پوسیدگی دندان و بیماری روماتیسم یا آرتریت روماتوئید، که به عنوان روماتیسم مفصلی التهابی شناخته شده است می شود، یک بیماری است که می تواند در هر سنی رخ دهد، که مبنی بر کیفیت زندگی فرد پیشرفت می کند.عفونت های ویروسی و باکتریایی، به خصوص دندان ها، لوزه ها و عفونت های صفراوی، در تشخیص آرتریت روماتوئید موثر بوده است.آرتریت روماتوئید، یک بیماری سیستمیک مزمن، اغلب شامل التهاب مفصلی و التهاب تاندون، و نیز التهاب مشترک است.

پوسیدگی دندان و بیماری رماتیسم

گرفتگی های عضوی داخلی در بسیاری از اندام ها، به ویژه چشم، ریه، پوست، قلب و رگ ها، عضلات و سیستم عصبی دیده می شود.بروز بیماری پس از 35 سالگی در زنان بیشتر از مردان است.

عوامل ژنتیکی و محیطی در تشکیل آرتریت روماتوئید نقش دارند.از جمله عوامل محیطی عادات غذایی و چاقی، دیابت، میزان بیش از حد مصرف سیگار و مصرف الکل است.همچنین مشخص شده است که عفونتهای ویروسی و باکتریایی، به خصوص دندان ها، لوزه ها و عفونت های صفراوی، در تشکیل آرتریت روماتوئید موثر هستند.


حتما بخوانید:

ورزش بیش از حد باعث پوسیدگی دندان ها می شود !

موادغذایی مفید و مضر برای دندان ها را بشناسید!


آزمایشات بالینی در سالهای اخیر نشان داده اند که دندان های پوسیده شده در توسعه آرتریت روماتوئید موثر هستند.در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید علائمی از قبیل ضعف، خستگی،  درد عضلانی ، شکایت مفاصل  مشخص شده است.با مرور زمان درد استخوان، تورم، محدودیت حرکت و از دست دادن قدرت رخ می دهد.

علائم بیماری روماتیسم

درد و تورم اغلب در انگشتان پا، در دست یا مچ پا و در قسمت جلویی پا دیده می شود، اما درگیری مفصل آرنج، شانه، زانو و مفصل ران نیز شایع است.در ابتدای  بیماری ممکن است  درد مفاصل فک وجود داشته باشد.بسیاری از بیماران می گویند درد آنها در طول استراحت افزایش می یابد و هنگام حرکت آنها کاهش می یابد.

به خصوص در صبح درد در مفاصل شدید احساس می شود و قدرت دست و انگشتان آن ها از بین می رود و بیماران می گویند که  حتی بلند کردن فنجان قهوه  برای آن ها بسیار دشوار است.

بیمارانی که درمان نمی شوند ممکن است دچار تغییر شکل در انگشتان خود شوند.اگر مفاصل درد، تورم و حرکات محدود و طولانی مدت  سخت داشته باشند، ارزیابی روماتولوژیک ضروری است.

اگر درد مفاصل بیش تر از 6 هفته طول کشید باید حتما به پزشک مراجعه کنید.آرتریت روماتوئید یک بیماری سیستمیک است.همچنین مشکلات در دیگر اندام های بدن نیز رخ دهد.ممکن است معضلات پوستی در اطراف انگشتان دست و پا دیده شود.

آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است اما می تواند با درمان موثر کنترل شود.اگر این بیماری  در اوایل تشخیص داده شود و در زمان  مناسب درمان آغاز شده، کیفیت زندگی این بیماران تغییر نمی کند.مهمترین عامل در درمان آرتریت روماتوئید، تلاش بیمار است.

بسیار مهم است که به طور منظم با درمان های توصیه شده ادامه دهید. در عین حال، کیفیت زندگی و عادت های بیمار همچنین بر درمان تاثیر می گذارد.برای مثال، سیگار  التهاب مفصلی را بدتر می کند و اثربخشی داروهایی را که بیماری را کنترل می کنند کاهش می دهد.

به همین علت بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید هرگز نبایدسیگار بکشند.علاوه بر این، عادات غذایی نیز مهم هستند. سبک تغذیه ای غنی از سبزیجات و میوه مانع شکل گیری التهاب می شود که بر بیماری تاثیر مثبت می گذارد.ورزش منظم توسط بیمار نیز برای جلوگیری از محدودیت حرکت بسیار مهم است.