چگونه جلوی بیش از حد فکر کردنم را بگیرم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا روش های کنترل بیش از حد فکر کردن را برایتان شرح دهیم. فرقی ندارد که به اشتباهات دیروزتان فکر کنید یا به اینکه فردا برای موفقیت چطور باید عمل کنید، بیش از حد فکر کردن باعث اضطراب خواهد شد. افکار منفی پشت سرهم وارد سرتان می شوند و حس می کنید توانایی تان را برای متوقف کردن شان از دست داده اید.

بیش از حد فکر کردن در ظاهر بد به نظر نمی رسد، هرچه باشد فکر کردن چیز خوبی است! اما بیش از حد فکر کردن می تواند منجر به مشکلاتی شود. در حالیکه همه ی ما ممکن است درباره ی مسئله ای بیش از حد فکر کرده باشیم، به نظر می رسد بعضی از افراد نمی توانند جلوی رگبار مداوم افکار در ذهن شان را بگیرند. طبق مقاله ای که در psychologytoday منتشر شده است، مونولوگ درونی آنها شامل دو الگو ذهنی مخرب است: نشخوار ذهنی و نگرانی.

نشخوار ذهنی شامل بازسازی گذشته می شود، مثلا فرد مدام با خود فکر می کند که نباید شغل قبلی اش را رها می کرده و اگر آن شغل را ادامه می داد احساس خوشبختی بیشتری می کرد و یا مدام به این فکر می کند که دیروز چه حرفهای احمقانه ای سر کلاس زده است و باعث خندیدن همکلاسی ها شده است!


همچنین بخوانید: با تکنیک بسیار موثر “دکمه ی فشار” برای کاهش اضطراب و افکار منفی آشنا شوید!


اما نگرانی، افکار منفی و اغلب پیش گویی های فاجعه انگیز درباره ی آینده را شامل می شود. افکاری مثل: همسرم بلاخره من را تنها خواهد گذاشت و با کسی که از من جذاب تر است زندگی خواهد کرد و یا فردا آبرویم خواهد رفت و هنگام ارائه ی کنفرانس سرخ خواهم شد و یا ممکن است همه چیز یادم برود!

گاهی افراد ممکن است در ذهن شان تصویر سازی هم بکنند. مثلا ماشین شان را تصور می کنند که از جاده خارج می شود و تصادف می کنند و این مثل یک فیلم در ذهن شان پخش می شود. و تمایل این افراد به بیش از حد فکر کردن وقت زیادی را آنها می گیرد.

فکر کردن بیش از حد فقط یک مزاحمت نیست و می تواند عواقب جدی برای سلامت فرد داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که تمرکز کردن بر کمبودها، اشتباهات و مشکلات باعث افزایش خطر ابتلا به مشکلات روحی و روانی می شود. زمانیکه سلامت روانی شما کاهش یابد، تمایل تان به افزایش نشخوار ذهنی بیشتر می شود، و این منجر به یک چرخه ی معیوب می شود که شکستن آن برایتان سخت است.


همچنین بخوانید:12 روش موثر برای کاهش استرس که به راحتی می توانید آنها را به کار ببندید!


مطالعات همچنین نشان می دهد که بیش از حد فکر کردن منجر به ناراحتی های شدید هیجانی می شود. برای فرار از این پریشانی، بسیاری از افراد به راهبردهای مقابله ای ناسالم مانند الکل یا غذا خوردن می پردازند.

اگر شما هم دچار فکر کردن بیش از حد هستید، می دانید که وقتی ذهن تان ساکت نمی شود نمی توانید بخوابید و مطالعات هم این موضوع را تایید می کنند که نشخوار ذهنی و نگرانی باعث کاهش ساعات و کیفیت خواب می شود. همچنین توانایی قضاوت و تصمیم گیری کاهش پیدا می کند، استرس افزایش می یابد و عمل کردن را مشکل می سازد.

چگونه جلوی بیش از حد فکر کردنم را بگیرم؟

1. نسبت به خود آگاه باشید!

برای اینکه بتوانید به بیش از حد فکر کردن غلبه کنید نیاز دارید که از شروع افکار در ذهن تان آگاه باشید. زیرا بسیاری از افراد بعد از صرف زمان زیادی روی افکار مداومشان تازه متوجه می شوند که باز دچار فکر کردن بیش از حد شده اند. برای اینکار می توانید هر زمان که احساس اضطراب، استرس یا تردید داشتید به موقعیت و نحوه ی پاسخگویی تان به آن توجه کنید. و این آگاهی از اینکه در ذهن تان چه اتفاقی درحال رخ دادن است اولین چیزی است که شما برای متوقف کردن این افکار مداوم نیاز دارید.

2.برای افکار منفی تان وقت تعیین کنید!

به طور مثال می توانید 15 دقیقه وقت تعیین کنید و اجازه دهید موج افکار منفی وارد ذهن تان شوند. درهای ورود را کاملا رو به افکاری که باعث استرس، اضطراب و نگرانی تان می شوند باز کنید و هیچ مقاومتی در برابرشان نکنید. بعد از گذشت وقت تعیین شده آنها را روی یک کاغذ بنویسید و کاغذ را پاره کنید و دور بیاندازید و حالا زمان فکر کردن به احتمالات مثبت است.

3. به اتفاقات مثبتی که ممکن است رخ دهد فکر کنید!

زمانیکه متوجه شروع فکر کردن های بیش از حدتان شدید جلوی افکار منفی تان تابلوی ایست بگذارید، حتی می توانید بلند بگویید بسه! و سعی کنید به تمام احتمالات مثبت فکر کنید و آنها را در صدر توجه تان قرار دهید. نگذارید ترس از نگرانی های بی موردی که ممکن است هیچوقت اتفاق نیوفتند جلوی شما را بگیرند.

4. سعی کنید در خوشحالی ناشی از فکر یا فعالیتی غرق شوید!

می توانید زمانیکه به احتمالات مثبت فکر می کنید در خوشحالی ناشی از تصور آن اتفاق مثبت غرق شوید. همچنین بهتر است واقعا خود را با فعالیتی مسرت بخش درگیر کنید. چه چیزی برایتان خوشحال کننده است؟ رقصیدن، ورزش کردن، گوش دادن به موسیقی (موسیقی غمگین انتخاب نکنید)، بیرون رفتن با دوستان، نقاشی کشیدن و … و البته فراموش نکنید که نقاشی کشیدن واقعا در توقف افکار به شما کمک خواهد کرد.

5. حواستان باشد که شما به هیچ وجه نمی توانید آینده را پیش بینی کنید!

هیچکس نمی تواند آینده را به هیچ وجه پیش بینی کنید، رخ دادن هیچ اتفاقی حتمی نیست و احتمالات بسیار زیادی وجود دارند که حتی به ذهن تان هم خطور نمی کنند. پس آیا فکر نمی کنید فکر کردن بیش از حد به احتمالات آینده (آن هم منفی) کار بسیار بیهوده ای است؟ شما دارید زمان حال را فدای فکر کردن به آینده می کنید.


همچنین بخوانید: استرس بی دلیل ؛ هرآنچه باید در این مورد بدانید! 


در حالیکه فقط باید در زمان حال زندگی کرد و از همین لحظه لذت برد زیرا ما نمی داینم که لحظه ای دیگر چه اتفاقی می افتد پس نگرانی درباره ی آن بیهوده ترین کار است.

6. یک سوال ساده از خود بپرسید!

هرگاه احساس کردید که بیش از حد نگران چیزی هستید و همه ی افکارتان درباره ی آن منفی است، یک قدم به عقب بردارید نگاهی به موقعیت بیاندازید و از خودتان بپرسید که آیا 5 سال دیگر و یا حتی 1 سال دیگر بازهم انقدر این مسئله برایتان مهم خواهد بود؟ یا اینکه دارید از کاه کوه می سازید؟ گاهی همین سوال ساده همه ی نگرانی هایتان را به باد خواهد داد.

7. از کمال گرایی دست بردارید!

میل به درست و کامل انجام دادن کارها بسیار خوب است، اما ایده آل گرایی و کمال گرایی غیر واقعی به شما آسیب خواهد رساند. کمال گرایی غیر واقعی و وسواسی باعث نگرانی و اضطراب خواهد شد و زنجیره ی افکارتان را بی پایان خواهد کرد.


همچنین بخوانید:آیا کمال گرایی همان وسواس است؟


8. دیدگاه تان را تغییر دهید!

فقط به دلیل اینکه قبلا شکست خورده اید نباید نگران این باشید که دوباره شکست بخورید! این دیدگاه بسیار اشتباه و مخربی است و بدانید که شکست خوردن بخشی از پروسه ی موفقیت است.

9. خودتان را قبول داشته باشید!

بسیاری از افراد به این علت درباره ی آینده نگران اند و یا در گذشته نشخوار می کنند که خود را برای رسیدن به موفقیت به اندازه ی کافی خوب نمی بینند و یا در حال سرزنش خود برای اشتباهات گذشته شان هستند. هر کسی ممکن است اشتباه کند، شما باید خودتان را قبول داشته باشید و بهترین تلاش تان را بکنید. پس از آن ممکن است موفقیت تان علاوه بر تلاش بسته به چیزهایی باشد که در دست شما نیست. پس خودتان را بخاطر آن سرزنش نکنید.

در ادامه بخوانید: با تغییر نوع تفکرتان اضطرابتان را از بین ببرید !!!