کانسپت جدید شرکت بنز “ویژن آواتار”

کانسپت جدید شرکت بنز “ویژن آواتار” ماشینی است خیالی که به واقعیت می پیوندد. این کمپانی با این عنوان این محصول را معرفی کرده است: کانسپت جدید شرکت بنز: ویژن آواتار.

کمپانی مرسدس بنز از کانسپت جدیدی در نمایشگاه 2020 رونمایی کرد. مدل ویژن آواتار از فیلم آواتار جیمز کامرون الهام گرفته شده است. این ماشین طراحی شده تا وسیله ی نقلیه ای دوستدار طبیعت باشد.

در این وسیله نقلیه هم چنین امکان ارتباط مسافرین با وسیله نقلیه میسر شده است. این کانسپت جدید از شرکت بنز هم چنین از لوازم دوستدار طبیعت در ماشین استفاده میکند.



کانسپت جدید شرکت بنز قطعا چیزی متفاوت با سایر ماشین های ارائه شده ی این برند است. هر چند که طراحی این کانسپت به تنهایی چنین ایده ای را نشان میدهد.

سازنده ی این ماشین بیان کرده طراحی این ماشین در ارتباط با فیلم های علمی و تخیلی 2009 انجام شده است. در واقع بر اساس ایده های ارائه شده در این فیلم ها و عملکرد طراحی بدنه ی مهندسان این مدل غیر معمول پایه گذاری شده است.

ویژگی های خاص ویژن آواتار

بر اساس اظهارات این کمپانی، برای مثال درقسمت پشتی ماشین 33 قسمت سطحی قابل جا به جایی و تعویض قرار دارد. مانند بدن یک خزنده این قسمت ها دچار لرزش می شوند و مثل موج تکان می خورند تا حالت ارتباطی و حرکتی بیشتری به ماشین داده شود.

این کمپانی هم چنین بیان کرده ، چنین ویژگی هایی موجب انرژی بخشی به ماشین می شوند.



این انرژی در محفظه ی ارگانیک و گرافیکی باتری ذخیره می شود. این بدان معناست که انرژی مرسدس ویژن آواتار کاملا از منابع غیر زمینی و غیر سوختی تامین می شود.

در مقایسه با باتری هایی که در سایر ماشین های الکترونیکی کار میکنند و پس از تمام شدن عمرشان مشکلات محیظ زیستی تولید میکنند ، این باتری ها کاملا قابل جایگزینی و بازیافت هستند.

طراحی داخلی ویژن آواتار

کانسپت جدید شرکت بنز: ویژن آواتار

این تمهیدات تنها تمهیدات این شرکت برای مقابله با اصراف و چرخه ی نا بسامان تولید نیستند. مرسدس بنز از چرم های وگان دینامیک در این ماشین ها استفاده کرده است.

این گونه چرم به نحوی تولید می شود که کاملا قابل بازیافت بوده و آسیبی به چرخه ی طبیعت نمی زند. این چرم برای روکش صنذلی ها استفاده می شود، در حالیکه از چوب کارون برای پوشش کف  ماشین استفاده می شود.

این گونه چوب ها با سرعت بسیار بالا رشد کرده و مقاومت زیادی دارند. هم چنین این چوب ها در طبیعت به آسانی بازیافت شده و از اندونزی برداشت می شوند.

تکنولوژی دوستدار طبیعت

حتی تکنولوژی این ماشین ها هم دوستدار طبیعت است. ویژن آواتار این قابلیت را دارد که با زاویه ی 30 درجه به کناره ها جا به جا شود. برای مثال با جا به جا شدن محور های جلویی و پشتی در جهت موافق و مخالف .

مرسدس چنین حرکتی را « حرکت خرچنگی » نام گذاری کرده و اذعان کرده چنین قابلیت هایی در شهر های پر از ترافیک و شهر های شلوغ که جا برای پارک ماشین کم است بسیار کارایی دارد.

ویژن آواتار چگونه کنترل می شود؟

در واقع کنترل کردن مرسدس ویژن آواتار از طریق کنترل چند کاره ای انجام می شود که در کنسول مرکزی جای دارد. با قرار دادن دست بر روی این کنسول ماشین ریتم تنفسی راننده را شناسایی میکند و بیدار می شود و تمامی سیستم های دیگر را فعال می کند.

با برداشتن دست، ویژن آواتار منویی از کنترل سایر قسمت های ماشین را در جای دست شما برایتان نمایش می دهد. علاوه بر این ها صفحه ی نمایش قوس داری روبه روی مسافران قرار گرفته است.



ویژن آواتار تحت تاثیر فیلم آواتار برنامه ریزی شده

کانسپت جدید شرکت بنز: ویژن آواتار

در واقع نحوه ی عملکرد این ماشین تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر فیلم آواتار است. به خصوص ایده های خانواده و زندگی گروهی نمایش داده شده در آن فیلم.

برای مثال ، اگر ماشین تشخیص دهد که خانواده ای مسافرانش هستند، به صورت اتوماتیک شروع می کند به نمایش دادن تصویر بچه ها در صندلی های عقب تا والدین بدانند بچه ها در صندلی عقب چه می کنند.

نبض والدین به صورت خطوط روشنی در پشت صندلی شان نمایش داده می شود . این کمپانی اعلام کرده چنین ویژگی به علت ایجاد حس نزدیکی و امنیت برای بچه ها در پشت صندلی والدین قرار داده شده است.

پس از اینها نوبت به « استخر جادویی » می رسد که نمونه ی صفحه نمایشی است که در صندلی های عقب موجود است. این نمایشگرها انواع بازی های مختلف و واقعیت مجازی را که مخصوصا برای مسافران جوان طراحی شده به نمایش می گذارند.

آیا میتوان گفت این ویژگی ها قابل اجرا شدن هستند؟

شاید نه، حداقل نه به این شکل که گفته شده است. یقینا پیشبینی می شود که در ساخت ماشین ها از مواد قابل بازیافت استفاده شود، موادی که دوستدار طبیعت هستند. مرسدس یکی از کمپانی هایی است که به دنبال استفاده از تکنولوژی باتری های گرافینی هستند.

مرسدس هم چنان بر روی پروژه ی  «امبیشن 2039» که سال  گذشته از آن رونمایی شد در حال کار کردن است. ماه می گذشته این کمپانی اعلام کرده که درصدد است در طول 20 سال آینده ماشینی کربنی تولید کند.

هم چنین این کمپانی اعلام کرده تا سال 2030 بیش از نیمی از فروشش را ماشین های هیبریدی یا الکترونیکی تشکیل خواهند داد.

بر همین اساس ممکن است ویژن آواتار هرگز به خط تولید نرسد، اما برخی از ویژگی هایی که بیشتر به خصوصیات حرکتی ماشین بر میگردند در برنامه ی تولیدی ماشین های مرسدس قرار خواهند گرفت.