ورود ویروس کرونا به بدن و عملکرد آن! طبق آخرین آمار وزرات بهداشت که مختص به تاریخ 25 اسفند ماه است ،تعداد مبتلایان به ویروس کرونا 13 هزار و 398 نفر است.که تعداد جان باختگان 724 نفر است.هنوز واکسن و دارویی برای این بیماری پیدا نشده است و هر روز اخبار زیادی در مورد این ویروس می شنویم ، اما هنوز اطلاعات زیادی است که در مورد این ویروس نمی دانیم.

طبق اطلاعات بدست آمده مشخص شده است که این ویروس در مراحل خطرناک علاوه بر حمله به ریه ها به دیگر ارگان های بدن نیز حمله می کند.اما به راستی پس از ورود ویروس به بدن ، چه اتفاقی در بدن رخ می دهد که باعث مرگ می شود.بیایید با یکدیگر با نحوه حمله این ویروس به بدن و عملکرد آن آشنا شویم.

ورود ویروس کرونا به بدن و عملکرد آن

ورود ویروس کرونا به بدن و عملکرد آن

 تاثیر COVID-19 بر ریه ها 

مانند دیگر بیماری های ناشی از کرونا ویروس ها – از جمله SARS، MERS و سرماخوردگی های معمولی – کووید-۱۹ هم یک بیماری تنفسی است، بنابراین اولین نقطه ای که تحت تاثیر قرار می گیرد، ریه ها هستند.علائم اولیه این بیماری شامل تب ، سرفه و تنگی نفس است که این ها به محض 2 روز یا تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شوند.


همچنین بخوانید:


شدت علائم از خفیف (حتی گاهی اوقات بدون علامت) تا شدید و حتی کشنده متغیر است.براساس آمار بدست آمده از چین  85 درصد از 17000 نفر مبتلا دارای علائم خفیف بوده اند و 25 درصد باقی مانده دچار وضعیت بحرانی و حاد بودند.

به نظر می رسد افراد سالخورده و افرادی که بیماری مزمن دارند از خطرپذیری بالاتری برای ابتلا به بیماری شدید برخوردار هستند.این مسئله در میزان عوارض کووید-۱۹ روی ریه ها نیز مشهود است.

ممکن است برخی افراد فقط علائم بسیار خفیف تنفسی را تجربه کنند، برخی دیگر از افراد دچار علائم ذات الریه غیر کشنده  شوند و متاسفانه تعدادی از مبتلایان دچار آسیب شدید ریوی خواهند شد.

آنچه بیش از همه در بیماران مبتلا به کوید 19 حاد دیده می شود ،سندرم پریشانی حاد تنفسی ( ARDS)است.این سندرم می تواند به دلایل عفونت و تروما و سپیسیس نیز رخ دهد و هیچ ارتباطی با کوید 19 نداشته باشد.

سندروم پریشانی حاد تنفسی، باعث آسیب دیدگی ریه ها شده که در نهایت منجر به نشت نوعی مایع از رگ های خونی کوچک در ریه ها می گردد. این مایعات در کیسه های هوایی ریه ها، یا آلوئول تنفسی انباشته می شوند. این اتفاق انتقال اکسیژن از هوا به خون را برای ریه ها دشوار می کند.

با وجود عدم اطلاعات کافی در مورد نوع آسیبی که در اثر کووید-۱۹ در ریه ها رخ می دهد، براساس گزارش های اخیر، این آسیب ها مشابه آسیب های ناشی از بیماری های SARS و MERS است.

یکی از آخرین مطالعات روی ۱۳۸ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ که در بیمارستان بستری بوده اند، نشان داده که بطور متوسط، افراد بعد از ۵ روز پس از شروع علائم، دچار تنگی نفس می شوند. این درحالی است که ARDS بطور میانگین ۸ روز پس از ظاهر شدن علائم ایجاد می شود.

درمان های پیشنهادی برای ARDS عبارتند از اکسیژن تراپی (supplemental oxygen) و تنفس مکانیکی (mechanical ventilation) با هدف دریافت اکسیژن بیشتر در جریان خون است.

هیچ درمان خاصی برای ARDS وجود ندارد، پزشکان فقط می توانند تا حد ممکن به بیمار، درمان های حمایتی بدهند. در طول این مدت بدن بیمار است که می بایست خودش را ترمیم کند و سیستم دفاعی بدن خود اوست که می بایست علیه عامل  بیماری مبارزه کند.

ورود ویروس کرونا به بدن و عملکرد آن

اندام های دیگری که کووید 19 می تواند روی آن ها تاثیر گذار باشد:

ورود ویروس کرونا به بدن و عملکرد آن

  • ریه ها ارگان های اصلی تحت تأثیر COVID-19 هستند. اما در موارد جدی ، بقیه بدن نیز می تواند تحت تأثیر قرار گیرد.
  • در بیمارانی که به شدت بیمار می شوند ، بخش های دیگر از بدن نیز  دچار اختلال عملکرد می شوند.که این مورد می تواند در مواقع عفونت نیز رخ دهد.
  • این آسیب به اندام ها همیشه به طور مستقیم ناشی از عفونت نیست ، اما می تواند ناشی از واکنش بدن به عفونت باشد.

 معده و روده ها

برخی از مبتلایان به COVID-19 علائم گوارشی  مانند تهوع یا اسهال را نشان داده اند ، اگرچه این علائم بسیار کمتر از مشکلات ریه ها هستند.

به نظر می رسد کرونا ویروس ها زودتر وارد ریه ها می شود، اما باید گفت روده ها نیز در معرض خطر این ویروس قرار می گیرند و در امان نیستند.

براساس گزارش های اولیه، کرونا ویروس هایی که باعث SARS و MERS می شوند، در نمونه برداری بافت روده و نمونه مدفوع نیز قابل شناسایی هستند.

دو مطالعه اخیر – یکی در مجله پزشکی نیو انگلستان و مجله medRxiv – گزارش داده اند که نمونه مدفوع برخی از افراد مبتلا به COVID-19 برای ویروس مثبت است. با این حال، محققان هنوز نمی دانند که آیا ویروس می تواند از طریق مدفوع هم منتقل شود یا خیر.

 قلب و عروق خونی

COVID-19 همچنین می تواند بر قلب و رگ های خونی تأثیر بگذارد.این  علائم ممکن است به عنوان ضربان قلب نامنظم ظاهر شود ، خون کافی به بافت ها نرسد یا فشار خون به اندازه کافی پایین باشد که بیمار به دارو نیاز داشته باشد.اما ، تاکنون هیچ نشانی از منبع معتبر وجود ندارد که نشان دهد ویروس مستقیماً به قلب آسیب برساند.

کبد و کلیه ها

زمانی که سلول های کبدی ملتهب یا آسیب دیده باشند، احتمال دارد بیشتر از مقدار طبیعی، آنزیم وارد جریان خون کنند.

 آنزیم های کبدی بالا، همیشه نشان دهنده مشکل جدی نیستند، اما این یافته ی آزمایشگاهی در افراد مبتلا به SARS یا MERS مشاهده شده است.

اخیرا در یک گزارش، علائم آسیب های کبدی در افراد مبتلا به کووید-۱۹ نیز مشاهده شده است. البته پزشکان گفته اند هنوز مشخص نیست که ویروس باعث این آسیب ها شده است یا داروهایی که برای درمان استفاده شده اند.

بعضی بیماران بستری شده ی مبتلا به کووید-۱۹، دچار آسیب های حاد کلیوی شده اند که تعدادی از آنها حتی نیاز به پیوند کلیه دارند. این مسئله در بیماران مبتلا به SARS و MERS هم رخ داده بود.

در حین شیوع SARS ، دانشمندان حتی ویروس ایجاد کننده این بیماری را در لوله های کلیه پیدا کردند.براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ، “شواهد کمی” وجود دارد که نشان می دهد ویروس مستقیماً باعث آسیب کلیه شده است.

آسیب کلیه ممکن است به دلیل تغییراتی باشد که در طول عفونت کورنا ویروس اتفاق می افتد.هنگامی که دچار ذات الریه  هستید ، اکسیژن کمتری در گردش است و این می تواند به کلیه ها آسیب برساند.

سیستم ایمنی

با هرگونه عفونتی، سیستم ایمنی بدن، از طریق حمله به ویروس یا باکتری های  واکنش نشان می دهد. با وجود آنکه این پاسخ سیستم ایمنی بدن می تواند عفونت را از بین ببرد، اما گاهی اوقات هم ممکن است باعث ایجاد آسیب دیدگی متوازی در بدن شود.

این می تواند به صورت یک واکنش التهابی شدید ، که گاهی اوقات “طوفان سیتوکین” نامیده می شود ، رخ دهد.سلولهای ایمنی برای مقابله با عفونت سیتوکین تولید می کنند ، اما اگر تعداد زیادی آزاد شوند ، می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در بدن شود.

بسیاری از آسیب دیدگی های بدن در طول کووید-۱۹ ناشی از اتفاقی است که آن را “سندروم سپسیس” می نامند که در اثر واکنش پیچیده سیستم ایمنی بدن رخ می دهد.”این عفونت به خودی خود می تواند یک واکنش التهابی شدید در بدن ایجاد کند که می تواند بر عملکرد سیستم های مختلف اندام تأثیر بگذارد.”

نکته دیگر در مورد سیستم ایمنی بدن این است که تاکنون تقریباً هیچ موردی از COVID-19 در کودکان زیر 9 سال مشاهده نشده است.دانشمندان مطمئن نیستند که کودکان خردسال به این ویروس آلوده نمی شوند یا علائم آنها آنقدر خفیف است که کسی متوجه آن نمی شود.

ممکن است این مسئله به این دلیل باشد که کودکان پاسخ ایمنی مستقیم دارند، این در حالی است که بدن افراد مسن گاهی اوقات بیش از حد واکنش نشان می دهند و در واقع همین واکنش بیش از حد سیستم دفاعی است که باعث ایجاد بعضی آسیب ها در طی عفونت می شود.

شواهدی برای این موضوع در ویروس SARS وجود دارد و احتمال دارد در کووید-۱۹ نیز دوباره همین اتفاق تکرار شده باشد.