بیت کوین یک ارز دیجیتال یا مجازی است که پس از بحران های مالی سال 2008 به وجود آمد. با کمک بیت کوین می توان به راحتی بانک ها و نظام سنتی گردش مالی را دور زد. این را هم بگویم که نمونه های ارز مجازی فراوانند، اما تنها بیت کوین بوده که تا این حد محبوب است و کارایی دارد. اما چرا این روزها همه بیت کوین میخرند؟ با من و مجله وارونه همراه باشید تا از صفر تا صد بیت کوین را با ما بدانید.

معاملات بیت کوین بر سامانه ای به نام بلاکچین سوار است. بلاکچین درست مانند کیف پولی دیجیتال است که تمام خرید و فروش بیت کوین در آن انجام می شود. مدیریت بلاکچین به عهده «ماینر» هاست. این افراد با کمک کامپیوترهای غول پیکر و فوق قوی معاملات را کنترل میکنند و در ازای هر معامله انجام شده بیت کوین داده می شود. درست مانند یک جایزه! خوب است بدانید که نظام مالی بیت کوین نظامی کاملا خود کفا بوده و سیستم نظارت مرکزی، مانند بانک مرکزی بر آن نظارت ندارد.

روش های خرید و فروش بیت کوین

چندین راه برای تغییر ارز مشتریان وجود دارد. در این راه ها مشتریان می توانند با مراجعه به مراکز مشخص شده ارزهای سنتی خود را به ارز دیجیتال تبدیل کنند و به کیف پول ارز دیجیتال شان پول واریز کنند. بزرگترین مراکز تبدیل ارز سنتی به دیجیتال شامل بیت استامپ، جیمینای و کوین بیس می شود. البته راه های دیگری هم وجود دارد. راه هایی که نیاز نیست در آن ارز سنتی تبدیل شود. در این روش ها معامله هایی انجام می شود و در ازای بهای انجام شدن معامله بیت کوین رد و بدل می شود. بدون واسطه و بدون نیاز به تبدیل ارز!


همچنین بخوانید: بررسی ارز دیجیتال پای‌نتورک ؛ پروژه بلند مدت و قابل اطمینان


چرا این روزها همه بیت کوین میخرند؟

با بیت کوین چه چیزهایی می توان خرید؟

خب! حالا رسیدیم به اصل مطلب! استفاده از بیت کوین به عنوان پول و با هدف خرید، مشکلات زیادی دارد. اگر می پرسید چرا باید بگویم که اکثر مردم بیت کوین را به علت ارزشی که خودش دارد میخرند. راحت تر بگویم! بیت کوین این روزها بیشتر هدف است نه وسیله! چرا که نگه داشتنش سود زیادی دارد و کسی مایل به فروش و خرید کردن به وسیله آن نیست! علاوه بر این شاخص ارزش بیت کوین افت و خیز زیادی دارد و اصلا نمی توان روی خرید و فروش به واسطه آن حساب باز کرد. مثلا تنها در یک روز ارزشش به اندازه ی 3000 دلار کم شد و دوباره در همان یک روز 2000 دلار بالا رفت. همین مشکل باعث می شود نشود قیمت واحد ارزی برایش تعیین کرد.

البته بیت کوین برای خرید و فروش هم استفاده می شود و ازاین نظر خیلی هم بی فایده نیست. تنها استفاده از آن روش خاص خودش را دارد که در این قسمت با آن آشنا می شوید. اگر می خواهید با بیت کوین کالایی بخرید باید به واسطه اپلیکیشن های خاصی اینکار را انجام دهید. مثلا بیت پی! در این اپلیکیشن کیف پول دیجیتال شما ارز سنتی را به ارز دیجیتال تبدیل میکند و راحت می توانید با آن خرید کنید.

جالب است بدانید که معاملات آنلاین با بیت کوین روز به روز بیشتر می شود. چرا که شرکت های بزرگی مانند مایکروسافت و اکسپدیا هم این پرداخت های بیت کوینی را می پذیرند. جالب تر اینکه اولین معامله با بیت کوین در سال 2010 توسط مرد آمریکایی انجام شد. او برای سفارش دو پیتزا به مردی بریتانیایی 10000 بیت کوین پرداخت کرد. احتمالا هیچ کدامشان خبر نداشتند که ارزش این مقدار بیت کوین امروز به بیش از 300 میلیون دلار می رسد.


مرتبط: چطور میتوان پولدار شد؟ روش های درآمدزایی آنلاین 


چرا سازمان راهبرد امور مالی کشورها ارزهای دیجیتال را قبول ندارد؟

این سازمان خاطر نشان کرده که انجام معاملات مالی با بیت کوین آنقدرها هم که نشان داده شده قابل اطمینان نیست. مردم باید از ریسک های مالی این ارز دیجیتال خبر داشته باشند. چرا که این مارکت بسیار جدید و نو پاست. اگر مشکلی پیش باید و پول مردم بلوکه شود هیچ نظام مالی بر این ارز نظارت ندارد تا مشکل را پیگیری کند. علاوه بر این افت و خیز این ارز بسیار بالاست. همه ی این موارد از ریسک های کار با بیت کوین به شمار می رود که باید در هنگام معامله با این ارز در نظر داشته باشید.

چرا این روزها همه بیت کوین میخرند؟

سه عامل اصلی تاثیر گذار در تغییر قیمت بیت کوین وجود دارد. اولین عامل تاثیر رسانه ها در افزایش قیمت است. هر بار خریداران جدید برای خرید این ارز دیجیتال معرفی می شوند قیمتش هم بالاتر می رود. دومین عامل سرمایه گذاری و ورود ارز سنتی به بازار ارزهای مجازی است. سومین عامل مقایسه سود دهی طلا و بیت کوین است که در اقتصاد روز دنیا انجام می شود. تاثیر همه گیری ویروس کرونا بر شاخص ارزش این ارز دیجیتال را هم نباید از یاد برد. در دورانی که بانک ها و اقتصادهای کلان دنیا در حال مبارزه برای حفظ ارزش ارز و گردش مالی شان بودند بیت کوین هم چنان پایدار مانده بود. در نهایت مشخص شد که این ارز دیجیتال مثل طلا ارزش سرمایه گذاری دارد و هیچ بحران و استرس مالی آنرا تحت تاثیر قرار نمی دهد.

روند ارزشی بیت کوین همیشه صعودی خواهد بود؟

ارزش این ارز دیجیتال بر پایه فرضیه گذاری کارشناسان مالی استوار است. برخی از اقتصاد دانان معتقدند این ارز کاملا بی ارزش است. اما عده ای دیگر می گویند اگر اوضاع به همین منوال پیش برود و ثابت شود که ارزش و سود دهی بیت کوین مثل طلاست، این واحد دیجیتال مالی به رکورد ارزشی 146000 دلار هم خواهد رسید. هرچند برای اینکه بیت کوین به این پیش بینی مالی نزدیک شود اول باید پیچ و خم های افت و خیز ارزشی اش را بگذارند. هر چه ارزش این ارز دیجیتال ثابت تر باشد، معاملات بیشتر شده و در نتیجه خرید و فروشش هم بیشتر می شود. در این نظام خود تنظیمی مثبت، پیش بینی 146000 دلاری هم به واقعیت تبدیل خواهد شد.  

در ادامه بخوانید: چگونه سریعتر به اهدافم برسم؟ 9 قدم به سوی موفقیت