روش های رسیدن به خودباوری

به دنبال روش های رسیدن به خودباوری هستید؟ ما چالش 30 روز را به شما پیشنهاد می کنیم. در انتهای این 30 روز شما تجربه ای از خود باوری خواهید داشت که شگفت زده تان می کند. حتما چالش هایی را که هر کدام در یک دوره زمانی رواج پیدا می کنند شنیدید یا حتی در آنها شرکت کردید، چالش هایی مثل چالش آب سرد یا چالش مانکن. اما این چالش ها بیشتر مختص افراد معروف در فضای مجازی است تا پیامی را به طور گسترده میان مخاطبین شان منتشر کنند و برای افراد جامعه بطور کلی سود خاصی ندارد. شاید بهتر باشد با تجربه یک چالش شخصی، تاثیر چالش ها و داشتن یک تجربه لذت بخش و موثر را در زندگی تجربه کنید.چالش پیشنهادی ما، چالش 30 روز است، تجربه ای برای خودباوری.


همچنین بخوانید: راهنمایی برای خودباوری زنان


منظور انتخاب انجام دادن یا ندادن کاری است که مدت هاست در ذهنتان برای انجامش نقشه کشیده اید ، چیزهایی که همیشه می خواستید به زندگی خود اضافه کنید و یا ترک کردن عادتی که دوست ندارید.

شما در ابتدا چالش را با توجه به نیازهایتان در حال حاضر، برنامه هایی که مدتهاست در ذهن دارد یا تجربه هیجان انگیزی که افراد دیگری تجربه کرده اند، انتخاب کنید. سپس عادت یا تجربه انتخابی را بررسی کنید و برای انجامش، کارهای مورد نیاز را در 30 روز مشخص و تقسیم کنید تا بدانید هر روز چه کارهایی باید انجام شود و دچار سردرگمی نشوید.

سپس با شروع 30 روز، برنامه هر روز را بدون کوچکترین کوتاهی اجرا کنید. شاید برای اتمام کارهای یک روز مجبور باشید از ساعت های تفریح، استراحت تان یا علاقمندی هایتان بزنید، اما در نظر داشته باشید این کارها برای مدت کوتاه 30 روز است که حتما در توان شما هست تا بطور فشرده بر روی تجربه تان کار کنید. اینها بخشی از تلاشی است که بعد از پایان چالش بخاطر پایداری در انجامشان به خود افتخار می کنید و اثرشان را می بینید.

عادت های انتخابی برای اضافه شدن به برنامه روزانه مانند:

  • گرفتن روزی یک عکس
  • چند هفته سفر به دور ایران
  • خواندن روزی یک فصل از کتاب مورد علاقه تان

عادت هایی هم برای ترک کردن در ذهن شما وجود دارد مانند:

  • حذف شکر
  • حذف تماس های کاری در سفر
  • ندیدن تلویزیون

30 روز تلاش

شاید کمی عجیب باشد که چرا این چالش را باید در 30 روز انجام بدهیم، اما بنظر می رسد 30 روز زمان مناسبی برای اضافه کردن یک عادت جدید یا کم کردن / حذف یک عادت در زندگی باشد. چرخه 30 روز تکرار هر روز یک کار را در موارد مختلفی میتوانید ببینید. بنظر می  رسد 30 روز، نه آنقدر زمان طولانی است که شما را از ادامه دادن برنامه خسته کند و نه آنقدر کوتاه است که نتوانید تاثیر آن را ببینید. پس بنظر می رسد 30 روز برای تجربه یک چالش زمان مناسبی باشد.


همچنین بخوانید: چگونه سریعتر به اهدافم برسم؟ 9 قدم به سوی موفقیت


شما می توانید بعد از تجربه چالش های مختلف و تبدیل شدن ایجاد چالش به عنوان بخشی از عادت های جذاب و تاثیرگذارتان، برنامه های اجرا شده در چالش های قبلی را به عنوان برنامه ای قابل اجرا وارد روتین خود کنید و زمان بیشتری را برای آنها صرف کنید.

برای مثال اگر شما شما 30 روز طبیعت گردی در بخش جنوبی کشور را به عنوان چالش تجربه کردید، لذت بردید و تاثیرش را در زندگی خودتان دیدید، شاید دوست داشته باشید که بعد از آن بیشتر به سفر کردن بپردازید. شما می توانید برای سفرهای بعدی خود برنامه ریزی کنید و مثلا هر دو ماه یک سفر 10 روزه بروید. به این شکل شاید تجربه چالشی نباشد ولی شما یک عادت خوب را به طور روتین در زندگیتان اجرایی می کنید.

نمونه حذف یک عادت هم این است که شما بعد از عدم مصرف 30 روز شکر نمی توانید در روز 31 ام به اندازه قبل و به راحتی مقدار زیادی شکر مصرف کنید و این عادت شما تا اندازه ای در زندگیتان باقی می ماند و همین بخشی از اثر شگفت انگیز چالش های 30 روز در زندگی شماست.

برخی از دستاوردهای شما از چالش 30 روز – یک تجربه :

1. ثبت لحظه به لحظه اتفاقات

زمانی که شما کار جدیدی انجام می دهید، مغز شما نیاز به تمرکز بیشتری دارد تا کار را به درستی انجام دهد. به همین خاطر توجه و دریافت اطلاعات بیشتر اتفاق می افتد.

برای مثال اگر شما چالش 30 روز- 30 عکس داشته باشید، به احتمال زیاد بیشتر از روزهای دیگر به اطرافتان توجه می کنید تا شکار لحظه های بهتری داشته باشید. همین باعث می شود شما بعد از اتمام چالش با هر بار دیدن عکس های آن 30 روز، خاطره روز یا اتفاقی که باعث جلب توجه شما و گرفتن آن عکس شد را بخاطر بیاورید.


همچنین بخوانید: چطور احساس خوشبختی کنیم؟


2. یادآوری مجدد علاقمندی ها و آرزوها

هر کدام از ما بجز آرزوهای بزرگ و شاید دور از دسترس، تعداد زیادی آرزو و یا به تعبیری علاقمندی هایی داریم که قابل دستیابی هستند. اما ما در انتظار رسیدن زمان مناسب برای عملی کردن خواسته مان، علاقه مان را از دست می دهیم و با چیز دیگری جایگزین می کنیم و یا مانند آرزوها تبدیل به حسرتی می شوند که تا سال ها می توانید با یادآوری شان آه بکشیم! شما نیاز به نیروی جادویی ندارید که مثلا آرزوی سفر با دوستان تان در دوره دانشجویی را تا آخر عمر بدون اجرایی شدن نگهدارید.

هر یک از علایق یا آرزهایتان را تبدیل به چالش 30 روز بکنید و در پایان 30 روز حتی اگر با موفقیت 100% به پایان نرسد، شما قدم گذاشتن در راه آرزوهایتان را جشن بگیرید. شاید با شکسته شدن موانع ذهنی اولیه تان، بتوانید در چالش های بعدی، عادت موردنظرتان را به بخش های کوچک تر و قابل اجراتر تقسیم کنید و به نتیجه دلخواه خود نیز برسید.

3. شروع کارهای بزرگ اما کوچک

زمان هایی هست که شما به دلیل مشغله های روزانه، عدم شناخت واقعی نسبت به چیزی که می خواهید یا بزرگ کردن عادت های سالم، از انجام آنها طفره می روید. درصورتیکه اکثر کارها قبل از برداشتن گام اول بزرگ و دور از دسترس بنظر می آیند و اگر شما گام های اول را بردارید با حجم کوچک تر آنها مواجه می شوید و می توانید از پس یکی دیگر از غول های ذهنی تان بربیایید.


همچنین بخوانید: راز خوشبختی را از زبان انیشتین بشنوید !


شما نیاز دارید گاهی با شروع چالش 30 روز جدید، خواسته  و توانایی خودتان  را بسنجید. گاهی شناخت شما از موضوع و حتی از خودتان کامل نیست و همین عامل شکست شما در ذهن و در عمل تان است.

تصور کنید که شما علاقمند به نوشتن داستان کوتاه هستید، ولی تا به حال یک داستان را تا به آخر ننوشته اید. ترس شما از نوشتن داستانی بی ارزش با پایانی بدتر از آغاز داستان، شما را برای تجربه لذت بخشی که در ذهن تصور کرده اید محدود می کند. شما به این فکر کنید که با چالش 30 روز – یک داستان می توانید چه چیزی بدست بیاورید؟ شما تعداد حداقلی کلمات داستان کوتاه را در 30 روز تقسیم می کنید و مانند یک تکلیف و عادت، تعداد کلمات روزانه داستان تان را می نویسید.

در پایان 30 روز شما یک داستان کوتاه دارید. مهم نیست که شما حتی جرات نمی کنید این داستان را به نزدیک ترین دوستتان بدهید تا بخواند، مهم این است که شما یکی از غول ها ذهنی تان را شکست داده اید. تجربه لذت بخش انجام دادن و تیک زدن یکی از موارد لیست آرزوهای ذهنی تان آنقدر زیاد است که می توانید در پایان ماه با خواندن داستان تان با تمام نقص هایش بخندید و خود را برای چالش بعدی آماده کنید. چالش 30 روز – یک فصل از کتابم!

جنبه دیگر این قضیه می تواند این باشد که شما فانتزی ذهنی خود را تجربه کرده اید و فهمیده اید نوشتن داستان را نه برای نوشتن بلکه به تقلید از بازیگر نقش اصلی سریالی که می دیدید دوست دارید و نیازی به تجربه مجدد آن نیست!

4. انجام کارهای سخت

زمانی هست که شما برای ترک یک عادت منفی کوچک هم منتظر یک روز خاص مثل شنبه اول ماه هستید! تجربه همگی ما نشان داده است که روز موعود به این زودی ها نمی رسد.

اما داشتن چالش در زندگی آنقدر هیجان انگیز است که بتواند مانند محرکی برای شروع کارهای جدید باشد. شما با تصور کردن زمان محدود تجربه 30 روز غذای سالم با خودتان کنار می آیید تا حداقل برای 30 روز ترک آن عادت را تجربه کنید.

5. افزایش اعتماد به نفس

تجربه چالش های 30 روز از علائق کوچک و بزرگتان که به نتیجه می رسند و تجربه چالش های جدیدی که هیچ وقت در برنامه تان نبوده اند مانند کمپ زدن در طبیعت، می تواند شما را با بخشی از هویت و توانایی هایتان آشنا کند که تا به حال به قدرت آنها آگاه نبودید و یا اصلا از وجودشان باخبر نبودید، مثل ماجراجو بودنتان!


همچنین بخوانید: چطور با اعتماد به نفس باشم؟ برای با اعتماد به نفس بودن این 12 کار را انجام ندهید!


کشف ابعاد بیشتر و قوی تر در خودتان باعث افزایش اعتماد به نفس شما می شود و روحیه چالش پذیریتان را نیز تقویت می کند.

6. تجربه های جدید، موقعیت ها و آدم های جدید

یکی از راه های پیشرفت در روابط اجتماعی که نتیجه اش تاثیر بر ابعاد شغلی، خانوادگی و حتی علاقه های بین فردی است، داشتن روابط اجتماعی گسترده تر است. در هر چالش حتما تجربه ها، روابط، فرصت ها و حتی شکست هایی که باز هم تجربه محسوب می شوند، خواهید داشت که به داشتن تلاش و سختی در 30 روز می ارزد و می توانید منتظر نتیجه های مثبت آن در آینده نزدیک باشید.

7. تغییرات کوچک = تاثیرات پایدار

اگر بتوانیم تغییراتی حتی کوچک ولی پایدار ایجاد کنیم که بتوانیم آنها را در زندگی مان نگهداریم، به احتمال زیاد می توانیم از تبدیل شدنشان به عادت و ماندگاری شان در زندگی مان خوشحال باشیم.

در انتخاب چالش هایتان دقت کنید. چالش های انتخابی شما در ابتدا می تواند ناشیانه باشد و باعث سرخوردگی شود. بهتر است مطلب مرتبط با چالش بهینه سایت را مطالعه کنید تا در انتخاب چالش ها نیز هوشیارانه عمل کنید.

چالش ها برای ایجاد انگیزه شروع کارهای جدید و مهم بسیار موثر هستند. شرایط قبل و بعد از داشتن چالش های 30 روز خود را ثبت کنید تا از نتایج بدست آمده لذت ببرید و از تغییر شرایط تان شگفت زده شوید.

منتظر چه چیزی هستید؟ 30 روز آینده شما بدون اتفاق خود خواسته و هیجان انگیزی در هر صورت می گذرد. این شما هستید که تعیین می کنید در 30 روز آینده اتفاق جدیدی را تجربه کنید و از نتایج آن لذت ببرید یا تنها گذر زمان را در تقویم ثبت کنید.

به چیزهایی که همیشه می خواستید تجربه کنید، داشته باشید و انجام دهید فکر کنید. 30 روز در پیش رویتان زمان مناسبی برای محک زدن چیزهایی است که می خواستید.

در ادامه بخوانید :

منبع:

برداشت آزاد از سخنرانی مت کاتس (Matt cutts) در سال 2011 – TED