شناخت ویژگی های افراد با اعتماد به نفس به شما در افزایش سطح اعتماد به نفس تان کمک خواهد کرد. افراد با اعتماد به نفس می دانند که چه ارزش هایی دارند و چه چیزی می خواهند. آنها الگوی عادت ها و اندیشه های مشترکی دارند که به آنها در دستیابی به اهدافشان کمک می کند. 

ویژگی های افراد با اعتماد به نفس

1. آنها اعتقاد ندارند که ارزش شان کمتر از دیگران است!

یکی از اساسی ترین ویژگی های افراد با اعتماد به نفس این است که “ارزش من به عنوان یک فرد برابر با هر کس دیگری است”. این به این معنا نیست که شما مجبور نیستید برای آنچه که میخواهید تلاش کنید و قطعا به این معنی نیست که زندگی پاداش هایش را به طور مساوی تقسیم می کند. بلکه به این معنی است که شما به اندازه ی هر شخص دیگری حق دارید که برای اهدافتان تلاش کنید، رویاهایتان را دنبال کنید، از زندگی تان لذت ببرید و حتی به شیوه ای که برای شما پر معنی تر است زندگی کنید و متفاوت باشید.

2. آنها از تردید داشتن نسبت به خودشان ترسی ندارند!

افراد با اعتماد به نفس می دانند که همه ی خودتردیدی ها بد نیستند. گاهی اوقات ترس یک نشانه است که به شما می گوید برای یک ارائه بزرگ، سخنرانی یا مصاحبه به اندازه کافی آماده نیستید. تمرین آنچه که قصد دارید بیان کنید یا انجام دهید، هنگامی که فشار بالا است، به آرام شدن ذهن تان کمک خواهد کرد.


همچنین بخوانید:چرا اعتماد به نفس ندارم؟ 5 دلیل نداشتن اعتماد به نفس


همچنین صدای خودتردیدی می تواند به شما بگوید که به اطلاعات بیشتری نیاز دارید و یا باید در مسیر دیگری حرکت کنید یا برای مدتی متوقف شوید. ولی این به معنی دست برداشتن از هدفتان نخواهد بود.

3. آنها منتظر یک حرکت بزرگ نیستند!

ممکن است فکر کنید که کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند کارهای بزرگ و جسورانه انجام می دهند. اما آنها همیشه به دنبال انجام دادن کارهای بزرگ و جسورانه نیستند بلکه در کارهای کوچک جسارت به خرج می دهند.

4. آنها اعتماد به نفس را با غرور اشتباه نمی گیرند!

بعضی از افراد از اعتماد به نفس داشتن می ترسند زیرا نمی خواهند متکبر و مغرور به نظر برسند و دوست ندارند دیگران آنها را از خود راضی و خودشیفته بدانند. در حالیکه موضوع کاملا برعکس است. زمانی که کسی اعتماد به نفس بالایی دارد کمتر به خود و نحوه ی عملکردش فکر می کند و به دیگران توجه بیشتری می کند. آنها فقط از هدفشان مطمئن هستند نه از خودشان، به این معنی که در صورت اشتباه کردن آن را می پذیرند.

5. آنها از بازخورد و یا تضاد نمی ترسند!

یک فرد با اعتماد به نفس می تواند بازخورد مفید را بپذیرد و بدون این که حالت تدافعی بگیرد طبق آن عمل کند. زمانی که به ارزش خود شکی ندارید می توانید انتقاد و یا طرد مستقیم را بپذیرید بدون اینکه باعث شکستن تان شود. بنابراین داشتن اعتماد به نفس به این معنا نیست که وقتی تضادی رخ داد شما پوزه ی دیگران را به خاک می مالید.


همچنین بخوانید:5 راه برای افزایش اعتماد به نفس که باعث تغییر زندگی شما می شود


بلکه به این معناست که توانایی این را دارید که از عقیده و تفکر خود صحبت کنید و به دیگران هم اجازه دهید تا عقیده شان را مطرح کنند و ممکن است حتی با آنها به مصالحه برسید.

6. آنها از شکست نمی ترسند!

اعتماد به نفس داشتن به این معنا نیست که شما هیچوقت شکست نمی خورید و همیشه لبخند به لب دارید و هیچوقت اضطراب و تردید را تجربه نمی کنید. در عوض، به این معنی است که شما می توانید احساسات ناشی از شکست را کنترل کنید و از آنها برای فتح چالش بعدی استفاده کنید.

7. آنها لازم نمی بینند که همه ی کارها را تمام و کمال انجام دهند!

کمال گرایی نوعی از تفکرمعیوب است که با اعتماد به نفس پایین همراه است. اگر فکر می کنید قبل از اینکه کاری را انجام دهید باید از همه چیز آن سر در بیاورید و آن را تمام و کمال و بدون نقص انجام بدهید، باید بگویم که این تفکر شما را از انجام کاری که دوست دارید دور نگه می دارد.

8. آنها هرچیزی که در تبلیغات می بینند را باور نمی کنند!

بسیاری از تبلیغات طراحی شده اند تا در شما ایجاد حس فقدان و نقص کنند. شرکت هایی که می خواهند محصولات شان را به فروش برسانند معمولا باعث می شوند که شما درباره ی خود احساس بدی داشته باشید و یا از وجود مشکلی در خود ناراحت شوید که قبلا هرگز متوجه آن نشده بودید.


همچنین بخوانید:عکس پروفایل تان درباره شما چه می گوید؟ شناخت شخصیت از عکس پروفایل


9. همینطور هر چیزی که در شبکه های اجتماعی می بینند را باور نمی کنند!

این مورد به مورد قبلی بسیار نزدیک است. بسیار راحت است که باور کنیم همه ی کسانی که در شبکه های اجتماعی آنها را دنبال می کنیم ازدواجی موفق، شغلی رویایی و صورت و اندامی بسیار زیبا دارند. اما به یاد داشته باشید عکسهایی که افراد در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند معمولا به شدت ویرایش شده است و یا از بهترین لحظات زندگی شان گرفته شده است. همه روزهای بد، خود تردیدی و نقص های فیزیکی دارند، فقط آنها را در اینستاگرام یا فیس بوک فریاد نمی زنند!

10. آنها از انجام کارهای جدید اجتناب نمی کنند!

همانطور که به خود فشار می آورید که چیزهای جدید را امتحان کنید متوجه می شوید که شکست و اشتباهات چگونه به رشد شما کمک می کنند. هر چه بیشتر شکست بخورید به موفقیت نزدیک تر خواهید شد زیرا راه های اشتباه را شناخته اید. حتی با اینکه امکان شکست در انجام کارهای جدید وجود دارند اما این به رشد و موفقیت تان کمک خواهد کرد که منجر به اعتماد به نفس بیشتر خواهد شد.

11. آنها روی خودشان تمرکز نمی کنند!

باور این ممکن است برایتان عجیب باشد ولی باید بدانید که هرچه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید کمتر بر روی خودتان تمرکز می کنید. برای همه ی ما پیش آمده که وارد اتاقی شویم و با خود فکر کنیم “همه دارند به من نگاه می کنند، حتما فکر می کنند که من احمقم و حرفهایم به نظرشان احمقانه می رسد!”

اما حقیقت این است که افراد در نگرانی و افکار خودشان غرق هستند. هنگامی که بتوانید به این موضوعات توجه نکنید و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید کمتر به دیگران توجه خواهید کرد.

12. آنها اجازه نمی دهند که دیگران برایشان هدف تعیین کنند!

هیچکس نمی تواند به شما بگوید که چه چیزی برایتان بیشتر اهمیت دارد. البته فرهنگ ما به ما القا می کند که داشتن کار رویایی، خانه ی بزرگ تر و ماشین لوکس چیزهایی هستند که ما برای خوشبختی و خوشحالی به آنها نیاز داریم.

پیروی نکردن از انتظارات اجتماعی قدرت ذهنی زیادی را می طلبد. اعتماد به نفس داشتن همیشه به معنی برداشتن گام های بزرگ نیست بلکه گاهی به معنی داشتن توانایی برای گفتن این جمله است: نه ، این فرصت در حال حاضر برای من مناسب نیست!

در ادامه بخوانید: چگونه تفکر مثبت سبب موفقیت می گردد؟