آیا شما هم وسواس چک کردن گوشی دارید؟ چگونه می توانیم عادت چک کردن گوشی را کنار بگذاریم؟ با ما همراه باشید تا هرآنچه نیاز است در این باره بدانید را برایتان شرح دهیم. 

بسیاری از افراد برای چک کردن گوشی شان احساس اجبار می کنند و حس می کنند باید همواره گوشی شان را چک کنند. باید بدانید که این گوشی تان نیست که شما را مجبور به چک کردن می کندف بلکه برنامه ی خاصی که روی آن نصب کرده اید شما را به سوی خود می خواند. مخصوصا برنامه هایی که به راحتی می توان وارد آنها شد و به راحتی هم خارج شد، یعنی رمز خاصی ندارند.



معمولا شبکه های اجتماعی در وهله ی اول و سپس بازی های معمولی، یوتیوب، ایمیل و پیام رسان ها هستند که افراد را به چک کردن تلفن همراه شان مجبور می کند. 

راه حل این مشکل این نیست که به طور کلی از فناوری و تکنولوژی فاصله بگیرید، زیرا ارزش عظیمی را از دست می دهید. پس چگونه می توانیم وسواس چک کردن گوشی را چگونه کنار بگذاریم؟

در چه موقعیت هایی بیشتر احتمال دارد که گوشی تان را چک کنید؟

افرادی که در مطالعه ای شرکت کردند، چهار عامل اصلی که احتمال چک کردن گوشی شان را افزایش می دهد، مشخص کردند:

  • وقت خالی ؛ مثل زمانی که منتظر رسیدن دوست تان هستید
  • قبل یا در حین انجام کارهای خسته کننده و تکراری
  • وقتی در جمعی موذب کننده هستید
  • یا زمانی که منتظر یک پیام یا اطلاع رسانی پیش بینی شده هستید

شرکت کنندگان همچنین موقعیت هایی که مانع از چک کردن مداوم گوشی شان می شود را ذکر کردند:

  • ملاقات یک دوست یا رانندگی برای رسیدن به جایی
  • زمانی که متوجه می شوند نیم ساعت یا بیشتر است که سرشان در گوشی است
  • وقتی محتوایی می بینند که قبلا دیده اند

نوجوانان بیشتر از چک کردن گوشی برای گذراندن لحظات موذب کننده در جمع استفاده می کنند، اما به طور کلی همه ی گروه های سنی در این موقعیت ها به اجبار احساس می کنند باید گوشی شان را چک کنند.

محققان به “نوموفوبیا” اشاره کرده اند- ترکیبی از کلمات نه، موبایل و فوبیا که ترس از بودن بدون تلفن است. به این پدیده نیز FOMO گفته می شود، یا ترس از از بین رفتن ارتباط یا عدم در ارتباط بودن با دیگران است. در این نوع فوبیا افراد نیمه شب برای چک کردن گوشی شان از خواب بیدار می شوند، که این روزها چندان هم نادر نیست. بعضی دیگر حتی وقتی میخواهند بخوابند گوشی شان را در حالت ویبره یا زنگ قرار می دهند تا در صورت دریافت پیام همان زمان متوجه آن شوند. 

اما وسواس چک کردن گوشی را چگونه کنار بگذاریم؟

چهار دسته از استراتژی ها وجود دارند که می توانید از آنها برای ترک عادت چک کردن گوشی تان استفاده کنید، دسته ها به شرح زیر هستند:

  • ارتباطات
  • تمرکز و توجه
  • خواب بیشتر و بهتر
  • بهبود بهزیستی روانی

هدف این است که تجربه ی استفاده از تلفن همراه را مفید تر کنیم نه اینکه کلا آن را حذف کنیم. 

برای بهبود خواب، بهتر است که گوشی تان را شب ها روی حالت خاکستری تنظیم کنند و این باعث حذف همه رنگ ها می شود. گوشی تان یک ساعت قبل از زمانی که می خواهید به تخت خواب بروید، بیرون از اتاق بگذارید. گزینه های دیگری نیز وجود دارند: اپلیکیشن های مراقبه یا مدیتیشن را امتحان کنید و یا برای نیم ساعت فقط به مطالعه بپردازید و نگذارید چیزی مزاحم تان شوید. فقط کافیست سه هفته این کار را انجام دهید، کیفیت خواب تان بهبود خواهند یافت. 

همچنین پیشنهاد می شود رابط تان را با نزدیکان تان قوی تر کنید، اگر مشکلی بین شما و نزدیکان تان وجود دارد سعی کنید آن را رفع کنید، فرار از مشکلات چیزی را حل نمی کند. 

در ادامه بخوانید: