با همسر دروغگویم چطور رفتار کنم؟ چطور اعتمادی که از دست رفته را دوباره بازسازی کنم؟ زمانیکه کسی به شما دروغ می گوید بسیار طبیعی است که دیگر به همه ی حرفهایش شک کنید و اگر آن شخص همسرتان باشد این شک آزارنده تر می شود.

دلایل دروغ گفتن همسر

برای اینکه بتوانید رفتار درستی با همسری که به شما دروغ گفته است داشته باشید، ابتدا باید سعی کنید دلایل دروغ گفتن همسرتان را تا حدی ریشه یابی کنید. دلایل زیادی برای دروغ گفتن وجود دارند، مثلا ممکن است به دلیل اینکه قبلا شما را نا امید کرده است و حال از واکنش شما می ترسد با شما صادق نباشد و …

افراد لزوما برای فریب دادن دروغ نمی گویند، بلکه بسیاری از افراد برای محافظت از خودشان دروغ می گویند. آنها از چیزی که می خواهند پنهانش کنند شرمنده هستند و از نا امید کردن شما و عواقب آن می ترسند، به همین دلیل به نوعی خود را قانع می کنند که دروغی که می گویند چندان مهم نیست.



در چنین مواردی مشکل ذات و شخصیت فرد نیست، بلکه مشکل به بلوغ نرسیدن فرد به لحاظ ذهنی و فکری است. اینگونه افراد دروغگو های خبیثی نیستند که می خواهند از شما سوء استفاده کنند، اما به هر حال باید به دروغ هایشان پایان بدهند زیرا صرفه نظر از اینکه چه دلیلی برای صادق نبودنشان دارند باید بدانند که دروغ گفتن کاری سمی است که ازدواجتان را نابود خواهد کرد.

اما در موارد دیگر ممکن است همسرتان فعالانه در تلاش برای فریب دادن شما باشد و دانسته رفتارهایی انجام دهد که اصلا مورد پسند شما نیست و سعی در پنهان کردنشان داشته باشد، رفتارهایی که برای خودشان یا رابطه یتان مخرب هستند. حتی ممکن است با خیانت های مکرر احترامی برای رابطه تان قائل نباشد.

فردی که در یک مقیاس بزرگ فریب دهنده است، یعنی عمدا شما و دیگران را فریب می دهد وجدان شکل گرفته ای ندارد. از لحاظ بالینی به این افراد سایکوپت یا سوشال پت گفته می شود. به عبارت دیگر این افراد فاقد احساس گناه هستند و وقتی کاری انجام می دهند که دیگران را آزار می دهد یا به آنها آسیب می رساند اصلا احساس پشیمانی نمی کنند.

با همسر دروغگویم چطور رفتار کنم؟

اکنون که با فریب و دروغ در ازدواج تان مواجه شده اید، احتمالا فکر خواهید کرد که همه چیز از ابتدا یک دروغ بوده است و از این به بعد هم به همه چیز شک خواهید داشت. ممکن است همسرتان دوباره به شما دروغ بگوید و یا هیچوقت دروغ گفتن را تکرار نکند. هیچ راهی برای فرار از برقراری گفتگوی دردناکی که در ادامه باید رخ دهد وجود ندارد، شما باید قادر باشید تا موضوع را با همسرتان در میان بگذارید.



اما چطور می توانید به نحو موثری با این موضوع مواجه شوید؟ بهترین پاسخ برای سوال چطور با همسر دروغگویم رفتار کنم چیست؟ راه های مختلفی برای مواجهه با عدم صداقت همسر وجود دارند که بستگی به ریشه ی این عدم صداقت دارد.

اگر همسرتان به این دلیل به شما دروغ گفته است که قصد داشته از خودش محافظت کند و نمی خواسته شما را از خود نا امید و دلسرد کند، با او از دیدگاه خودتان و انتظارات و احساسات تان درباره ی دروغی که گفته است صحبت کنید.

بله شما رنجیده و ناراحت هستید و شاید بخواهید که متقابلا همسرتان را ناراحت کنید و به نوعی تلافی کنید، اما این کار اصلا به نفع رابطه تان نخواهد بود. گفتن جملاتی مثل: “ببین چیکار کردی!” یا ” ببین چقدر منو ناراحت کردی!” اصلا کمک کننده نخواهد بود.

بدترین کار این است که فردی را که می دانید با شما صادق نیست را خشمگین کنید. سعی کنید از زمینه ی دیدگاه آنها به وضعیت نگاه کنید و بفهمید که چرا احساس کرده است باید دروغ بگوید. ترس احساسی باعث می شود افراد دروغ بگویند زیرا نمی خواهند بی دفاع باشند، به هر دلیلی.



سعی نکنید موقعیتی را به وجود آورید که مچ او را هنگام دروغ گفتن بگیرید، بلکه به آرامی به او توضیح دهید که خیلی رنجیده اید و احساس مورد خیانت قرار گرفتن می کنید. می توانید از همسرتان بپرسید: چرا برای گفتن حقیقت به من اطمینان نکردی؟ بگذارید جواب بدهد و به او گوش دهید. سپس به او بگویید که ترجیح می دادید با شنیدن حقیقت از او دلسرد شوید، تا اینکه با شنیدن دروغ حس کنید به شما خیانت شده است.

مراقب باشید که رفتار قضاوتگرانه ای نداشته باشید، در عوض کاری کنید همسرتان متوجه شود که شما ناراحت و رنجیده هستید و خواستار رابطه ای با او هستید که زجرآور نیست و دروغ و فریب در آن جایی ندارد. به همسرتان بگویید که نمیخواهید دوباره این اتفاق بیفتد. اعتماد پایه و اساس عشق است و شما باید بتوانید اعتماد به یک دیگر را حفظ کنید تا بتوانید عشق مادام العمری که هر دو می خواهید را به وجود آورید.

و اما اگر همسرتان در دسته ی افرادی قرار می گیرد که به قصد و مکرر دیگران و شما را فریب می دهد، بازهم عمدا سعی نکنید مچ او را حین دروغ گفتن بگیرید. در عوض، رویکردی که میگیرید باید استراتژیک تر و هدف تان باید قطع کردن الگوهای فریبکاری همسرتان باشد. همچنین رویکردتان باید این را برساند که شما فریب نخورده اید.



اگر چیزهایی را می بینید و یا حرفهایی را می شنوید که با هم جور در نمیایند و شما را بی اعتماد و شکاک کرده است، به سادگی به همسرتان بگویید: من این موضوع را می بینم یا می شنوم و بعد این موضوع را می بینم یا می شنوم و اینها با هم جور در نمیایند! به همین سادگی فقط حقایق را بیان کنید، بگذارید همسرتان ببیند که حرفهایش با چیزهایی که شما می بینید هماهنگ نیستند.

و یا می توانید به او بگویید: من حرفهای مختلفی از تو می شنوم یا رفتار های مختلفی از تو می بینم که با هم هماهنگ نیستند و به نظر میاد که تو با من صادق نیستی! ” بیان حرفها و واکنش ها و یا داستان ها و مدارک باعث می شود که الگوی فریبکاری او شکسته شود و می فهمد که دیگر نمی تواند با دروغ گفتن قسر در برود!



کم کم، تمام آجرهای دیوار دروغ هایش را بردارید، همسرتان را با تمام اتفاقات همانطور که رخ داده اند روبه رو کنید و توهمی که سعی در ساختنش را داشته فرو بنشانید. ماندن در رابطه با فرد سوشال پت به طرز باور نکردنی ای سمی است، و شما مطمئنا نیاز به دریافت مشاوره حرفه ای دارید تا بتوانید به طور کامل با آنچه که در ازدواج تان اتفاق می افتد مقابله کنید.

به هرحال همه ی ما خوبی ها و بدی هایی داریم، زمانیکه با کسی ازدواج می کنید خوبی ها و بدی های او به وضوح بیشتری می بینید. و باید این را بدانید که شما می توانید با عدم صداقت در روابط تان کنار بیایید و اعتماد از دست رفته را بازیابید و دوباره زندگی پر از اعتماد و صداقت و آرامش بسازید.

شما چطور با دروغ و فریب همسرتان کنار آمدید؟ تجربیات شما بسیار ارزشمند هستند، لطفا آنها را با ما و بقیه ی کسانی که مشکلی مشابه با شما داشتند در میان بگذارید.