وقتی بچه ها با هم دعوا می کنند باید چه کنیم

قبل از هرچیزی باید تفاوت قلدری کردن و دعوا کردن ساده را متوجه شوید! این سوال در بین والدین بسیار شایع است: وقتی بچه ها با هم دعوا می کنند باید چه کنیم ؟ اینکه بچه ها و حتی نوجوان ها با هم دعوا کنند امری بسیار طبیعی است. اما والدین باید تفاوت قلدری کردن را با دعوا های ساده متوجه شوند. زیرا شاید یکی از کودکان شان مورد سوء استفاده قرار بگیرد. 

توصیه ی اولیه و همیشگی این است که الگوی خوبی برای فرزندانتان باشید. اگر شما رفتار پرخاشگرانه ای داشته باشید، هرگز نمی توانید انتظار داشته باشید که فرزندتان پرخاشگر نباشد. شما الگوی او هستید و او رفتارهای شما را می بیند و تکرار می کند. مهم نیست چه می گویید، آنچه انجام می دهید سرمشق اوست.

اما چطور می توانیم متوجه شویم که یکی از فرزندان مان از دیگری سوءاستفاده می کند؟

قلدری کردن رفتاری پرخاشگرانه و آسیب زا است که عمدا و مکررا تکرار می شود. و به طور معمول توسط خواهر یا برادر بزرگ تر و یا باهوش تر نسبت به خواهر و برادر کوچکتر و یا کم هوش تر اعمال می شود. اینکه بزرگتر ها نسبت به کوچکتر ها اعمال خشونت می کنند، شاید به دلیل حس انتقام گیری از خواهرو برادر کوچکتر باشد که جایگاه ویژه ی آنها را در خانواده گرفته اند. یا برای جبران احساس حقارت شان به قلدری می پردازند.


همچنین بخوانید: اثرات منفی کتک زدن کودکان و ۳ راهکار برای جلوگیری از آن


کودکان یا نوجوانانی که به قلدری می پردازند، اغلب پرخاشگری فیزیکی ابراز می کنند، مکررا در حال اذیت و آزار و یا تهدید دیگران هستند. همچنین دوستانی دارند که دیگران را مورد آزار و اذیت قرار می دهند، قربانیان را به خاطر مشکلاتشان سرزنش می کنند و سطوح بالایی از پرخاشگری را بروز می دهند.

همچنین کودک یا نوجوانی که مورد سوء استفاده و یا قلدری قرار می گیرد، ممکن است علائم هشدار دهنده ای مانند: آسیب های جسمی غیرمتعارف، وسایل خراب شده، درد سر و یا معده، تغییرات در خوردن یا عادات خوابیدن، اعتماد به نفس پایین و رفتارهای خودتخریبی را نشان دهند.

به فرزندتان یاد بدهید که از خود محافظت کند.

فقط کافی است به فرزندتان آموزش دهید زمانی که در دعواها برخورد فیزیکی رخ داد، جلوی طرف مقابل را بگیرد. می تواند دست های او را بگیرد و بگوید: نزن، به تو اجازه نمی دهم من را بزنی. 


همچنین بخوانید: با اثرات روانشناختی و هیجانی سوءاستفاده ی جنسی در کودکان آشنا شوید!


از طرفی باید به کودک تان بیاموزید که کنار کشیدن از دعوایی که به پرخاشگری کشیده است، نشانه ی بی عرضه گی نیست. بلکه نشانه ی عاقل بودن است. و اگر با کودکان پرخاشگر و بد رفتار مواجه شد، باید سعی در ترک آن محل داشته باشد. به او یاد بدهید که نباید با بچه های بداخلاق و یا بد دهن بازی کند. و برای اینکه از دعوا کناره گیری کرده است او را تشویق و تحسین کنید.

این آموزه ی شما برای سال های نوجوانی و یا بزرگسالی فرزندتان هم مفید خواهد بود. او می آموزد که از افرادی که سوء رفتار دارند فاصله بگیرد.

با فرزندی که قلدری می کند چه کنیم؟

همانطور که ذکر شد ابتدا باید الگوی مناسبی باشید. و هیچ نیازی نیست که به نوعی طرف یکی از فرزندانتان را بگیرید و آن یکی را محکوم کنید. در این صورت پرخاشگری و قلدری را تشدید خواهید کرد.

فقط کافی است به فرزندی که قلدری می کند بفهمانید که اینگونه رفتارها اصلا برای شما قابل قبول نیست. می توانید این حرف را در حضور همه ی فرزندانتان و خطاب به همه بگوید. و برای آنها روشن کنید که رفتارهای پرخاشگرانه جایی در خانه ی شما ندارند و همه باید باهم با احترام برخورد کنند. و از طرفی در صورت بروز رفتارهای پرخاشگرانه و نامقبول فرد حتما متحمل جریمه و تنبیه خواهد شد.

در ادامه بخوانید: