بیست و یک که باید ببینید ؛ تا سقف آسمان، تا ته رویا!


حالا اگه هدفتون ضربه زدن به بشریت و انسان ها باشه، چه کاری بهتر از اینکه برید سراغ دادن حق انتخاب به مردم! مرحله اول نقشه دلورس هم همینه. دلورس، به دستور دلورس(!) با افشای حقیقت کنترل دنیا به دست رحبعام و نبود هیچ حق انتخاب و آزادی برای انسان ها، آشوب رو وارد قلمرو رحبعام و سراک میکنه.

به واکنش انسان ها بعد از فهمیدن این موضوع دقت کنید، همه ناگهان دچار فروپاشی روانی میشن. هرچیزی که اون آدم ها رو درون حصارشون نگه داشته بود، دیگه وجود نداره. به قول شعار این فصل سریال «آزادی اراده، بدون بها نیست» بهای بدست آوردن آزادی توسط انسان ها، برگشتشون به همون دنیای قبل از رحبعام، یعنی جنگ، آشوب، هرج و مرج و بی نظمیه.

واکنش انسان ها رو با واکنش اندرویدها بعد از رسیدنشون به آگاهی از ماهیت اصلیشون به عنوان وسیله تفریح انسان ها مقایسه کنید. اندروید ها برای رسیدن به خوداگاهی یک مسیر طولانی رو در راه رسیدن به مرکز هزارتو طی میکنن، ذره ذره برای فهمیدن حقیقت آماده میشن و میدونن چیز خوبی قرار نیست در انتظارشون باشه. موقعی که حقیقت رو میفهمن سعی در مقابله عجولانه در برابرش ندارن، بلکه اول از همه اون رو قبول میکنن.

اما آدمی که داره توی مترو راه رسیدن به خونش رو طی میکنه و ناگهان با حقیقت پشت آرزوهاش مواجه میشه، اصلا نمیتونه دوباره حق انتخابی داشته باشه و تنها گزینه موجود براش آشوبه! همین باعث میشه ضربه اول دلورس به رحبعام، سراک و بشریت از اون ضربه هایی باشه که جاش تا مدت ها باقی میمونه.


بهترین سریال های شبیه Westworld ؛ تکنولوژی، غرب وحشی، پیچیدگی مغز آب کن!


همونطور که دیدیم، الان با افشای حقیقت رحبعام، آشوب کل دنیا رو گرفته. الان سوالی که پیش میاد اینه که کدوم کار درست تره. با گرفتن آزادی از مردم، امنیتشون حفظ میشه و میتونن زندگیشون رو ادامه بدن؛ از طرفی هم برگردوندن آزادی بهشون اگرچه از لحاظ اخلاقی کار درستیه ولی خطر انقراض بشر رو به همراه داره. طبق این دو گزینه، انتخاب کدوم یکی کار درسته، این یکی از همون دوراهی های دوست داشتنی وست ورلدیه!

نقد و بررسی قسمت پنجم فصل سوم Westworld

قبل از اینکه بریم سراغ پیش زمینه سراک، یک شکایتی از این قسمت دارم که اگه نگم توی دلم میمونه. البته شاید این فقط مشکل من با این قسمت باشه، پس بستگی به دید خودتون داره. جریان از این قراره که توی این قسمت یک تعقیب و گریز بین دوستان دلورسی و سراکی داریم. این تعقیب و گریز پتانسیل تبدیل شدن به یک اکشن درست و حسابی و نفسگیر رو داره. ولی مشکلمون کیلبه!

کیلب یک سرباز آموزش دیدست و قابلیت های زیادی داره، اما قبل از شروع تعقیب و گریز، ماده توهم زایی به اسم ژانر بهش تزریق میشه که باعث میشه اون دائما بین ژانر های مختلف فیلم ها، از کلاسیک تا موزیکال و رمانتیک در رفت و آمد باشه. مشکل من هم اینه که این تغییر ژانرهای پی در پی باعث میشد دقیقا زمانی که وسط اکشن هستیم و باید غرق هیجان بشیم، از دور اکشن خارج بشم. یک لحظه دارم درست و حسابی از دید دلورس دعوا رو میبینم، یه لحظه بعد کیلب به کل من رو از اونجا میکشه بیرون. این ترفندی که روی کیلب اجرا شده قرار بود خلاقیتی برای اکشن سریال و البته دنیاسازی آینده نگرانمون باشه، ولی اون نتیجه دلخواه رو حداقل برای من نداشت.


بهترین سریال های تینیجری که باید ببینید ؛ سریال های دست کم گرفته شده!


بالاخره توی این قسمت چیزای بیشتری از گذشته سراک هم فهمیدیم. اول های فصل اگه میرفتی و یقه ده تا از طرفداران رو میگرفتی، یازده تاشون میگفتن که سراک در اصل همون رحبعامه! ولی قسمت به قسمت احتمالش کمتر شد و الان دیگه این قسمت آب پاکی رو ریخت روی دست همه. البته هنوز هم ممکنه سریال بخواد غافلگیرمون کنه.

نقد و بررسی قسمت پنجم فصل سوم Westworld

سراک گذشته ای گره خورده با جنگ و نابودی داشته و به خوبی میدونه جنگ چه ویرانی هایی به همراه میاره. به همین خاطر میشه درکش کرد که هر کاری برای جلوگیری از جنگ و محافظت از بشر در برابر خودش کنه. برادرش هم که زندگیش رو پای رحبعام گذاشته پس دیگه هیچ رقمه نمیتونه از کارش کنار بکشه.

درباره سراک از این به بعد با آنتاگونیستی طرفیم که انگیزه هاش برامون مشخصه، میتونیم درکش کنیم، حتی بهش سر بعضی کارا حق بدیم. و اینم فراموش نکنیم که بازیگر کاردرستی هم داره که خوب میتونه هم تهدیدبرانگیز باشه و هم بعضی مواقع ما رو به شک بندازه که طرف درست کدومه. اگرچه بدون دقت به سراک باز هم باید شک کرد که طرف درست کدومه.


بهترین سریال های انیمیشنی مناسب کودکان که میتوانید همراه خانواده ببینید!


دادن نظم به دنیا میتونه کاملا هدف خوبی بنظر بیاد، ولی چرا ممکنه اکثر ما از نظم فراری باشیم؟ به این دلیل نیست که توی بی نظمی یک حس آزادی خاصی وجود داره؟ (البته تنبلا خودشونو قاطی ما نکنن!) بی نظمی فقط این نیست که اتاقتون نامرتب باشه، اینه که بتونید خودتون رو از برنامه از پیش تعیین شده خارج کنید؛ بی نظمی اینه که خودتون رو از این حس رها کنید که کسی براتون تصمیم میگیره. و سراک دقیقا دنیایی رو میخواد که همه مطیع برنامه ها باشن.

در پایان نقد و بررسی قسمت پنجم فصل سوم Westworld میتونیم بگیم که این قسمت کار خودش رو خوب انجام داد، بجز توی اکشن که واقعا باید حسرت خورد که میتونست چه چیز خوبی از آب دربیاد. توی این قسمت دلورس کل مردم جهان رو به چالش کشید و سراک هم دیگه مجبوره که خیلی جدی تر وارد میدان بشه. هفته آینده میتونیم منتظر یک تقابل درست و حسابی بین دو عقیده مختلف داشته باشم.

در ادامه بخوانید » نقد و بررسی قسمت ششم فصل سوم سریال Westworld ؛ تولد دوباره رو جشن بگیریم؟


اینجا نقد و بررسی قسمت پنجم فصل سوم Westworld تمام میشه. شما هم اگه قسمت پنجم رو دیدید، نظرتون رو درباره این قسمت توی کامنت ها با ما در میون بزارید تا باهمدیگه دربارش صحبت کنیم.