الگوی خوبی برای کودکتان باشید!

بسیاری از والدین به بهانه ی جلوگیری از لوس شدن کودک شان او را از محبت و توجه محروم می کنند و یا ندانسته کارهایی می کنند که بالعکس کودکشان را لوس بار می آورد، در ادامه رفتارهایی که باعث لوس شدن کودک خواهد شد و نحوه ی جلوگیری از لوس شدن کودک را برایتان شرح خواهیم داد، با ما همراه باشید.


همچنین بخوانید: با کودک لجبازتان چه باید بکنید؟


برای جلوگیری از لوس شدن کودک قبل از هرچیزی، مثل همیشه باید ذکر کنم که کودکان همه چیز را از شما یاد می گیرند و شما الگوی آنها هستید. پس الگوی خوبی باشید. لوس و غرغرو نباشید، به عنوان زن و شوهر به هم و خواسته های هم احترام بگذارید. یادتان باشد کودکتان تک تک رفتارهای شما را به نوعی ضبط می کند و همان ها را تحویل تان می دهد.

جلوگیری از لوس شدن کودک ؛ هرگز کودکتان را از محبت تان محروم نکنید!

بسیاری از والدین کودک خود را زیاد در آغوش نمی گیرند تا بغلی نشود و هر وقت کودک گریه می کند بغلش می کنند. این کار را نکنید! کودکتان را در آغوش بگیرید، حتما نباید نیازهایش را با گریه اعلام کند تا او را در آغوش بگیرید. محبت نکردن، در آغوش نگرفتن و بها ندادن به کودکتان اشتباهی فاهش است.

اگر کودکتان را غرق در اسباب بازی های پر زرق و برق و گران قیمت کنید، اصلا جای محبت و توجه شما را نخواهد گرفت. و تعجبی نخواهد داشت اگر بعد از مدتی متوجه شوید که کودکتان هر روز بیشتر می خواهد و نمی توانید او را راضی کنید. کودکتان را غرق در محبت کنید و شک نداشته باشید، که پیامدی به جز سلامت روانی برای او نخواهد داشت.


همچنین بخوانید:چگونه رفتار خوب کودکمان را افزایش دهیم؟


وقتی تصمیمی می گیرید، دیگر با گریه و زاری کودک آن را عوض نکنید!

اول از همه باید بگویم که سخت گیری نکنید و تا جایی که می توانید به کودکتان نه نگویید. اما وقتی نه می گویید دیگر با گریه زاری کودک حرفتان را عوض نکنید. دیدن گریه ی کودکتان سخت است ولی تربیت آن از همه چیز مهم تر است. اگر چنین نکنید او یاد می گیرد که با گریه همه چیز را بدست خواهد آورد.

اگر تصمیم خاصی گرفته اید که برای کودکتان سخت خواهد بود، مثل جدا کردن جای خواب، یا از شیر گرفتن و یا … آمادگی اینکه کودکتان مقاومت کند را داشته باشید و از تصمیم خود بر نگردید. این به معنی بی احساس بودن نیست شما در عین مهربانی می توانید روی تصمیم خود پافشاری کنید.

جلوگیری از لوس شدن کودک ؛ به عنوان پدر و مادر مقابل کودکتان هماهنگ عمل کنید!

اگر شما کودک را از کاری یا چیزی منع می کنید یا بخاطر کاری او را توبیخ می کنید، ولی همسرتان در مقابل کودک با اینکارتان مخالفت می کند و یا کودک را در آغوش می گیرد. پس بعدا نباید تعجب کنید اگر کودکتان لوس شود و اصلا برای حرف هایتان تره هم خورد نکند. اگر در هر زمینه ای با همسرتان مخالف هستید اصلا جلوی کودک مطرح نکنید. زمانی که همسرتان کودک را محروم یا تنبیه می کند به او پناه ندهید و با همسرتان هماهنگ باشید.

رفتارهای ضد و نقیض نداشته نباشید!

رفتاری یکپارچه با کودک داشته باشید. وقتی یکبار با خواسته اش موافقت کردید، دفعه ی بعد خواسته اش را رد نکنید، مگر اینکه دلیل کاملا منطقی برای کارتان داشته باشید. یا وقتی به کودکتان می گویید که دوستش دارید و در آغوشش می گیرید، بعدا وقتی بغلتان می کند نگویید: برو اونور چقدر آیزون من میشی! اینها رفتارهای ضد و نقیضی هستند که علاوه بر لوس شدن فرزندتان اثرات بد دیگری هم در تربیت او دارند. روش تربیتی مشخصی را در پیش بگیرید و هربار رفتاری متفاوت نداشته باشید.

به کودکتان باج ندهید!

منظور من از اینکه به کودک نباید باج داد، این نیست که به او بها ندهید یا به او محبت نکنید، کودکتان همیشه به محبت شما نیازمند است. اما بسیاری از والدین برای اینکه کودکشان در جمع، مهمانی یا مکان های عمومی از داد و بیداد دست بکشد، هرکاری می کنند. کودک می داند که پدر یا مادرش در آن موقعیت بی دفاع است پس وقتی گریه کند شما هرکاری بخواهد برای ساکت کردنش خواهید کرد.


همچنین بخوانید: دست زدن کودک به اندام تناسلی اش ؛ والدین چکار باید بکنند؟


اگر از ابتدا اینکار را نکنید کودکتان هم به این کار عادت نخواهد کرد. اما اگر به این کار عادت کرده است، هنوز هم دیر نشده، تحت هیچ شرایطی در مقابل کارهای اشتباهش به او باج ندهید. تربیت فرزندتان از هر چیزی مهم تر است. از آن محیط بروید تا دیگران اذیت نشوند ولی به او باج ندهید.

هرگز به رفتارهای بد کودکتان نخندید، هر چقدر هم که بامزه باشد!

وقتی کودکان حرف بد می زنند یا رفتار بدی را انجام می دهند، به نظر اکثر افراد خیلی بامزه است و حتی کودکان را تشویق به گفتن حرف زشت یا انجام کار بد می کنند. اما این بامزگی به رفتارهای زشتی تبدیل خواهد شد که برایشان پیامدهای بدی به دنبال دارد.

هرچقدر هم به نظرتان رفتار یا حرف کودکتان خنده دار بود سعی کنید جلوی خندتان را بگیرید. چون بعدا دیگر رفتارش خنده دار نخواهد بود و باید بخاطر همان حرف یا رفتارش تنبیه اش کنید. و این همان روش تربیتی ضدو نقیض است که در قسمت های قبل شرح داده شد. توجه داشته باشید که نه تنها شما به عنوان والدین، بلکه اطرافیان هم به عنوان خاله، دایی، عمه و … نباید به رفتارهای بد کودکتان بخندند و یا آنها را تشویق به آن رفتار یا حرف کنند، محض خنده ی خودشان!

همچنین هرگز از اینکه فرزندتان بچه های دیگر را می زند و یا اینکه غذا یا اسباب بازی های آن ها را می گیرد، به او افتخار نکنید و او را تشویق نکنید. اینگونه فرزندی خودخواه و لوس بار خواهید آورد.

در ادامه بخوانید: