چرا فیسبوک در حال سقوط است ؟ فیسبوک، محبوب‌ترین سایت شبکه‌های اجتماعی ممکن است برای 700 میلیون کاربر خود باشد بسیار کاربردی و مناسب باشد، اما گزارشی از درون فیسبوک حاکی از افت عجیب ترافیک در ماه‌های اخیر است. به طور خاص، تنها در ایالات متحده حدود 6 میلیون کاربر از دست داده است. از کشورهایی مانند کانادا، انگلستان، نروژ و روسیه بیش از 100000 ضرر متحمل شده است.

اشتباه نکنید، فیسبوک هنوز در حال رشد است، اما با نرخ پایین‌تر از حد انتظار برای چند ماه گذشته. گزارش شده است که متوسط رشد در حدود سال گذشته حدود 20 میلیون کاربر جدید در ماه بوده، اما در ماه آوریل امسال 13.9 میلیون و در ماه مه 11.8 میلیون بوده است. به نظر می‌رسد روند نزولی نگران کننده‌ای در جریان است.

در این پست، ما سه مسئله اصلی مرتبط با فیسبوک را بررسی خواهیم کرد که من آن‌ها را به عنوان محرک‌های احتمالی برای از دست دادن طرفداران فیس بوک می‌دانم.


پیش از مطالعه این مطلب بخوانید:


۱- Privacy Policy – مواظب کلماتت باش

سقوط فیسبوک

این احتمال وجود دارد که شما به کسی اعتماد نکنید که همیشه سخنان خود را بعد از وعده دادن تغییر می‌دهد. فیسبوک سرویسی است که همچنان شرایط و ضوابطش را بر اساس سیاست خود تغییر می‌دهد. این امر باعث سردرگمی افراد می‌شود و موجب می‌شود اعتمادشان را از دست بدهند.

برای اکثر کاربران آشکار است که فیس بوک اطلاعات مفصلی درباره آن‌ها جمع آوری و تجزیه و تحلیل می‌کند.

آنچه مسئله را مشکل ساز می‌سازد این است که ما نمی‌دانیم دقیقاً چه اطلاعاتی از حساب ما استخراج می‌شود. این امر زمانی که تجدید نظر در سیاست حفظ حریم خصوصی انجام شد نیز تغییری نکرد.
ممکن است همه خدمات شبکه، محتوا و بازی‌ها خوب باشند، اما آیا می‌توانیم اعتماد کنیم که فیسبوک به حریم شخصی ما بالاترین احترام را می‌گذارد؟

۲- تغییرات مکرر در Layout

من چند سال است که از فیسبوک استفاده می‌کنم. هردفعه با تغییر Layout فیسبوک استتوس دیگران و دوستانم را می‌دیدم که به این تغییر اعتراض می‌کردند. به نظر من مردم با تغییرات سخت سازگار می‌شوند و در نهایت بعضی اوقات استفاده از آن را متوقف می‌کنند. خب، اکثر افراد بلافاصله حساب خود را پاک نمی‌کنند، اما حساب را رها می‌کنند.

به تدریج چه اتفاقی می‌افتد؟ علاقه به این شبکه اجتماعی کم می‌شود و در نتیجه فعالیت‌ها نیز کم می‌‌شوند. با کم شدن فعالیت‌های دوستان قطعا شما کمتر رغبت به استفاده از آن دارید. جالب است که این مشکل خیلی سریع مانند ویروس پخش می‌شود و اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

۳- نو که میاد به بازار…

خب، به نظرم یکی از پاسخ‌ها به این سوال که چرا فیسبوک در حال سقوط است همین ضرب المثل باشد.
وقتی Friendster برای اولین بار به وجود آمد، همه از ویژگی‌های جدیدی که یک وب سایت می‌توانست ارائه دهد، هیجان زده بودند. توانایی شبکه‌های اجتماعی به یک پدیده تبدیل شد و حجم زیادی از ترافیک را به دست آورد. سپس MySpace از آن پیشی گرفت، که متعاقبا بازار خود را به فیسبوک تقدیم کرد.

به نظر من هر پلتفرم مترقی چیزی بیشتر از نسخه قبلی را به کاربران ارائه می‌دهد. MySpace بیشتر از Friendster در موضوع موسیقی و سرگرمی متمرکز شد، در حالی که فیسبوک به توسعه دهندگان شخص ثالث پیشنهاد داد که بجای اتکا به برنامه‌های داخلی، مانند آنچه که MySpace انجام داد، برنامه‌های جدید بسازند.

ممکن است فیس بوک به مرحله‌ای از زندگی رسیده باشد که کاربران انتظار چیز جدیدی را دارند، خواه از Facebook یا سایر خدمات شبکه‌های اجتماعی. نیاز به اختراع مجدد، به معنای آزمایش ویژگی‌های جدید برای کشف کاربران است. ایده‌های تازه هنگامی که آن‌ها را آزمایش می‌کنید زنده می‌شوند…

امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.