هوش مصنوعی محدود زیر ذره بین …

هوش مصنوعی محدود چیست؟ تا به حال در مورد هوش مصنوعی محدود چیزی شنیده اید ؟؟؟ هوش مصنوعی محدود یکی از انواع هوش مصنوعی است ! اما اگر مایلید از هوش مصنوعی محدود بیشتر بدانید با من و وارونه همراه باشید !


هوش مصنوعی خود آگاه ؛ دانشمندان گوگل در حال آزمایش هستند!!!

ممکن شدن غیر ممکن ها ؛ تشخیص احساسات توسط هوش مصنوعی!!!! 


در سال 1956 گروهی از محققان به سرپرستی جان مک کارتی ، پروفسور ریاضیات در دانشگاه دارثموث ، پروژه ای بزرگ انجام دادند!

 در این پروژه که شش هفته طول کشید، کامپیوتر هایی ساخته شد که می توانست از زبان به عنوان داده استفاده کند، ایده هایی برای خودش شکل دهد و از این طریق به مشکلات حل نشده ی انسان ها پاسخ دهد!

 اینگونه بود که برای اولین بار هوش مصنوعی اختراع شد! در همان موقع گفته می شد که اگر 10 محقق ، 2 ماه تمام، روی این پروژه کار کنند می توانند هوش مصنوعی بسازند که مانند انسان ها فکر کنند و مشکلات را حل کنند!

 حالا نزدیک به شش دهه از آن روز می گذرد ، اما هنوز هم نتوانسته ایم هوش مصنوعی بسازیم که به اندازه یک بچه فکر کند و قدرت حل مشکل داشته باشد ! چه برسد به آدم بزرگ!

تفاوت بین هوش مصنوعی محدود و هوش مصنوعی جنرال چیست؟

بر اساس گفته های جان مک کارثی ، هوش مصنوعی قابلیت این را دارد که چیزهایی را یاد بگیرد و مشکلات را حل کند! بدون اینکه نیازی به آموزش همه ی جزییات باشد ! هوش مصنوعی می تواند دانش را از زمینه ای به زمینه ی دیگر منتقل کند!

اما پس از دهه ها کار و تلاش مداوم محققان متوجه شدند که ساخت و برنامه ریزی هوش مصنوعی این چنینی تقریبا غیر ممکن است! این مدل از هوش مصنوعی ، هوش مصنوعی جنرال نام گذاری شده است!

هوش مصنوعی جنرال همان هوشی است ک می تواند داده های یک زمینه به زمینه های دیگر بفرستد و بین دانسته ارتباط برقرار کند! درست مانند مغز انسان! 

هوش مصنوعی محدود

محققان برای رسیدن به این هدف سال های سال تلاش کردند! و در نهایت موفق شدند یک سری تکنولوژی برای این منظور تولید کنند! هوش مصنوعی محدود واژه ای کلی است که در اصطلاح به این تکنولوژی ها گفته می شود!

سیستم هایی که با تکنولوژی هوش مصنوعی محدود کار میکنند یک کار یا یک سری محدود از کار ها را خوب انجام می دهند! این مدل هوش مصنوعی در زمینه ی تخصصی خودش کار میکند !

در واقع هوش مصنوعی محدود کارهای تخصصی خودش را خیلی بهتر از انسان ها انجام می دهد! اما به محض اینکه در معرض کاری خارج از رشته ی تخصصی اش قرار می گیرد ، خراب کاری میکند!

 علاوه بر این هوش مصنوعی محدود نمی تواند دانسته هایش را از زمینه ای به زمینه دیگر منتقل کند! برای مثال هوش مصنوعی محدود گوکل می تواند بازی استار کرفت را در حد حرفه ای بازی کند اما همین هوش مصنوعی بازی های آسان تر از این را نمی تواند انجام دهد!

مثال هایی از هوش مصنوعی محدود …

هوش مصنوعی محدود

با همه ی اینها به درد خیلی از کار های ما میخورد! مثلا سوالات شما در گوگل با هوش مصنوعی محدود پاسخ داده می شود! هوش مصنوعی محدود است که در نت فلیکس و یوتیوپ برایتان فیلم های پیشنهادی میفرستد!

همین نوع هوش مصنوعی است که موزیک مورد علاقه ی شما را حدس می زند و در اسپاتیفای به شما پیشنهاد می دهد! دوست قدیمی آیفون دوستان ، سیری ، هم با همین هوش مصنوعی محدود به سوالات پاسخ می دهد!

در واقع بیشتر اوقات که در مورد هوش مصنوعی در کمپانی خاصی صحبت می شود منظور هوش مصنوعی محدود است!

مدل های مختلف  هوش مصنوعی محدود

ما کلا دو مدل هوش مصنوعی محدود داریم: هوش مصنوعی سمبلیک و ماشینی!

هوش مصنوعی محدود

هوش مصنوعی سمبلیک

هوش مصنوعی سمبلیک که با نام هوش مصنوعی سنتی شناخته می شود بیشترین مدل استفاده شده ی هوش مصنوعی در تاریخ این تکنولوژی است!

 هوش مصنوعی سمبلیک به برنامه نویسان نیاز دارد ! برنامه نویسان باید داده ها را با دقت تمام وارد سیستم کنند! هوش مصنوعی هم بر اساس همین داده ها رفتار میکند!

بر همین اساس از این نوع هوش مصنوعی در برنامه هایی که کار مشخص و ثابتی انجام می دهند می توان به راحتی استفاده کرد!

هرچند استفاده از این مدل هوش مصنوعی خیلی وقت است از مد افتاده اما هنوز خیلی از برنامه های ما با استفاده از هوش مصنوعی سمبلیک کار می کنند!

هوش مصنوعی ماشینی

هوش مصنوعی ماشینی یک مدل دیگر از هوش مصنوعی محدود است! این هوش مصنوعی با استفاده از مثال هایی که به سیستم داده می شودکار می کند!

برنامه نویس مدلی فرضی وارد سیستم میکند و بعد کلی مثال فراهم میکند و سیستم از این طریق یاد میگیرد! ماشین، الگوریتم مثال ها را پردازش میکند! و با استفاده از طبقه بندی همین داده ها مشکلاتی که در آینده به آن برخورد میکند را حل میکند!

برای مثال الگوریتم های هزاران بانک قانونی و هزاران مدل بانک کلاه بردار به هوش مصنوعی ماشینی داده می شود! بر این اساس هوش مصنوعی می تواند پیش بینی کند کدام بانک کلاهبرداری می کند کدام نه!

از هوش مصنوعی ماشینی خیلی جاها استفاده می شود! سال های اخیر برای این مدل هوش مصنوعی سال هایی پر طرفدار بوده! از این مدل هوش مصنوعی در سیستم هایی که داده ها شلوغ پلوغ است خیلی استفاده می شود! مثلا در زمینه پردازش زبان طبیعی و یا دید کامپیوتری!

چرا هوش مصنوعی محدود؟

هم هوش مصنوعی سمبلیک و هم هوش مصنوعی ماشینی قسمت هایی از کار هوش انسانی را انجام می دهند!

 اما مشکلشان این جاست که نمی توانند دانششان در همین زمینه های جدا جدا را به هم پیوند بزنند تا مانند هوش انسانی کامل باشند ! همین عامل است که مانع پیدایش هوش مصنوعی جنرال می شود!

به کار گیری سمبل ها در مغز انسان نقش کلیدی دارد ! اما این نقش کافی نیست! ما خیلی از کارهای اساسی زندگی مانند راه رفتن ، دویدن و بستن بند های کفشمان را با تمرین و تکرار یاد میگیریم! یعنی به صورت ناخودآگاه! بدون تشکیل هیچ گونه سمبلی در مغز!

بر همین اساس هوش مصنوعی سمبلیک به دقت بسیار بالای برنامه نویسان در دادن داده نیاز دارد ! اگر قرار بر این باشد که هوش مصنوعی سمبلیک درست کار کند ، داده ها و قوانین باید درست و حسابی تعریف شده باشند!  

این ضعف در هوش مصنوعی ماشینی برطرف شده!

هر کاری که با یاد گرفتن از روی مثال ها انجام می شود توسط این مدل هوش مصنوعی به خوبی انجام می شود!

 مثلا تشخیص چهره! هزاران الگوریتم بررسی می شوند و در نهایت الگوریتم های مشابه داده ها شناسایی می شوند!

اما باز هم مغز انسان سر تر است! کار مغز ما چیزی بالاتر از انطباق داده هاست! مثلا ما می توانیم عکس گربه ها را تشخیص دهیم ! چرا ؟ چون هزاران بار گربه ها را دیده ایم و می توانیم بین عکس گربه و دیده هایمان ارتباط برقرار کنیم!

چه زمانی از هوش مصنوعی محدود عبور میکنیم و به هوش مصنوعی جنرال میرسیم؟

تا وقتی مشکلات ما با استفاده از هوش مصنوعی محدود حل می شود یعنی هوش مصنوعی کافی و کامل است! پس ما نیازی به نوع کامل تری نداریم! اما وقتی مشکلاتمان با هوش مصنوعی حال حاضر حل نشود ما باید برای رفتن به مراحل بعدی آماده باشیم!

 از سوی دیگر زمانی می توانیم توانایی هوش مصنوعی در حل مشکلات را بفهمیم که هوش مصنوعی در معرض مشکلاتی قرار بگیرد که درباره ی آن آموزشی ندیده باشد!

 این یعنی تست کردن هوش مصنوعی ! در واقع این تست روش خوبی برای برای بررسی ماشین های هوش مصنوعی ماست ! اینکه بفهمیم تا کجا توانایی دارند و ما تا کجا پیشرفت داشته ایم؟

شانس اینکه هوش مصنوعی بتواند بدون آموزش مشکلی را حل کند خیلی کم است اما امتحان کردنش خالی از لطف نیست!