چربی های ترانس و ارتباط آن با ناباروری !مشخص شده است که این چربی ها باعث بیماری های قلبی می گردد.بر اساس تحقیقات جدید مشخص شده است که این نوع چربی ها می توانند باعث ناباروری در زنان گردد.هر چه زنان چربی ترانس بیشتری مصرف کنند ، احتمال ناباروری در آن ها افزایش می یابد.

چربی های ترانسگفته می شود چربی های ترانس  سالم تر از چربی های غیر اشباع هستند ، تنها 2 درصد میزان کالری دریافتی را افزایش می دهند در صورتی که خطر ناباروری را تا مقدار زیادی افزایش می دهند.افزایش دو درصد میزان کالری این چربی ها بدان معنی است که رژیم غذایی شما شامل 70 درصد کربوهیدرات است.


همچنین بخوانید :


به همین دلیل باید مصرف آن ها را تا حدود زیادی کاهش داد تا از ابتلا به بیماری های قلبی و ناباروری جلوگیری کرد.چربی های ترانس به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند.چربی های ترانس طبیعی که دارای ضرر کمتری هستند در موادی مانند گوشت و فرآورده های لبنی یافت می شوند.البته باید اشاره کنیم که این مقدار بسیار ناچیز است.

چربی های ترانس مصنوعی از طریق فرآیندی شیمیایی  به نام هیدروژناسیون تشکیل می شوند.شاید برای شما این سوال پیش آید که دلیل ایجاد چربی های ترانس چیست ؟ در پاسخ باید بگوییم که چربی های ترانس دارای مزایای زیادی برای تولید کنندگان مواد غذایی است.زیرا به افزایش ماندگاری مواد غذایی و طعم بهتر آن ها کمک می کند.

چربی های ترانس مصنوعی در مواد غذایی زیر یافت می شوند :

غذاهای آماده مانند سیب زمینی سرخ کرده 

-برخی خوراکی ها مانند چیپس ،کراکرها 

-غذاهای سرخ شده

-محصولاتی مانند بیسکوییت و کیک های آماده 

-خمیرهای آماده مانند خمیر پیتزا و….

-روغن ها سرخ کردنی

اهمیت آگاهی اجتماعی 

 مشخص شده است که روغن های ترانس علاوه بر بیماری های قلبی سبب بسیاری دیگری از بیماری ها نیز می گردد.به همین دلیل باید آگاهی اجتماعی صورت گیرد تا مردم با مضرات چربی های ترانس آشنا شوند.

توجه به جدول ارزش تغذیه ای

رژیم غذایی سالم یک رژیم غذایی مناسب است و برای رژیم غذایی مناسب، بسیار مهم است که عادت به خواندن برچسب غذاهایی را که از بازار خریداری می کنید ، داشته باشید.به این ترتیب شما بهتر می توانید بدانید که مواد افزودنی و سایر مواد مضر در محصولی که می خواهید خرید کنید وجود دارد یا خیر .

روغن های ترانس نیز دقیقا در همین مواد غذایی آماده وجود دارد .بنابراین اطلاع از مقدار آن بسیار مهم است.متاسفانه ناباروری در جامعه رو به افزایش است و چربی های ترانس و مواد غذایی آماده یکی از دلایل آن هستند.

متخصصان تغذیه چه فکر می کنند ؟

مطالعات اخیر در زمینه ناباروری و تغذیه نشان داده است که مکمل های آهن به حفاظت از مشکلات تخمدان و ناباروری کمک می کنند.با این وجود، متخصصان تغذیه تصمیم قطعی در مورد این مسئله ندارند. هنگامی که به باروری و ناباروری میرسد، بعضی از آنها میگویند عوامل دیگر باید مورد بررسی قرار گیرد.با این حال، این واقعیت شناخته شده است که موارد ناباروری در زنان با مشکلات اضافه وزن بالاتر است.بنابراین، برای به حداقل رساندن مشکلات ناباروری ، ضروری است که یک برنامه تغذیه ای سالم و به دور  از چربی های ترانس داشته باشیم.