پورن چیست ؟ پورنوگرافی صنعت بزرگ و گسترده ای است و شاخه های زیادی دارد. خیلی ها این صنعت را بسته به هنجارها و ارزش های زندگی شان، پیش زمینه پورن و البته تاثیری که روی زندگی شان دارد قضاوت میکنند.

صنعت پورنوگرافی ویدیوهای مستهجن را به رایگان در اختیار عموم قرار میدهد، اما تا به حال به این فکر کرده اید که چرا به رایگان این کار را انجام می دهد؟ آیا تا به حال به تاثیراتی که این ویدیوها بر زندگی تان دارند توجه کرده اید؟ در ادامه ما این صنعت عظیم را از زوایای متفاوت بررسی می کنیم. با من و مجله وارونه همراه باشید تا جنبه های اجتماعی و روان شناختی پورن را در کنار تاثیرش بر زندگی و روابط انسان ها بررسی کنیم.

مرتبط:

علت تماشای پورن ؛ چرا افراد پورن تماشا می کنند؟ 

ماری جوانا چیست ؟ هرآنچه باید راجع به مارجوانا (گل) بدانید!

UFC چیست؟ هرآنچه باید در مورد مسابقات یو اف سی بدانید!

صحبت درباره پورن با کودکان ؛ چه زمانی با کودکان درباره پورن صحبت کنیم؟

پورن چیست ؟

اول از همه از معنای خود پورن شروع میکنم. پورن چیست ؟ باور کنید یا نه هیچکس نمیداند پورن واقعا چیست و به چه چیزی واقعا پورن گفته می شود. راحت تر بگویم! رابطه ای که بیننده با پورن دارد رابطه ای بسیار پیچیده است و به این راحتی ها قابل توصیف نیست. به همین خاطر نمی توان گفت که واقعا چه چیزی پورن محسوب می شود و چه چیزی نه! البته در نظر عموم مردم پورن به عکس ها و فیلم هایی گفته میشود که با هدف شفاف جنسی منتشر شده باشند. بر همین اساس نمیتوان ویزیت دقیق یک دکتر از بدن بیمارش را پورن دانست.

اما همه میدانیم که حتی صحنه ویزیت یک دکتر هم می تواند تحریک کننده باشد. پس تا حدودی پورن هم محسوب می شود. درست به همین دلیل است که میگویم تفاوت قائل شدن بین مرزهای پورن خیلی سخت است. درست است که در تعریف پورن مانده ایم اما همه میدانیم که راحت ترین منبع دسترسی به این فیلم ها اینترنت است. به همین دلیل در طول دهه های گذشته و با اوج گیری قدرت اینترنت در زندگی مان، صنعت پورن هم جان دوباره ای گرفته!


مرتبط: دیدن خواب رابطه جنسی به چه معناست؟ 


آیا پورن دیدن بد است؟

بعد از پاسخ به این که پورن چیست باید دید آیا تماشای پورن بد است یا نه ؟ درست است که راحت ترین منبع دسترسی به پورن اینترنت است، اما این عامل باعث نمی شود تحقیقات هم بر این مسئله راحت باشد. چرا که مردم معمولا در این جور موارد راستش را نمی گویند. شاید به این خاطر که دیدن پورن را موضوعی جنسی و کاملا شخصی میدانند و شاید هم به این خاطر که در ارزش های اجتماعی شان پورن دیدن بد است. اما جالب است بدانید که در تازه ترین تحقیقات انجام شده 80 درصد از مردان و 26 درصد از زنان حداقل هفته ای یکبار پورن می بینند. جالب تر اینکه تا به امروز گروه های زیادی در مورد دیدن یا ندیدن پورن اظهار نظر کرده اند. از محققان و سیاستمدارن گرفته تا مردان دین و فقه!

همین چند دستگی موجب شده که کار محققان در این زمینه کند شود و نتیجه درست و روشنی به گوش جامعه نرسد. روانشناسان هنوز نمیدانند که پورن دیدن اعتیاد می آورد یا نه! محققان هم بین خودشان چند دستگی دارند. چون خیلی هایشان میگویند پورن دیدن مفید است و سایرین این ادعا را نقد میکنند. خیلی از تحقیقات انجام شده هم شهودی هستند. سایر تحقیقات هم آنقدر اشتباه دارند که اصلا نمیتوان رویشان حساب باز کرد. و در نتیجه ی تمام این کشمکش ها هنوز هم به لحاظ علمی به جواب قطعی نرسیده ایم. فراموش نکنید که در دین اسلام تماشای پورن گناه محسوب میشود و دین شریف اسلام، مسلمانان را از اینکار به شدت منع می کند. در ادامه این صنعت را از زاویه های مختلف بررسی می کنیم، با ما همراه باشید.

خیلی از کسانی که بیننده ی پر و پا قرص پورن هستند گفته اند که دیدن این فیلم ها کیفیت رابطه و در بعضی موارد سلامتی شان را بهبود بخشیده است.

کسانی که پورن می بینند ناخودآگاه با پوزیشن های متفاوت در رابطه جنسی، لوازم مورد استفاده در حین رابطه و آناتومی بدن انسان آشنا می شوند. شاید سایر ابزار های آموزشی تا این حد اطلاعات درستی در مورد بدن انسان نمیدهند که پورن می دهد. در واقع آموزش از راه پورن ملموس تر است.

خیلی ها معتقدند پورن دیدن رابطه شان را بهتر میکند. مثلا خی ی از خانم ها ممکن است در حین دیدن پورن یاد بگیرند چه لغاتی تحریک کننده است و چه پوزیشن هایی جذاب تر است. در نتیجه کیفیت رابطه جنسی هم بالا میرود. خیلی ها در اوقات فراغتشان پورن میبینند تا استرستشان کم شود. در واقع اینکار موجب می شود احساسات بدشان دور شود و زمان بهتری را بگذرانند.


مرتبط: خودارضایی باعث افزایش فشار خون می شود؟


تاثیرات پورن بر ذهن

همانطور که میدانید پورن دیدن مضراتی دارد. در این بخش از این زاویه به پورن نگاه میکنیم. این خطرات شامل:

تصویر ایده آل از بدنی زیبا

 خیلی از فیلم های پورن تصویری ایده آل از بدنی زیبا به بیننده تحویل میدهند. این تصویرسازی با دنیای واقعی تفاوت های زیادی دارد. برای مثال در بیشتر فیلم های پورن اندام های لاغر و جوان نشان داده می شوند. در حالیکه خارج از دنیای پورن همه جور بدن هست و هر کدام زیبایی خودشان را دارند. روان شناسان معتقدند این جنبه منفی پورن موجب پایین آوردن اعتماد بنفس، به خصوص در میان زنان می شود. شاید هم موجب شود افراد انتظارهای غیر معقول از بدن شان داشته باشند.

اعتیاد به دیدن پورن

یکی از بزرگترین مضرات این صنعت، اعتیاد به دیدن پورن است. استفاده مشکل ساز از پورن که با نام ppu هم شناخته می شود در بین افرادی که دائما پورن  میبینند زیاد و زیاد تر می شود تا جایی که فرد به اعتیاد می رسد و نمی تواند از دیدنش دست بردارد. در واقع افرادی که بیشتر فیلم های پورن می بینند مغز فعال تری در برداشت های جنسی دارند و دائما در پی تجزیه و تحلیل جنسی عکس ها و تصویرهایی که می بینند هستند. البته آن روی سکه را هم نباید ازیاد برد. خیلی از تحقیقات انجام شده در نهایت به این نتیجه رسیده اند که اعتیاد به پورنوگرافی عملا وجود خارجی ندارد و اثبات شده نیست.

اثرات پورن بر بدن

پورن دیدن به فرد کمک میکند تا از لحاظ جنسی تحریک شود. تحریک شدن برای خیلی ها مشکل بزرگی است. تحقیقاتی که در زمینه پورن انجام شده یا ناقص هستند و پر از خطا یا به نتیجه درست و درمانی نرسیده اند. با این همه ثابت شده که داشتن رابطه خوب جنسی به سلامتی بدن کمک شایانی میکند. مثلا فشار خون را پایین آورده و سیستم ایمنی را قوی تر میکند.

انتظارات غیر واقعی

پورن ممکن است باعث شود افراد انتظارات غیر واقعی و تخیلی از بدن انسان داشته باشند. خیلی ها ممکن است با پورن دیدن باور کنند تنها راه رسیدن به ارگاسم در زنان داشتن رابطه است. یا ممکن است تصور کنند اختلال در نعوض به علت پورن واقعی نیست. و کلا در رابطه ها از لوبریکانت استفاده نمی شود. این در حالی است که تمام این اتفاقات پشت پرده های فیلم های پورن و در دنیای واقعی اتفاق می افتد.

بالا رفتن ریسک های رابطه جنسی

با دیدن فیلم های پورن این تصور غلط به وجود می آید که کاندوم و سایر لوازم پیشگیری از بارداری کارایی چندانی ندارند. با اینکار ریسک های رابطه جنسی و ابتلا به بیماری های مقاربتی بالا میرود.

زیاد شدن روابط جنسی غیر نرمال

بر اساس تحقیقات انجام شده، پورن دیدن احتمال داشتن انواع و اقسام روابط غیر نرمال را افزایش میدهد. مانند روابط گروهی. در این صورت هر چه حلقه های اتصال یک گروه بیشتر باشد امکان انتقال بیماریهای جنسی هم بیشتر می شود.

در ادامه بخوانید » 20تا از بهترین فیلم های مافیایی (گانگستری) که حتما باید ببینید! 

تاثیرات پورن بر رابطه

پورن می تواند تاثیرات مثبت و منفی بر رابطه تان داشته باشد. در ادامه این تاثیرات پورن را در رابطه بررسی میکنم.

58 درصد از کسانی که پورن می دیدند اعتقاد داشتند که دیدن این فیلم ها کیفیت زندگی جنسی شان را بالا برده است. البته نتایج این تحقیقات بر گزارش های شهودی استوار است و به همین خاطر ممکن است خیلی قابل اعتنا نباشد.

بی تفاوتی جنسی

دقیقا آن روی سکه افرادی هم هستند که معتقدند پورن دیدن آنها را نسبت به پارتنرشان بی حس و بی تفاوت کرده است. بنابراین نمیتوان نقش پورن در بی تفاوتی نسبت به پارتنر را ندیده گرفت.

تاثیر پورن بر جامعه

یادتان باشد که تاثیرات پورن بر تک تک افراد جامعه که البته تاثیراتی کاملا شخصی و پنهان هستند، به جامعه هم راه پیدا میکند. تاثیرات منفی پورن در جامعه شامل:

  • زن ستیزی
  • انتظارات غیر معقول داشتن
  • لذت نبردن از رابطه جنسی معقول و واقعی

این را هم بگویم که نحوه شکل گیری این صنعت و افرادی که در تهیه و تولید این فیلم ها نقش دارند را هم نباید از یاد برد. گفته شده افرادی که مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته اند بیشتر وارد این صنعت می شوند. نکات منفی دیگری که این گروه از افراد را رنج میدهد شامل:

  • سوء استفاده از بازیگران دخیل در این صنعت
  • امکان انتقال عفونت جنسی بین بازیگران پورن
  • استفاده از بازیگران زیر سن قانونی

تاثیرات کویید 19 بر صنعت پورن

ناگفته نماند که شیوع ویروس کرونا همانگونه که تمام جنبه های زندگی مان را تغییر داده، صنعت پورن را هم متحول کرده است. جالب است بدانید که قرنطینه و افزایش فاصله اجتماعی موجب افزایش 24 درصدی ترافیک درخواستی برای دیدن این فیلم ها شده است. آنهم فقط در طول یک ماه! این آماراز 27 کشور دنیا جمع آوری شده که در طول پاندمیک محدودیت رفت و آمد داشتند. جالب تر این جاست که ترافیک دیدن این فیلم ها در ساعت 1 صبح 26 درصد و در ساعت 3 صبح 31 درصد افزایش داشته! شاید دیدن پورن در این دوران نمودار خواب آدم ها و در نتیجه ساعت های کارشان را هم تغییر داده باشد. شاید قرنطینه تمام تلاشش را کرد تا آدم ها را از هم جدا کند! اما در واقع صنعت پورن تیر خلاص را زد. چرا که ثابت شد که بشر در عین جدایی و دوری از عزیزانشان هم نیازهای جنسی اش را برطرف میکند.

در ادامه بخوانید: نگرانی های زنان در رابطه جنسی چیست؟