این روزا سوال اصلی من این شده: چطور کمتر از گوشیم استفاده کنم؟ با اینکه می دونم دلیل عمده ی کمبود وقت و نرسیدن به کارام و هدف هام گوشیمه ولی بازم نمی تونم اونجوری که می خوام سالم و درست ازش استفاده کنم.

از یه جایی باید شروع کرد، پس بخاطر همین دنبال راهکارهایی بودم که با کمکشون بتونم کمتر از گوشیم استفاده کنم، از امروز می خوام این راهکارهارو به کار ببندم و نذارم که این اعتیاد به گوشی بیشتر از این وقتم و بگیره. شما هم اگه دغدغه ی اعتیاد به گوشی رو دارید با من همراه بشید.

آیا می دونستین که آمریکایی ها 47 بار در روز گوشی شونو چک می کنن؟ هیچ آماری در دسترس نیست ولی من فکر می کنم این عدد تو ایران خیلی بیشتر باشه! خیلی از ما آخرین چیزی که قبل خواب می بینیم و اولین چیزی که صبح موقع بیدار شدن باهاش روبه رویم صفحه ی موبایله!!! و از همه عجیب تر اینکه از هر 10 بزرگسال 1 نفرشون حتی در زمان رابطه ی جنسی هم گوشی شونو چک می کنن!!! ما آدما دیگه خیلی داریم عاشق گوشی هامون میشیم!!!



کاترین پرایس کتابی رو منتشر کرده به اسم “چطور با گوشیم بهم بزنم؟” اما هدف این کتاب این نیست که به ما یاد بده چطور موبایل هامونو کلا کنار بذاریم، بلکه هدفش اینه که قدم به قدم بهمون یاد بده چطور رابطه ی بهتری با گوشی مون داشته باشیم و زندگی سالم تر و شادتری داشته باشیم. 

9 پاسخ برای سوال چطور کمتر از گوشیم استفاده کنم؟

1. به رابطه ای که با گوشی تون دارید توجه کنید!

برای یک یا دو روز، فقط به رابطه ای که با گوشی تون دارید توجه کنید، تا به وضوح درک کنید که گوشی چه احساسی در شما ایجاد می کنه. قبل از استفاده چه احساسی دارید؟ بعد از استفاده چطور؟ چه کسی همراهتونه؟ چه کار می کنید؟ کجا هستید؟ وقتی گوشی تونو بر میدارید باهاش چیکار می کنید؟ آیا اپلیکیشن های خاصی هستن که بیشتر از اونا استفاده می کنید؟ چند دقیقه یا ساعت سرتون تو گوشی می مونه؟ آیا براتون سخته که توجهتون رو به بقیه ی چیزا برگردونین؟

از جواب این سوالا چه چیزی دستگیرتون شد؟ از خودتون بپرسید که آیا واقعا می خواید هر دفعه اینطوری از گوشی تون استفاده کنید؟ این مدل استفاده از موبایل شمارو خوشحال می کنه؟ یا مثل اکثر مردم معتاد یه جسم مستطیلی شدید که داره بیچاره تون میکنه؟

2. تمایلات خودتون رو بشناسید!

وقتی ما به چیزی معتاد می شیم حتما گرایش ها و تمایلات قوی زیربنای این اعتیاد هستن. برای خراب کردن این زیر بنا باید اون ها رو خوب بشناسید. یعنی باید خودت و تمایلاتت رو بشناسی. از خودتون بپرسید: چرا الان می خوایی به گوشیت دسترسی داشته باشی؟ می خوایی چه هیجانی رو تجربه کنی؟ یا می خوایی از چه تجربه ی عاطفی و هیجانی ای اجتناب کنی؟



به جای اینکه گوشی تونو بردارید، با احساسات و هیجانات تون رو به رو بشید! ببینید می تونید مشخص کنید که دقیقا چه چیزی باعث می شه بخوایید مدام گوشی تونو چک کنید؟

3. تصویر صفحه ی نمایش یا والپیپرتون رو به عنوان یه هشدار تنظیم کنید!

عکس های مختلفی هستن که می تونید اونها رو روی قفل صفحه ی نمایش تون بذارید تا بهتون هشدار بدن که بیخودی از گوشیتون استفاده نکنید و بذاریدش کنار. اگه هنوز دارید این مطلب رو می خونید یعنی به احتمال زیاد نحوه ای که از گوشیتون استفاده می کنید اصلا خوشحالتون نمیکنه و حتی احساس درموندگی می کنید! بنابراین تصمیم گرفتید که کمتر از گوشی تون استفاده کنید.



اگه مقابله با گرایشات و تمایلاتی که باعث می شن به گوشی تون پناه ببرین سخته، اینکار بهتون کمک می کنه. عکس هایی که اینجا براتون گذاشتم رو دانلود کنید و بذارید رو والپیپر گوشیتون. اگه دنبال خوشبختی هستی اونو توی گوشیت پیدا نمیکنی، گوشی و بذارش زمین و تو زندگی واقعی دنبال خوشبختی باش.

4. واسه خودتون یه نشونه بذارید!

خب اکثر ما می تونیم گاهی هشداری که روی صفحه ی گوشی هست رو نادیده بگیریم، پس به یه لایه ی دفاعی دیگه نیاز داریم! باید یه نشونه خارج از خارج از صفحه ی گوشی بذارید. مثلا روش یه نوار چسب بزنید تا کار کردن باهاش سخت بشه، یا یه قابی که دست گرفتن گوشی رو سخت میکنه، به فکر خوشگلی گوشیمون نباشیم، اون داره زندگی رو از ما می گیره، حقشه زیرپامون لهش کنیم!!! 

5. به حذف کردن اپلیکشن های مربوط رسانه های اجتماعی فکر کنید!

برای سوال چطور کمتر از گوشیم استفاده کنم؟ این یکی از سخت ترین جواب هاست. بیشتر اپلیکشن هایی که در موبایل استفاده میشن رسانه های اجتماعی هستن. وقتی این اپلیکیشن هارو از گوشیمون حذف کنیم دیگه کمتر تمایل داریم که سراغ گوشی بریم. می تونید یه پیام رسان ساده مثل واتساپ رو نگه دارید و بقیه رو حذف کنید. اینطوری راحت هم می تونید با بقیه ارتباط بگیرید.



اگر این واستون خیلی سنگینه، پس سعی کنید اپلیکیشن های رسانه های اجتماعی رو به جایی از گوشی تون منتقل کنید که دسترسی راحتی نداشته باشن. یه کار دیگه هم اینه که صفحه نمایش تون رو سیاه و سفید کنید تا رنگای جذاب انقد شمارو اون تو نگه ندارن و زود خسته بشید و بیاید بیرون. 

6. جایی که گوشی تون شارژ می کنید رو عوض کنید!

اگر گوشی تونو بقل تخت تون شارژ می کنید، پس احتمال اینکه قبل از خواب همش باهاش ور برید و نذاره که بخوابید زیاد میشه، صبحم که بیدار بشید اول گوشی و چک می کنید. یکی از راحت ترین ترفندها اینکه که گوشی تونو حتی خارج از اتاق خواب تون به شارژ بزنید. بعضیا بهونه ی آلارم ساعت رو میارن که باید بگم خریدن یه ساعت کوکی مشکل رو حل میکنه. 

7. واسه خودتون تعیین کنید که یه سری جاها و یه تایم هایی اصلا از گوشی استفاده نکیند!

بعضیا گوشی هاشونو تو خونشون راه نمیدن! شما زمان یا مکانی رو دارید که توشون اصلا گوشی دستتون نگیرید؟ پس واسه خودتون زمان و مکان تعیین کنید. مثلا من برای خودم تعیین کردم که اگر لبتاب رو برای کار روشن کردم و یا کتابی رو برای مطالعه باز کردم، نباید گوشیم نزدیکم باشه و اینترنت و هم خاموش می کنم. همچنین وقتی برای غذا و یا دیدن فیلم یا صحبت با خانواده دور هم جمع می شیم نباید گوشی مو چک کنم.

شما چه زمان و مکانی رو واسه خودتون تعیین کردید؟



8. کارهایی رو انجام بدید که به اونا علاقمندید!

حواستون باشه زمانی که واسه بازی کردن با گوشی صرف می کنید در واقع دارید اونو به هدر میدید، چون دارید زمان واسه انجام دادن کارهایی که زندگی تونو جالب تر و پرمعنی تر می کنه رو از دست میدید. متاسفانه ما زمانی که هیچ کار مهم و جالبی برای انجام دادن به ذهنمون نمی رسه بلافاصله گوشی هامونو برمیداریم.

برای اینکه از شر این چک های بی مورد گوشی خلاص بشیم، بهتره خودمونو با یه عالمه کارهای فان و باحال و گاهی هم مهم سرگرم کنیم، تا از بی حوصلگی هی گوشی رو چک نکنیم. اینطوری از انجام دادن کارهامون احساس لذت می کنیم.

9. هر هفته یا هر ماه عملکرد خودتونو بررسی کنید!

از خودتون بپرسید رابطه تون با گوشی تون چطوریه؟ آیا وقتی ازش استفاده می کنید در زمان حال زندگی می کنید؟ آیا فقط از برنامه هایی استفاده می کنید که بهتون حس خوبی می دن؟ آیا زمان کم و مناسبی رو صرف استفاده از گوشی تون می کنید یا انقد بهش می چسبید که دست آخر احساس درموندگی بهتون دست میده؟ بیشتر احتیاج به تغییر و کنترل دارید؟ پس تغییر و کنترل بیشتری رو اعمال کنید!

چطور کمتر از گوشیم استفاده کنم؟ پاسخ های شما به این سوال چیه؟ اونارو با ما در میون بذارید!

در ادامه بخوانید: