مورد قضاوت قرار دادن یک محصول به علت مشکلات محصول دیگر عادلانه نیست. البته مشکلات iOS 13 هم با آپدیت اخیر تا حدودی رفع شده‌اند. خب نمی‌خواهم زیادی وراجی کنم چرا که احتمالا سر خیلی از شماها را در پست قبلی که بررسی iPadOS بود، درد آورده‌ام. پس بیایید یک‌سره برویم سراغ نکاتی در خصوص iPadOS …


پیش از مطالعه این مطلب بخوانید:


۱- خوب: Safari مانند مرورگر دسک‌تاپ کار می‌کند!

یکی از بخش‌های ناامید کننده استفاده از iPad قبلی این بود که شما صفحه نمایش بزرگی را در اختیار داشتید که اغلب فقط نسخه‌های منتشر شده وبسایت‌ها برای آیفون را نشان می‌داد. اگر می‌خواهید فقط توسعه دهندگان وب را سرزنش کنید و ادامه دهید، اما واقعیت ناامیدکننده وب این است که ویژگی‌های پیشرفته‌تر آن انتظار یک مرورگر دسک تاپ با یک موس را می‌کشند.

حالا iPadOS دستگاه شما را به عنوان یک مک وبه مرورگر معرفی می‌کند، پس این شما و این ویژگی‌های بیشتر مرورگرها!

۲- خوب: روش‌های جدید برای مدیریت پنجره‌ها

حتی استفاده از کلمه “windows” در iPad عجیب است و واقعاً مناسب نیست. آنچه من در موردش صحبت می‌کنم قرار دادن برنامه‌ها در صفحه تقسیم، با استفاده از Slide Over و غیره است. با iPadOS ، شما روش های بیشتری برای مرتب سازی و تنظیم مجدد پنجره‌های خود دارید. Er یا “فاصله” در تفسیر اپل.

۳- بد: دوره یادگیری مدیریت پنجره‌ها

یکی از نکاتی در خصوص iPadOS که چندان دلنشین نیست این است که چگونه می‌توانید بدانید که آیا یک لینک یا یادداشت یا هر چیز تصادفی در iPad می‌تواند به یک پنجره تبدیل شود؟ آزمون و خطا، اگرچه می‌توانید طولانی فشار دهید تا ببینید گزینه “Open in new window” وجود دارد یا خیر. iPad دارای استعاره‌های مکانی مختلف نسبت به آنچه در گذشته استفاده کرده‌ایم روی دسک‌تاپ است.

۴- خوب: Home Screen جدید

می‌توانید صفحه اصلی را تنظیم کنید تا شبکه‌ای از آیکون‌های متراکم‌تر وجود داشته باشد و می‌‌‌توانید view |ویجت‌ها را تنظیم کنید تا به صورت دائمی در آن پین شوند. نکته راهنما: کافی است وقتی منو بالا می‌رود، انگشت خود را فشار داده و آن را از بین گزینه‌ها بکشید.

۵- خوب: کیبورد متغیر

نکاتی در خصوص iPadOS

می‌‌توانید صفحه کلید را روی صفحه بچسبانید تا آن را به یک صفحه کلید کوچک به اندازه آیفون تبدیل کنید که می‌تواند در هر نقطه از صفحه نمایش قرار بگیرد. که من آن را خیلی دوست دارم. این بسیار عالی است زیرا می‌‌توانید آن را در سمت راست قرار دهید و از گزینه QuickPath جدید استفاده کنید تا با انگشت شست خود روی حروف بکشید و تایپ کنید. تایپ کردن با یک انگشت بر روی iPad باعث می‌شود آن را بسیار آسان‌‌تر نگه دارید.

۶- انتخاب متن پیشرفته

اپل واقعاً خیلی سخت تلاش کرد تا تعامل با متن را در iPadOS درست کند و فکر می‌کنم هدف این بود که آن را کمی سریع‌تر و شهودی‌تر کند. شما قرار است فقط بتوانید با انگشت خود را ضربه بزنید یا بکشید تا مکان نما آنچه را که می‌خواهید، پیست یا برجسته کند. حرکات مخصوصی نیز وجود دارد که از سه انگشت برای انجام کارهایی مانند کات و کپی استفاده می‌شود.

از نظر تئوری اعتماد به آیپد برای انجام این کار خوب است. در عمل، تشخیص خیلی غیرقابل پیش بینی و دشوار است. چه موقع کشیدن مکان نما را حرکت می‌دهد و چه موقع متن را جابه‌جا می‌کند؟؟

۷- خوب: برنامه FILES جدید و قدرتمندتر از گذشته

وقتی اپل پورت iPad Pro را به USB-C تغییر داد، همه شروع به فکر کردن درباره آن درگاه کردند که برای چه چیزهای دیگری غیر از شارژر مفید است. و خب با سیستم عامل iOS 12، از عهده انجام کارهای بسیار کمی برآمد. با iPadOS، با آن درگاه مجاز به انجام کارهای بیشتری هستیم، چرا که الان اپلیکیشن Files قدرتمند را داریم. این اپ درایوها و کارت‌های USB را می‌تواند مستقیماً بخواند.

۸- خوب: تم تیره

نکاتی در خصوص iPadOS

دیگر نیاز به توضیح ندارد، دارک مود اینجاست! در خیلی از برنامه و سیستم عامل‌ها. قطعا یکی از نکاتی که در خصوص iPadOS نباید فراموش می‌شد، همین قابلیت تم تیره بود. البته من هنوز هم فکر می‌کنم که حالت تاریک بیشتر یک روند UI است تا یک بهبود واقعی، اما این یک ضربه در برابر آن نیست. 

۹- PHOTOS APP

این واقعاً یک موفقیت است.. اگرچه گزینه‌‌های ویرایش عکس کاملاً جدید در برنامه نیستند، اما من آن‌ها را بسیار شهودی‌تر و آسان‌تر از گذشته می‌بینم. نکته جدید این است که امکان استفاده از همه موارد مشابه در ویدیو وجود دارد. احتمالاً عکس‌های زیادی گرفته‌اید که ارزش آن را دارد تا به هوش مصنوعی اپل اجازه دهید کمی با نظر شما آن‌ها را اصلاح کند.

امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.