دلایل استرس کاری و تاثیرات آن

در این مطلب به دنبال فهم دلایل استرس کاری هستیم، با ما همراه باشید. همه ی ما کم و بیش استرس را تجربه کرده ایم و با آن آشنایی داریم مخصوصا استرس کاری! وقتی حرف از استرس به میان می آید توجه همه به استرس منفی و آزار دهنده معطوف می شود.

ولی باید توجه داشت که استرس مثبت نه تنها عملکرد ما را مختل نمی کند بلکه باعث افزایش عملکرد هم می شود که به آن استرس کارکردی می گویند.

شما زمان گرفتن ترفیع در شغلتان، خواستگاری ،تصمیم به ازدواج و قبولی دانشگاه هم استرس را تجربه می کنید. زیرا به طور کل تغییر باعث استرس خواهد شد.

در واقع پاسخ فیزولوژیکی (سرخ شدن صورت، تند شدن ضربان قلب و …) یا هیجانی (عدم تمرکز، اختلال در حافظه یا تصمیم گیری و …)  شما در این مواقع استرس نامیده می شود.

استرس کاری با استرس روزمره متفاوت است و به طبع آن راه های مقابله با آن هم متفاوت خواهد بود. استرس کاری به وقایع محیط کار مربوط است، پس بیشتر عوامل مربوط به شرکت یا سازمان و یا شغل دلایل استرس کاری را شامل می شوند. 



میزان و نحوه ی تجربه ی استرس از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بستگی به ادراک فرد از موقعیت دارد. ممکن است یک موقعیت برای فردی تهدید آمیز و غیرقابل کنترل به نظر بیاید در حالی که همان موقعیت برای فردی دیگر تهدیدآمیز یا استرس زا نباشد.

دلایل استرس کاری در شغل، شرکت یا سازمان 

وظایف: 

زمانی که انتظارات و وظایف شغلی فرد خارج از توانایی های او باشند، دچار استرس خواهد شد. فرض کنید فرد در شغلی استخدام شده که مستلزم دانش بالای زبان انگلیسی است و دانش او در حد پائینی است. به این وضعیت اصطلاحا پرباری گفته می شود.

گاهی بالعکس این وضعیت اتفاق می افتد به طوریکه توانایی های فرد بسیار بیشتر از وظایفی است که در شغلش انجام می دهد. کارشناس حقوقی را فرض کنید که به شغل مسافرکشی مشغول است. به این وضعیت اصطلاحا کم باری گفته می شود.

نقش:

ابهام نقش به شرایطی اطلاق می شود که فرد نداند در شغل و سازمانی که در آن به کار مشغول است چه نقش و وظایفی دارد و چه انتظاری از وی می رود.

تعارض نقش ها زمانی به وجود می آید که نقش های مختلف فرد در زندگی باهم در تعارض و تضاد باشند.به طور مثال نقش یک مادر و نقش یک کارمند تمام وقت باهم در تعارض است. و همینطور زمانی که ارزش ها و نقش فرد در شغلش در تعارض و تضاد باشد استرس زیادی را تجربه خواهد کرد.



 محیط کار: شرایط فیزیکی نامناسب در محیط کار مثل: سرو صدا، دمای هوای نامناسب، نا ایمن بودن محیط کار و…باعث ایجاد استرس در فرد می شود. همچنین روابط افراد در محیط کار بسیار مهم و موثر است. هرچه روابط افراد در محیط کار بهتر و سازنده تر باشد فرد احساس آرامش و داشتن پشتیبان خواهد کرد. روابط نامناسب در محیط کار تنش زیادی ایجاد خواهند کرد و یکی از مهم ترین دلایل استرس کاری محسوب می شود.

تغییر در روال کار یا سازمان: همانطور که گفتیم به طور کل تغییر باعث تنش می شود. تغییر در روال کار و سازمان شرایط را برای فرد مبهم می کند و فرد نمی داند می تواند از پس شرایط جدید بربیاید یا نه.

دلایل استرس کاری مربوط به ویژگی های شصیتی فرد

تیپ شخصیتی:

افرادی که تیپ شخصیتی A دارند دارای ویژگی هایی مثل: رقابت جویی، سخت کوشی، کارایی بالا، عجول و آمادگی برای خصومت هستند. آنها سریع به موقعیت های تهدیدآمیز واکنش نشان می دهند و به این دلیل هیجان های منفی در آن ها زودتر و بیشتر شکل می گیرد.



این افراد عواقب استرس را هم بیشتر تجربه می کنند مثل حمله ی قلبی. در تبیین این مسئله می توان گفت که افراد با تیپ شخصیت A در مواجهه با استرس واکنش های فیزیولوژیکی بیشتری نشان می دهند که تاثیر آن ها بر  سلامتی بیشتر از واکنش های هیجانی است.

مقاومت: 

افراد به لحاظ مقاومت در برابر استرس با هم متفاوت هستند. راز موفقیت افرادی که در برابر استرس مقاوم هستند در نوع برخورد آنها با استرس است. این افراد موقعیت های استرس زا را موقعیت هایی چالش برانگیز می دانند نه موقعیت هایی تهدیدزا.

همچنین اعتماد به نفس به میزان زیادی مقاومت فرد در مقابل استرس را افزایش می دهد. زمانی که فرد به توانایی و شایستگی خود اعتماد داشته باشد و معتقد باشد که می تواند شرایط را تحت کنترل بگیرد برخورد خوبی با استرس خواهد داشت.

حتما لازم است فرد و مخصوصا سازمان یا شرکت برای مقابله و کاهش استرس اقدام هایی را به عمل بیاورند.زیرا استرس کاری کارکرد فرد را مختل می کند و در صورتی که فرد برای زمان طولانی تحت این استرس باشد و نتواند کنترل اوضاع را به دست بگیرد دچار  فرسودگی شغلی خواهد شد.

ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید: