چرا کرونا فقط بعضی ها را می کشد؟ ویروس کرونا رفتار عجیبی با انسان ها دارد، بعضی ها علائمی تجربه نمی کنند، بعضی ها علائم خفیف دارند، و بعضی ها در بیمارستان بستری می شوند و بعضی ها هم متاسفانه فوت می کنند. 

اگرچه دانشمندان در ابتدا تصور می کردند که سن عاملی اصلی در شدت درگیری با این ویروس است، اما مشاهده شد که جوانان هم ممکن است علائم شدیدی را تجربه کنند و جان شان را از دست بدهند. اما چه عواملی در شدت و وخامت بیماری COVID-19 تاثیر گذارند؟ چرا یک پیرمرد 70 ساله از این بیماری بهبود می یابد و یک جوان 20 ساله جان خود را از دست می دهد؟ واقعا چرا کرونا فقط بعضی ها را می کشد؟

چرا کرونا فقط بعضی ها را می کشد؟ عوامل بسیاری وجود دارند که با هم آن را بررسی می کنیم:

سن

براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها آمریکا (CDC)، حدودا 8 مورد از 10 مرگ ناشی از COVID-19 در آمریکا در بزرگسالان 65 سال و بالاتر رخ داده است. خطر مرگ ناشی از عفونت و احتمال لزوم بستری شدن در بیمارستان یا مراقبت های پزشکی فوری، با افزایش سن به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. به عنوان مثال، بزرگسالان 65 تا 84 ساله در ایالات متحده 4 تا 11 درصد از مرگ های ناشی COVID-19 را تشکیل می دهند، در حالی که بزرگسالان 85 ساله و بزرگتر 10 تا 27 درصد را تشکیل می دهند.


همچنین بخوانید: توصیه های محافظت از ویروس کرونا برای سالمندان


به گفته CDC، این روند ممکن است به دلیل این واقعیت باشد که بسیاری از افراد مسن، مشکلات پزشکی مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت دارند که می تواند علائم COVID-19 را تشدید کند. به گزارش Stat News، توانایی سیستم ایمنی در مقابله با عوامل بیماری زا نیز با افزایش سن کاهش می یابد و افراد مسن را در معرض عفونت های شدید ویروسی قرار می دهد.

دیابت

چرا کرونا فقط بعضی ها را می کشد؟

به نظر می رسد دیابت ملیتوس – گروهی از بیماری ها که منجر به قند خون زیاد و مضر می شوند – با خطر ابتلا به عفونت شدید COVID-19 مرتبط است. دیابت نوع 2 زمانی رخ می دهد که سلول های بدن به هورمون انسولین پاسخ نمی دهند، در نتیجه قندی که باید جذب سلول ها می شد تا انرژی مورد نیاز را تولید کند، در جریان خون باقی می ماند. دیابت نوع 1 زمانی رخ می دهد که در اصل لوزالمعده انسولین کمی تولید می کند.

در یک بررسی از 13 مطالعه مرتبط، دانشمندان دریافتند که مبتلایان به دیابت نزدیک به 3.7 برابر بیشتر از افرادی که مشکلات پزشکی پیش زمینه ای (مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی یا بیماری تنفسی) ندارند، دچار علائم شدید یا مرگ ناشی از COVID-19 می شوند.

با این وجود دانشمندان نمی دانند که آیا دیابت به طور مستقیم شدت بیماری را افزایش می دهد یا اینکه سایر مشکلات سلامتی که همراه با دیابت هستند، از جمله بیماری های قلبی و عروقی و کلیه، مقصر هستند.

این بررسی با آنچه محققان بین سایر عفونت ها و دیابت دیده اند متناسب است. به عنوان مثال، آنفلوانزا و ذات الریه در افراد مسن مبتلا به دیابت نوع 2 شایع تر و جدی تر است. اما چرا کسانی که دیابت دارند به شدت و وخامت بیشتری به بیماری COVID-19 مبتلا می شوند؟ چند مکانیسم احتمالی وجود دارد. این مکانیسم ها عبارتند از: “التهاب مزمن، افزایش فعالیت انعقادی، اختلال در پاسخ ایمنی و آسیب احتمالی مستقیم لوزالمعده توسط SARS-CoV-2.”


همچنین بخوانید: آمریکا برای استفاده از داروی رمدسیویر جواز صادر کرده؛ رمدسیویر درمان تازه ای برای کرونا!


همه مبتلایان به دیابت نوع 2 در معرض خطر یکسان نیستند. یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به دیابت که سطح قند خون خود را در محدوده معینی حفظ می کنند، نسبت به کسانی که نوسانات بیشتری در قند خون شان دارند، علائم خفیف تری را در بیماری COVID-19 تجربه خواهند کرد.

دانشمندان مطمئن نیستند که آیا این خطر بالای عفونت شدید COVID-19 در مورد مبتلایان به دیابت نوع 1 نیز صدق می کند یا خیر. هنگامی که فرد مبتلا به دیابت نوع 1 به یک عفونت مبتلا می شود، سطح قند خون افزایش خطرناکی خواهد داشت و اسید خون افزایش پیدا می کند، و وضعیتی به نام کتواسیدوز دیابتی رخ خواهد داد. به همین ترتیب، هرگونه عفونت برای فرد مبتلا به دیابت نوع 1 می تواند خطرناک باشد.

بیماری قلبی و فشار خون بالا

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا، افرادی که مشکلاتی در سیستم قلبی عروقی شان دارند، مانند بیماری قلبی و فشار خون بالا، معمولاً از علائم شدیدتر COVID-19 رنج می برند. گفته می شود، حتی کسانی که از قبل دچار بیماری قلبی عروقی نبوده ان نیز ممکن است آسیب قلبی در اثر عفونت ویروسی داشته باشند.

به عنوان مثال، اولین مرگ ناشی از کروناویروس گزارش شده در آمریکا هنگامی رخ داد که ویروس به نوعی به عضله قلب یک خانم 57 ساله آسیب رساند و سرانجام باعث ترکیدگی آن شد. این خانم از سلامت خوبی برخوردار بوده و قبل از آلوده شدن به طور مرتب ورزش می کرد، و طبق گزارش ها وی دارای قلب سالم “اندازه و وزن طبیعی” بود. یک مطالعه در مورد بیماران COVID-19 در ووهان چین، نشان داد که بیش از 1 مورد در هر 5 بیمار دچار ضعف قلبی شده اند – برخی از بیماران از قبل دچار مشکلات قلبی بودند و برخی نیز اینگونه نبودند.

اما تئوری های مختلفی وجود دارد برای اینکه بدانیم چرا ویروس کرونا به قلب انسانها آسیب وارد می کند. در یک سناریو، ویروس ممکن است با حمله مستقیم به ریه ها، اکسیژن بدن را تا حد زیادی کاهش دهد، در نتیجه قلب باید برای پمپ کردن خون اکسیژن دار به بدن بیشتر تلاش کند. همچنین این ویروس ممکن است مستقیماً به قلب حمله کند، زیرا بافت قلبی حاوی آنزیم 2 مبدل آنژیوتانسین (ACE2) است – مولکولی که ویروس برای آلوده کردن سلول ها به آن وصل می شود. همچنین در بعضی از افراد، COVID-19 می تواند یک پاسخ ایمنی شدید که به عنوان طوفان سیتوکین شناخته می شود را شروع کند، در نتیجه بدن به شدت ملتهب می شود و در نتیجه قلب می تواند آسیب ببیند.

سیگار کشیدن

افرادی که سیگار می کشند مستعد ابتلا به عفونت شدید COVID-19 هستند، به این معنی که آنها با افزایش خطر ابتلا به پنومونی، آسیب دیدگی اعضای بدن و نیاز به حمایت تنفسی روبرو هستند. یک مطالعه بیش از 1000 بیمار در چین را مورد بررسی قرار داد و نتایج نشان داد که 12.3٪ از افراد سیگاری، در مقایسه با 4.7 ٪ از افراد غیرسیگاری، در بخش مراقبت های ویژه، زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار گرفتند یا درگذشتند.

براساس گزارش اخیر Science Live، دود سیگار می تواند بدن را از چندین طریق در معرض coronavirus قرار دهد. به طور کلی افراد سیگاری در معرض ابتلا به عفونت های ویروسی آسیب پذیر هستند، زیرا قرار گرفتن در معرض دود به مرور زمان سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، به بافت های دستگاه تنفسی آسیب می رساند و باعث التهاب مزمن می شود. استعمال دخانیات همچنین با بسیاری از مشکلات پزشکی مانند آمفیزم و آترواسکلروز همراه است که می تواند علائم COVID-19 را تشدید کند.

تحقیقات اولیه هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، اما تفسیرهای اولیه از داده ها نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض دود باعث افزایش تعداد گیرنده های ACE2 در ریه ها می شود – گیرنده ای که SARS-CoV-2 برای آلوده کردن سلول ها به آن وصل می شود. مشخص نیست که سطح بالای ACE2 مختص افراد سیگاری است یا در بین مبتلایان به بیماری مزمن ریه مشترک است.


همچنین بخوانید: آیا تنها راه کشف واکسن کرونا آلوده کردن افراد سالم است؟


چاقی

چندین مطالعه اولیه ارتباط بین چاقی و بیماری شدید COVID-19 را در افراد نشان داده است. یک مطالعه که بیماران COVID-19 که سن آنها کمتر از 60 بود را به صورت گروهی تجزیه تحلیل کرد، نشان داد که افرادی که دچار چاقی بودند، دو برابر افراد غیر چاق در بیمارستان بستری بودند و 1.8 برابر بیشتر از افراد غیرچاق احتمال بستری در مراقبت های ویژه را داشتند. مطالعه ای نشان داد که بیماران چاق دچار COVID-19 بیش از دو برابر احتمال ابتلا به پنومونی شدید را در مقایسه با بیمارانی که وزن طبیعی داشتند، نشان دادند. 

مشخص نیست که چرا چاقی با احتمال بستری بیشتر در بیمارستان و بیماری شدید COVID-19 ارتباط دارد، اما چندین امکان را ارائه کرده اند. به طور کلی چاقی به عنوان یک عامل خطر عفونت شدید تصور می شود. به عنوان مثال، افرادی که چاق بودند، در طی بیماری همه گیر آنفولانزای خوکی، بیماری طولانی تر و شدیدتری را تجربه کردند. بیماران چاق ممکن است دچار کاهش ظرفیت ریه یا افزایش التهاب در بدن شوند. بیشتر شدن تعداد مولکولهای التهابی که در بدن در گردش هستند می تواند باعث واکنش های ایمنی مضر و منجر به بیماری شدید شود.

گروه خونی

چرا کرونا فقط بعضی ها را می کشد؟

به نظر می رسد گروه خونی پیش بینی کننده میزان حساسیت فرد به SARS-CoV-2 است، اگرچه دانشمندان پیوندی بین گروه خونی و شدت بیماری پیدا نکرده اند.

دانشمندان گروه های خونی 2،173 بیمار مبتلا به COVID-19 را در سه بیمارستان ووهان چین و همچنین گروه های خونی بیش از 23000 فرد غیر مبتلا به COVID-19 را بررسی کردند. آنها دریافتند که افراد مبتلا به گروه خونی در گروه A یعنی Aمثبت، Aمنفی و ABمثبت، ABمنفی در مقایسه با بقیه گروه های خونی در معرض خطر بالاتر از بیماری شدید COVID-19 هستند. همچنین دانشمندان معتقدند، افراد با گروه خونی O (منفی و مثبت) نسبت به دیگر گروه های خونی از خطر کمتری برای بیماری شدید COVID-19 برخوردار هستند.


همچنین بخوانید: تست کرونا چقدر دقیق است؟ تست سواب بهتر است یا آزمایش خون؟


در مطالعه ای دیگر که بیماران یکی از بیمارستان های نیویورک را بررسی کردند مشخص شد که افرادی که گروه خونی A داشتند 33٪ بیشتر از سایر گروه های خونی احتمال ابتلا به این ویروس را داشتند. و افرادی که گروه خونی O مثبت یا منفی داشتند کمتر احتمال داشت که مبتلا شوند. اگرچه تعداد کمی از بیماران گروه خونی AB داشتند، اما آنها هم به نسبت گروه خونی A در معرض خطر کم تری بودند. 

محققان ارتباط بین گروه خونی و عوامل خطر را برای ابتلا به COVID-19 شامل سن، جنس، اضافه وزن ، سایر مشکلات اساسی بهداشتی مانند دیابت ملیتوس، فشار خون بالا، بیماری های ریوی و بیماری های قلبی عروقی در نظر گرفتند. به گفته آنها، برخی از این عوامل با گروه خونی ارتباط دارند،به طور مثال بین دیابت و گروه های خونی B و Aمنفی و بین اضافه وزن و گروه های خونی O مثبت ارتباط وجود دارد.

اینکه چرا گروه خونی می تواند خطر ابتلا به SARS-CoV-2 را افزایش یا کاهش دهد، مشخص نیست. گروه خونی یک فرد نشان می دهد که چه نوع آنتی ژن خاصی سطح سلول های خونی او را پوشش می دهد. این آنتی ژن ها برای کمک به مبارزه با یک پاتوژن، آنتی بادی های خاصی تولید می کنند. تحقیقات نشان می دهد، آنتی بادی های ضد A به مهار ویروس کمک می کنند. این مکانیسم با SARS-CoV-2 می تواند به افرادی که گروه خونی O دارند کمک کند تا ویروس را از خود دور کنند.

عوامل ژنتیکی

چرا کرونا فقط بعضی ها را می کشد؟

بسیاری از مشکلات پزشکی می تواند علائم COVID-19 را بدتر کند، اما چرا افرادی که از قبل سالم بوده اند، گاهی به علائم شدیدی مبتلا می شوند یا از این ویروس می میرند؟ دانشمندان گمان می کنند که برخی عوامل ژنتیک می توانند بعضی افراد را به ویژه مستعد ابتلا به این بیماری کنند و بسیاری از گروه های تحقیقاتی قصد دارند نقاط آسیب پذیر در کد ژنتیکی ما را دقیقا مشخص کنند.

در یک سناریو، ممکن است ژنهایی که سلولها را برای ساختن گیرنده های ACE2 راهنمایی می کنند، بین افرادی که مبتلا به عفونت های شدید می شوند و کسانی که به هیچ وجه علائمی ندارند، متفاوت باشند. از طرف دیگر، ممکن است این تفاوت در ژنهایی باشد که به سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل بیماری زا تهاجمی کمک می کنند.

در ادامه بخوانید: 

آیا ژنتیک در فقر نقش دارد؟