شرکت مایکروسافت در اواخر سال 2020 کنسول Xbox Series X را روانه بازار خواهد کرد. کنسولی که مشخصات قابل توجهی داشته و باید آن را محصول برجسته کمپانی ردموندی بدانیم. تاکنون عناوین شخص ثالث محدودی برای این کنسول معرفی شدند و سازندگان هم وعده دادند با گرافیک پویا و خیره کننده در این کنسول بازی رو به رو خواهیم بود.

از جمله این عناوین باید به Assassin’s Creed Valhalla، Scorn، Medium و چندی دیگر اشاره کرد. به گفته مایکروسافت بازیکنان با قابلیت Xbox Series X Smart Delivery، می‌توانند بازی‌ها را روی Xbox Series X و Xbox One اجرا کنند.

البته مایکروسافت درصدد است تا ماه جولای سال جاری عناوین بزرگ ایکس باکس سری ایکس را معرفی کرده و به شایعات پایان دهد. این عناوین فرست پارتی یا شخص اول هستند و توسط استودیوهای مایکروسافت در دست توسعه قرار دارند.

به گفته ردموندی‌ها این کنسول از قدرت گرافیکی 12 ترافلاپسی برخوردار است و باید انتظار داشته باشیم که بیشتر بازی‌ها روی این کنسول نسل نهمی با وضوح گرافیک بالا و فوق العاده اجرا شوند. همچنین به لطف قابلیت ذخیره سازی SSD، لودینگ بازی‎ها با سرعت انجام خواهد گرفت و حافظه رم هم از نوع 16 گیگابایتی خواهد بود. تاکنون اطلاعات فراوانی پیرامون ایکس باکس سری ایکس منتشر شد و بیشتر آنها هم توسط مایکروسافت به تایید رسیدند.

متاسفانه با شیوع کرونا، رویداد E3 2020 لغو شده و شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت و برخی دیگر تصمیم گرفتند تا به صورت آنلاین رویداد خود را برگزار کنند. گذشته از آن این کنسول در بحث سخت افزار گرافیکی از ray-tracing هم پشتیبانی می‌کند و در این بین می‌توان وضوح گرافیکی واقع گرایانه بازی‌های ویدئویی را روی آن مشاهده کرد.

اخیرا پست وبلاگ مایکروسافت پیرامون کنسول ایکس باکس سری ایکس بیان داشت:

ایکس باکس سری ایکس سریع‌ترین و قدرتمندترین کنسول بازی ما است. برای نسل نهم طراحی شده تا بازیکنان بهترین تجربه گیمینگ را داشته باشند. این بدان معناست که گیمرها می‌توانند از کنسولی برخوردار شوند که هزاران بازی با وضوح گرافیکی بالا و گیم پلی جذاب دارد.

بیش از 15 استودیو متعلق به مایکروسافت، روی عناوین انحصاری ایکس باکس سری ایکس مشغول کار هستند تا بهترین‌ها را به بازیکنان این کنسول ارائه دهند. سرویس‌های Project xCloud و Xbox Game Pass همچنان با این کنسول همراه خواهند بود.

کاربران  Xbox Series X در این دستگاه گیمینگ مملو از بازی تجربه فوق العاده کسب خواهند کرد. به طور مستقیم باید این کنسول را رقیب جدی PS5 سونی دانست. از انحصاری‌های ایکس باکس سری ایکس باید به بازی Halo Infinite اشاره کرد که برای کنسول نسل نهمی مایکروسافت به طور انحصاری منتشر خواهد شد.

البته پلتفرم ویندوز نیز برای این بازی انحصاری در نظر گرفته شده است. هیچ اطلاعاتی درباره بازی، قیمت و تاریخ دقیق عرضه  Xbox Series X دردسترس قرار نگرفت و نمی‌دانیم این اطلاعات چیست.

Xbox Series X چیست؟

کنسول نسل بعدی مایکروسافت که برای گیمرهایی هاردکور در نظر گرفته شد. Xbox نسل جدید که قبلاً Xbox Project Scarlett نام داشت، Xbox Series X نام دارد و مایکروسافت آن را دستگاه بازی از آینده می‌داند. این کنسول دارای گرافیک نسل بعدی Navi شرکت ای ام دی و پردازنده Zen 2 همین کمپانی تا بهترین وضوح گرافیک و گیم پلی را برای بازیکنان به نمایش بگذارد.

مایکروسافت درباره این کنسول بیان داشته که چهاربرابر قوی‌تر از ایکس باکس وان و دو برابر قوی‌تر از ایکس باکس وان ایکس میان نسلی محسوب می‌شود. بنابراین اگر بخواهیم به یکی از بهترین کنسول‌های نسل نهمی اشاره کنیم، Xbox Series X از بهترین‌ها به حساب می‌آید.

درباره عملکرد این کنسول باید بیان داشت که قادر است با وضوح 8K و فریم ریت 120FPS بازی را به اجرا درآورد. البته بعید است همه بازی‌ها چنین عملکردی روی Xbox Series X داشته باشند و باید آن را مدلی بدانیم که متفاوت تلقی می‌شود.


همچنین بخوانید »

هر آنچه در رویداد Xbox Series X اتفاق افتاد

سفر در دنیای Assassins creed


مایکروسافت سعی داشته با کنسول نسل جدید Xbox Series X، دستگاهی را به گیمرها معرفی کند، که قدرت بالایی در پردازش بازی‌ها داشته و به آنها اجازه می‌دهد تا بهترین عملکرد سخت افزاری تاکنون مشاهده شده روی یک کنسول بازی را تماشا کنند.

به لطف معماری جدید Zen 2 و RDNA 2، چنین ویژگی‌های سخت افزاری از Xbox Series X دور نیست. ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که کنسول نسل نهمی مایکروسافت عملکردی فراتر از انتظار خواهد داشت و البته بهترین عملکرد را با عناوین انحصاری از خود نشان می‌دهد.

گرافیک این دستگاه قدرت 12 ترافلاپس دارد و از فناوری ردیابی اشعه جهت جلوه طبیعی دادن به گرافیک بازی‌ها پشتیبانی به عمل می‌آورد. مایکروسافت معتقد است نسل جدید معنای واقعی تجربه گیم پلی برای گیمرها مشخص می‌شود. به نوعی در این نسل به لطف حافظه اس اس دی، دنیای پویا، سریع و لذت بخش را در گیم پلی بازی‌ها می‌توان مشاهده کرد. این شرکت بیان داشته کنسول نسل جدید برای گیمرهایی ساخته شده که به دنبال یک دستگاه گیمینگ قدرتمند هستند و نمی‌خواهند نقصی در عملکرد مشاهده کنند. یک ویژگی به نام Quick Resume تدارک دیده شد که افراد از طریق آن می‌توانند چند بازی را همزمان معلق نگه دارند.

قابلیت DLI یا همان Dynamic Latency Input، موجب بهینه سازی تاخیر کنترلر می‌شود و در نتیجه بازخورد سریعی را از کنترلر ایکس باکس می‌توان مشاهده کرد. پشتیبانی از خروجی HDMI 2.1 هم تاخیر لوازم جانبی را به حداقل خواهد رساند و گیمرها تجربه فوق العاده‌ای خواهند داشت.

Smart Delivery نیز بسیار هیجان انگیز است و به این معنی بوده که بدون پرداخت هزینه برای نسخه Xbox Series X ، بهترین نسخه بازی را دریافت می‌کنید. در اصل، اگر یک بازی را برای Xbox One خریداری کنید، می‌توانید در Xbox Series X آن را تجربه کنید، از جمله این عناوین باید به بازی مورد انتظار  Halo Infinite اشاره کرد.

این خبر واقعا خوشیست که شرکت مایکروسافت تصمیم گرفته بازی محبوب Halo Infinite را برای ایکس باکس سری ایکس به عنوان یک بازی انحصاری و لانچ در نظر گیرد. طبق تریلر سال گذشته مایکروسافت، مستر چف در دنیای فضایی جدیدی قدم خواهد گذاشت و ماجراجویی متفاوتی نسبت به قبل را باید شاهد باشیم.

گفته شده این بازی همانند دیگر عناوین ایکس باکس سری ایکس دارای نورپردازی واقع گرایانه به لطف فناوری ردیابی اشعه است و با کمک سخت افزار قدرتمند این کنسول تجربه گیم پلی لذت بخش و باکیفیت را می‌توان مشاهده کرد.

چه زمانی ایکس باکس سری ایکس راهی بازار خواهد شد؟

متاسفانه مایکروسافت تاکنون تاریخ دقیقی مشخص نکرده و تنها به همان تعطیلات 2020 همچون سونی بسنده کرد. بنابراین نمی‌دانیم چه زمانی می‌توانیم با ایکس باکس سری ایکس فوق العاده ردموندی‌ها ملاقات داشته و به تجربه بازی با آن بپردازیم.

Project xCloud چیست؟

شرکت مایکروسافت پلتفرم استریم Project xCloud را از اوایل ماه مارس فعال کرد. به گفته فیل اسپنسر مدیر بخش ایکس باکس شرکت ردموندی بیان داشت که با کمک این پلتفرم ابری، افراد می‌توانند کنسول ایکس باکس خود را به یک سرور xCloud متصل کنند. بنابراین استریم بازی و محتوا ویدئویی روی کنسول با اتصال به فضای ابری انجام می‌گیرد.

مایکروسافت سال‌هاست که روی پروژه مبتنی برفضای ابری خود موسوم به Project xCloud فعالیت داشته و در نهایت سال 2020 آن را اجرا کرد. شایان ذکر است اگر بخواهیم به یکی از رقبا این برنامه مایکروسافت اشاره کنیم، گوگل استیدیاست.  ناگفته نماند این پلتفرم روی کنسول ایکس باکس سری ایکس هم قابل اجراست.

برای خرید ایکس باکس سری ایکس چقدر باید هزینه کرد؟

مایکروسافت تاکنون به قیمت نهایی ایکس باکس سری ایکس اشاره نکرد. کنسول بازی نسل نهمی که انتظار داریم با قیمتی بیش از کنسول نسل قبل راهی بازار شود. 

شرکت ردموندی در زمان معرفی ایکس باکس وان، قیمت اولیه آن را هم اعلام کرد. از آنجایی که قیمت زودتر از پلی استیشن 4 اعلام شد، بسیاری این حرکت مایکروسافت را اشتباه دانستند، زیرا موجب شکست در فروش ایکس باکس وان شد.

در ابتدا ایکس باکس وان به صورت باندل همراه با کینکت عرضه و حافظه 500 گیگابایتی را هم شامل می‌شد. مدتی بعد ردموندی‌ها جهت کاهش هزینه، کینکت را از باندل حذف کردند تا کنسول نسل هشتمی آنها با قیمت مناسبی عرضه شود.


همچنبن بخوانید » رکوردشکنی سونی در فروش کنسول پلی استیشن 4


باتوجه به شکست قبلی، مایکروسافت تصمیم داشته قیمت را پس از اعلام توسط سونی برای پلی استیشن 5، مشخص کند. شایعات اشاره می‌کنند، در نسل نهم محصول سونی قیمت بیشتری نسبت به کنسول مایکروسافت خواهد داشت. به شکلی که ایکس باکس سری ایکس 400 دلار و پلی استیشن 5 با قیمت 500 دلار راهی بازار خواهد شد.

متاسفانه اطلاعات دقیق درباره قیمت این کنسول نسل جدید شرکت ردموندی در دست نیست و نباید به شایعات پرداخت.

ابعاد ایکس باکس سری ایکس چقدر است؟

هرآنچه باید درباره کنسول Xbox Series X بدانید

خوشبختانه مایکروسافت برخلاف سونی، در اواخر سال 2019 کنسول ایکس باکس سری ایکس را معرفی کرد. در این بین برخی ممکن است این پرسش در ذهنشان خطور کند که سایز این کنسول چقدر است و نسبت به ایکس باکس وان چقدر بزرگ‌تر محسوب می‌شود.

در این بین مایکروسافت اعلام کرد سایز Xbox Series X چیزی حدود 151x151x303میلیمتر است. این یعنی نسبت به ایکس باکس وان ارتفاع بیشتر و عرض کمتری دارد. حتی برخی آن را به شوخی شبیه یخچال دانستند و حاشیه‌هایی هم برای این سبک طراحی جدید به وجود آمد.

قابلیت backwards compatibility در ایکس باکس سری ایکس

ما انتظار داریم مایکروسافت همچون نسل قبل برای ایکس باکس سری ایکس از قابلیت سازگاری با نسل قبل بهره گیرد. این ویژگی که برای نخستین بار در نسل هشتم معرفی شد، به افراد امکان می‌دهد تا بازی‌های نسل قبل را روی کنسول نسل جدید اجرا کنند.

قابلیتی که به عنوان backwards compatibility معرفی شده و استقبال چشمگیری از آن صورت گرفت. مایکروسافت درباره این قابلیت طی پست بلاگ خود اعلام کرد:

“تعهد ما به سازگاری یعنی بازی‌های موجود Xbox One، از جمله بازی‌های backwards compatibility در Xbox 360 و بازی‌های ایکس باکس اصلی، بهتر از گذشته ظاهر شده و قابل اجرا در کنسول نسل هشتمی هستند. بازی‌های مورد علاقه شما از جمله عناوین موجود در Xbox Game Pass، از فریم ثابت و گرافیک قابل توجه بهره می‌برند. رزولوشن بهبود یافته وفاداری گرافیکی ما نسبت به گیمرها بوده که نیازی به برنامه نویسی جدید ندارند. لوازم جانبی Xbox One هم با این عناوین سازگاری دارند.”

گذشته از آن قابلیت جدید Smart Delivery ایکس باکس سری ایکس اجازه خواهد داد تا بازیکنان با خرید عنوانی برای این کنسول، آن را در ایکس باکس وان هم اجرا کنند. این قابلیت شباهتی به  backwards compatibility دارد با این تفاوت که بازیکنان در این میان به خرید یک بازی جدید می‌پردازند و قرار نیست بازی قدیمی را تهیه کنند.


زمان بارگذاری صفحه ایکس باکس سری ایکس چقدر است؟

مایکروسافت پیشتر ویدئویی را مبنی بر سرعت زمان بارگذاری کنسول ایکس باکس سری ایکس منتشر کرد. در این ویدئو بازی State of Decay 2 روی دو کنسول Xbox One X  و Xbox Series X اجرا شد. در آن مشخص شد که سرعت زمان بارگذاری 11 ثانیه بوده که نسبت به ایکس باکس وان ایکس 40 ثانیه سریع‌تر است.

این یعنی در کنسول ایکس باکس وان شما باید شاهد زمان بارگذاری 1 دقیقه‌ای باشید که در ایکس باکس سری ایکس کمتر از 11 ثانیه است. با این حال، تریلر نسخه نمایشی بوده و گیم پلی بهینه سازی شده روی  Xbox Series X را نشان نمی‌دهد. بنابراین باید منتظر ماند تا شاهد عرضه این کنسول بازی باشیم.


همچنین بخوانید »  بازی Red Dead Redemption 2 در راه Xbox Game Pass ایکس باکس وان


کنترلر Xbox Series X به چه شکل است؟

شرکت مایکروسافت همزمان با رونمایی کنسول ایکس باکس سری ایکس، کنترلر آن را هم به نمایش گذاشت. کنترلری که در واقع همان کنترلر حرفه‌ای Elite است و از ارگونومی بالا بهره می‌برد. 

  • D-Pad جدید با حاشیه کمتر و زاویه بهتر برای حرکتی موثرتر در هنگام کاربری
  • بلوتوث جدید برای اتصال با دستگاه‌های دیگر از جمله اندروید-iOS و PC
  • پورت USB-C برای شارژ
  • دکمه اشتراک گذاری محتوا
  • الگوی لمسی روی محرک‌ها و ضربه گیرها
  • D-Pad با روکش مات
  • استفاده از باتری

پشتیبانی از کارت حافظه در Xbox Series X چگونه است؟

شرکت مایکروسافت هنگامی که به ارائه اطلاعات پیرامون کنسول Xbox Series X پرداخت، قابلیتی را برای ارتقا حافظه ذخیره سازی با نام Xbox Series X Storage Expansion Card را معرفی کرد. 

این قابلیت به افراد اجازه می‌دهد تا از طریق یک کارت حافظه مستقل به افزایش ذخیره سازی دستگاه پرداخت و البته حافظه SSD به صورت موثر عملکرد خاص خود را دارد و افرادی که نیاز به حافظه ذخیره سازی بیشتر دارند، می‌توانند با کمک قابلیت   Xbox Series X Storage Expansion Card افزایش فضایی را رقم زنند.

برای مثال می‌توان یک ترابایت حافظه اضافی را به این دستگاه منتقل کرد و مشخص نیست این قابلیت اضافی چه هزینه‌ای دارد.

آیا ایکس باکس سری ایکس شامل VR هم می شود؟

اگرچه سابقه درخشان مایکروسافت در بحث واقعیت مجازی یا VR را نباید انکار کرد. بخصوص اینکه پلتفرم واقعیت ترکیبی Windows Mixed Reality را به عنوان یک پروژه VR نسبتا موفق ارائه داد، اما به گفته وب سایت Gameindustry.biz، این شرکت ردموندی برنامه‌ای برای بحث VR روی کنسول ایکس باکس سری ایکس ندارد.

با این حال نباید امید را از دست داد. پیشتر مایکروسافت پتنتی را به ثبت رساند که هدست واقعیت مجازی با کنترلر و برخی اقلام جانبی دیگر، نشان می‌داد.  این احتمال وجود دارد مدتی پس از عرضه کنسول نسل نهمی ایکس باکس سری ایکس شاهد چنین دستگاهی باشیم.

اما دقیقا برنامه مایکروسافت مشخص نیست و نمی‌توان به سادگی پیش بینی خاصی داشت. در حال حاضر هدست‌های VR طرفداران بسیاری دارند و اگر مایکروسافت برای کنسول جدید خود در زمینه VR برنامه‌ای داشته باشد، موفقیت آمیز خواهد بود.

پورت های ایکس باکس سری ایکس

هرآنچه باید درباره کنسول Xbox Series X بدانید

هر کنسول بازی با دسته‌ای پورت جهت اتصال دستگاه‌های خارجی همراست. مایکروسافت در کنسول جدید خود پورت‌های چندانی برخی بخش جلو یا عقب در نظر نگرفت. باتوجه به اعلامیه AMD در نمایشگاه CES 2020، کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس دارای دو پورت HDMI، دو پورت USB-C و یک کانکتور S/PDIF است. 

البته مدتی بعد مشخص شد، گفته‌های AMD برگرفته از رندرهاست و یک منبع نزدیک به مایکروسافت بیان داشت که کنسول نسل بعدی مایکروسافت دارای دو پورت USB-A، یک پورت HDMI، یک پورت اپتیکال صدا و در نهایت یک پورت پاور است. 

تصاویر به وضوح یک پورت پاور، اترنت ، دو پورت USB ، پورت اپتیکال صدا و یک درگاه HDMI در قسمت عقب را نشان می‌دهند، به همراه یک درگاه مربعی عجیب و غریب که دقیقاً در نمونه اولیه همانطور که گزارشات اشاره داشتند و توسط Thurrott تأیید شده است، مشاهده شد.

در قسمت جلوی آن، یک دیسک درایو و یک پورت  USB  تعبیه شده و موارد دیگری را نمی‌توان مشاهده کرد.

حالت Windows Mode در ایکس باکس سری ایکس

یکی دیگر از شایعات پیرامون کنسول Xbox Series X وجود حالت ویندوز مود است. این حالت موجب خواهد شد تا ایکس باکس سری ایکس به یک رایانه ویندوزی تبدیل شده و افراد بتوانند مراجعه‌ای به فروشگاه اپیک و استیم داشته باشند.

این ایده اگرچه جالب است، اما مشخص نیست برنامه مایکروسافت چیست و آیا این شایعه به حقیقت تبدیل خواهد شد یا خیر.

منبع